Aankoopcontract waterontharder annuleren na bijna 1,5 jaar

caedmon88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoopcontract waterontharder annuleren na bijna 1,5 jaar

#1 , 29 mar 2021 17:38

Ik heb eind september '19 een aankoopscontract getekend met X best geen namen noemen - JurecaBe - moderator voor het leveren en plaatsen van een waterontharder type E. Toen via een vrij agressieve verkoper waar ik helaas ingetrapt ben. Ik was toen op zoek naar een waterontharder dus toen was dit nog geen probleem. Hij had me beloofd dat het toestel boven kon geplaatst worden.

Eind oktober '19 is de installateur van Xv langs gekomen om de plaatsing uit te voeren. Hij zei me meteen al dat er boven in mijn appartement (3de verdiep) geen plaats was voor het toestel, en dat het ook geen effect ging hebben. Het moest helemaal beneden geplaatst worden net na de hoofdaansluiting van het water. Daar zit echter geen stopcontact en waterafvoer dus kon het toestel ook niet geplaatst worden. De installateur is uiteindelijk weer vertrokken met de melding (op zijn werkbon) dat het toestel niet kan geplaatst worden en dat er dient gekeken worden voor een andere oplossing. Nadien heb ik nog telefonisch contact gehad met X maar er is geen oplossing meer uit de bus gekomen.

Ik had mij neergelegd bij het feit dat ik geen waterontharder kon plaatsen en dus geen aandacht meer besteed aan het aankoopcontract. Nu krijg ik plots vorige week een brief in mijn bus met de vraag wanneer de waterontharder moet geplaatst worden. Dit 1 jaar en 4 maand na de ondertekening van het contract!

Ik heb telefonisch contact opgenomen en te horen gekregen dat ik bij annulatie 35% dien te betalen, dit is zo opgenomen in hun algemene voorwaarden. Ze stelden me wel voor om toch een ander type waterontharder te plaatsen met een kostprijs gelijk aan die 35%, zodat ik toch iets voor mijn geld heb. Ze zeiden er wel bij dat het toestel eigenlijk niet zo goed werkt.

Nu heb ik hier geen zin in en zou graag gewoon het aankoopcontract annuleren. Tenslotte kunnen ze het product dat ik wou niet plaatsen.

Kan ik dit contract kosteloos ontbinden? Ik vind geen 'eindtijd' van het aankoopcontract terug in de algemene voorwaarden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 mar 2021 20:20

Hij had me beloofd dat het toestel boven kon geplaatst worden.
Maar niets op papier / mail vermoedelijk :?:
Eind oktober '19 is de installateur van Bayard langs gekomen om de plaatsing uit te voeren. Hij zei me meteen al dat er boven in mijn appartement (3de verdiep) geen plaats was voor het toestel
Dat er geen plaats is, had de verkoper toch al kunnen zien ?
(als die bij u geweest is ?)
en dat het ook geen effect ging hebben. Het moest helemaal beneden geplaatst worden net na de hoofdaansluiting van het water.
Dat is de normale plaats in een huis .

Maar in een appartement kan je dat toch perfect plaatsen waar het water voor jouw appartement binnen komt (als er daar plaats is natuurlijk) zonder dat dat iets doet aan de werking van zo'n toestel :?:

Dat ding onthardt gewoon het water dat er doorstroomt.
Is geen rocket science of zwarte magie ...

Enfin, dat past niet in wat u wil doen -opzeggen :wink:
De installateur is uiteindelijk weer vertrokken met de melding (op zijn werkbon) dat het toestel niet kan geplaatst worden en dat er dient gekeken worden voor een andere oplossing. Nadien heb ik nog telefonisch contact gehad met Bayard maar er is geen oplossing meer uit de bus gekomen.
Heb je hen dat laten weten, dat hun eigen installateur zei dat het niet ging ?

Ik heb telefonisch contact opgenomen en te horen gekregen dat ik bij annulatie 35% dien te betalen, dit is zo opgenomen in hun algemene voorwaarden.
Beetje bizar als ze zélf aangeven dat de plaatsing niet kon ... en er dan anderhalf jaar later nog mee afkomen.

Normaal zou je verwachten dat het bedrijf dan zelf zegt dat het zo laten.

Kan ik dit contract kosteloos ontbinden?
Wat staat er bij de voorwaarden indien ZIJ hun installatie overeenkomst niet kunnen nakomen ?

Uiteindelijk hebben ze je iets verkocht dat ze nadien niet blijken te kunnen installeren .
Jij hoeft niet akkoord te gaan met een minderwaardig product omdat hun verkoper geen degelijke informatie gaf, waardoor u iets wou kopen dat hun installateur vervolgens niet kon installeren ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 mar 2021 09:52

Mijn zoon had ook een appartement, en waar het water binnen kwam hing die gewoon aan de muur met een speciale houder. Nam geen plaats in, en werkte uitstekend.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”