Situatie:
- In januari 2020 betaalden we een voorschot voor de huur van een accommodatie voor ons familieweekend eind oktober 2020. Gezien de alom gekende corona-perikelen werd onze reservatie eind september 2020 met een jaar uitgesteld.
- Enkele weken geleden ontvangen we een schrijven van de verhuurder/eigenaar dat zij haar pand eind januari 2021 verkocht heeft en dat dat ons weekend niet in gevaar brengt want dat de nieuwe eigenaar alle reservaties mee overneemt.
- Begin deze week krijgen we opnieuw een mail van de 'oude' eigenaar met de melding dat we wel geschrokken zullen zijn van de mail van de nieuwe eigenaar en om zich te verontschuldigen omdat dat de koper de gemaakte afspraken niet nakomt. Dat zij er, samen met haar advocaat alles aan gaat doen om de toestand te regelen. Ze voegt er ook een kopie van een rekeninguittreksel aan toe waarin een aanzienlijk bedrag wordt overgemaakt aan de koper met vermelding: aanbetalingen reservaties
- Op dat ogenblik hadden wij geen weet van een mail van de nieuwe eigenaar aangezien die in de spam beland was. De inhoud komt erop neer dat ze het pand gekocht heeft, dat er verbouwingen worden uitgevoerd, dat ons weekend daarom niet kan doorgaan en dat we voor het terugstorten van het voorschot bij de vorige eigenaar moeten zijn.
- In onze overeenkomst wordt gewezen op de 'annulatievoorwaarden van de Recron' maar die gaan enkel over annulatie door de huurder en rept met geen woord over annulatie/verkoop door de verhuurder.
- Ter info: het pand bevindt zich in België. Beide eigenaars zijn Nederlanders. De reservatie gebeurde via een Nederlandse website waaraan we ook een bedrag betaalden voor 'zekerheid en garantie'. Alle andere communicatie verliep rechtstreeks via de eigenaar. Wij hebben geen andere annulatie- of reisverzekering afgesloten.
Vraag: Iemand enig idee wie er verantwoordelijk is voor het regelen van de annulatie: de oorspronkelijke eigenaar of de nieuwe eigenaar? Of welke stappen we best ondernemen?
Wij zitten dit weekend samen om een aangetekend schrijven te richten aan alle partijen (oude eigenaar, nieuwe eigenaar, Nederlandse website).