Opgelicht: 1600 EUR betaald voor een namaak

Ikhebeenvraaag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opgelicht: 1600 EUR betaald voor een namaak

#1 , 23 mar 2021 17:17

Hallo

Een paar dagen geleden kocht ik een ketting aan via Vinted (Litouwse online marktplaats dat actief is in verschillende landen). Het gaat om een pre-owned designer ketting. Ik heb de verkoper vertrouwd omdat die alle bewijzen van authenticiteit kon leveren (doos, factuur, ..).

Op het eerste gezicht had ik nooit gedacht dat het fake zou zijn dus heb ik aangegeven dat ik het artikel ontvangen heb en heeft Vinted de Verkoper uitbetaald.
Een paar dagen later, toen ik de ketting wilde dragen, viel het me ineens op dat de kleur verschilt van de andere juwelen die ik heb (van dezelfde designer). dus ik ben daarmee naar een boetiek van de desbetreffende designer gegaan en de verkoper heeft mijn vermoeden bevestigd: de ketting is fake en is bovendien hoogstwaarschijnlijk geen echte goud.

Ik voel me heel dom en naïef en ik weet niet wat ik kan doen om mijn geld terug te krijgen. Ik heb met bancontact betaald, de verkoper is uit Spanje en ik heb zelf geen rechtsbijstandverzekering.

Nu weet ik niet wat te doen? Als ik aangifte doe bij de politie veronderstel ik dat het ook niet veel zal leveren..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 23 mar 2021 17:21

Politie gaat hier niets mee doen, u gaat in Spanje moeten procederen. Het is soms aanlokkelijk om iets voor een prijsje uit het buitenland te kopen, maar als er iets mis gaat, is het gegarandeerd miserie.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 mar 2021 19:21

Heeft Vinted geen geschillendienst ?

Altijd betalen met kredietkaart (eventueel paypal etc. via kredietkaart)
Dan kan je fraudeclaim openen

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2021 10:43

Even in de kantlijn, hebben ze het goud dan niet getoetst op gehalte? Dan weten ze tenminste wat er zit aan de buitenkant, en als ze een schakel of onopvallend plekje een kleine zaagsnede geven dan weet je ineens ook wat er aan de binnenkant zit. Dat toetsen aan de buitenkant duurt letterlijk twee seconden.

Terug naar “Consumenten Koop”