Verbrekeng geschreven koopcontract wagen tussen particulieren

johan dv87
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verbrekeng geschreven koopcontract wagen tussen particulieren

#1 , 20 mar 2021 18:41

Goedendag,

3 weken geleden heb ik mijn tweedehandswagen verkocht met een geschreven contract tussen particulieren waarbij een voorschotje van slechts €50 cash werd voldaan bij ondertekening van het contract. Er werden geen opschortende voorwaarden genoteerd in het contract.

De koper wou de wagen snel snel snel en ik moest het zoekertje ook spoedig offline halen. Wegens de corona maatregelen kon ik pas deze week naar de 2dehandskeuring waar de wagen blanco goedgekeurd werd, zoals verwacht.

Letterlijk 1 uur voor de afspraak van de 2dehandskeuring (afgelopen maandag morgen), stuurt de koper doodleuk dat hij de koop wenst te 'cancellen' aangezien hij zijn wagen niet verkocht krijgt en dat ik het miezerig voorschotje van €50 mag houden.

Ik heb de koper 2 maal proberen bellen maar uiteraard neemt deze nooit op. Wanneer ik vraag om mij terug te bellen stuurt hij mij spottende sms'jes. Heel respectloos.

Ik ben niet een wraakzaam persoon maar in dit geval zou ik toch opteren om een schadebeding voor de verbreking van het verkoopcontract te eisen. Afgelopen zaterdag heb ik een andere wagen gekocht, bij een garage, welke uiteraard 15% verbrekingsvergoeding eist bij annulering. Hiervoor mijn advocaat gebeld welke mij verzekerde dat ik via aanmaning 15% schadebeding kan eisen, aangezien geen opschortende voorwaarden zijn genoteerd op het verkoopcontract.

Echter lees ik vele verschillende meningen op fora waarbij deze uitblinkt:

Burgerlijk Wetboek:
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven

Volgens bovenstaand artikel kan de koper doodleuk het geschreven contract zonder legitieme reden verbreken met verlies van het beperkte voorschot. Klopt dit?

Zoniet, is er een wettelijk artikel welke ik dien te noteren bij de aanmaning voor de schadebeding van 15% van de aankoopwaarde?

Alvast bedankt,
Jo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 20 mar 2021 20:19

Als er niets voorzien is in het contract kan u ook niets eisen...
Hooguit het dubbele van het voorschot maar gaat u voor die €50 procederen kost al €40 als ik me niet vergis.

johan dv87
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2021 20:51

Bedankt voor uw spoedig bericht. Een dagvaarding is 165.68 euro behoudens vergissing. Dan is het mijn eigen schuld en moet ik in de toekomst een hoger voorschot eisen + opschortingsvoorwaarden neerpennen.

Ik hou er alvast rekening met.

Alvast bedankt voor uw feedback. Wederom een bewijs dat mijn advocaat uurtjes wil rekenen :p

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2021 17:44

Het is inderdaad een goede praktijk om een voorschot te vragen dat minimum overeenkomt met wat u als schade of vergoeding voor de moeite zou willen, als de overeenkomst toch niet zou doorgaan.

Geld houden en de tegenpartij laten procederen is zoveel makkelijker dan zelf iets proberen los te krijgen.

johan dv87
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2021 01:57

Dag Thomas,

Klopt, wanneer je zelf de nodige stappen dient te zetten moet alles netjes dicht zitten volgens de regels.

Vraag me enkel af wat voor waarde een verkoopcontract heeft als één van de partijen last minute zijn kat stuurt...

Sirkii
Berichten: 5408

#6 , 23 mar 2021 12:07

Tja. Probleem is datgelijk hebben gratis is maar gelijk krijgen juridisch veelal een “fortuin” kost waarvan enkel de advocaten rijker worden. Ook al rationeel zaken zo zo gelaten omdat de juridische molen veel duurder zou zijn geweest dan de winst bij gelijk.

Wagen dus terug te koop zetten maar wel een formele koopverbreking eisen van de koper zodat hij/zij er niet nog een “niet-uitvoeringsvergoeding” uitperst.

Terug naar “Consumenten Koop”