Mijn rechten/opties in deze strijd met eBay & Paypal

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Mijn rechten/opties in deze strijd met eBay & Paypal

#1 , 04 mar 2021 13:53

Hallo

Ik ben radeloos opzoek naar hulp in mijn strijd tegen deze twee bedrijven, wie kan mij hiermee helpen/tips geven waar ik sta als particulier.

Gelieve alleen te reageren na het volledig te lezen/begrijpen van mijn verhaal.

Bedankt


Op 8 december verkoop ik een paar schoenen (Nike Air Jordan J. Balvin) op eBay voor een totaalbedrag van 510,00 Euro (schoenen : 480,00 & 30,00 verzendkosten) aan iemand in Griekenland, deze persoon betaalt via Paypal.

Alles loopt zoals gewoonlijk, goed. Na 197 positieve transacties op het eBay platform zonder ooit enig probleem langs mijn kant. Nu blijft de track en trace informatie geruime tijd op dezelfde datum hangen en komen er geen updates. Dit vind ik best wel raar en ik neem contact op met eBay, zij vertellen mij dat dit geen probleem is en ze dit al meermaals hebben gezien dat een zending iets langer onderweg is dan de berekende tijd op de eBay site.

Op de eBay site staat er dat de verzending wat vertraging kan hebben door de toenmalige COVID-19 situatie.
Ik vond dat het wat te lang begon te duren en de koper vroeg ook of het normaal was. Meteen heb ik naar de verzenddienst Bpost gebeld en een zaak gestart, zij gingen uitzoeken wat er aan de hand was. Hier heb ik ook meerdere emails ter bewijs van.

Dit laat ik ook meteen aan de koper weten, Bpost vertelde mij ook dat ze nu samen aan het werken waren met de Griekse postdienst (ELTA) en ten laatste op 18 januari met een oplossing komen. Al dit gecommuniceerd naar de koper en toch vond deze het nodig om vier dagen voor het ultimatum een eBay claim te openen.

Op 14 januari opent de koper dus deze eBay claim, binnen de 2-4 uur krijgt de koper ook nog eens gelijk van eBay en een volledige vergoeding! Ik dien bezwaar in bij eBay en leg hen voor de zoveelste keer uit dat er een onderzoek bijna ten einde is en hieruit een oplossing zal volgen, ik citeer een deel van mijn bezwaar :

“ik heb deze middag een mail gekregen dat ze samen met ELTA (Griekse postdienst) een onderzoek zijn gestart en ten laatste 18 januari een antwoord van hen verwachten. Het kan dus zijn dat het pakket alsnog geleverd wordt en jullie nemen zelf al de beslissing om deze koper te vergoeden? Ik heb ook enkele minuten geleden nog eens gebeld naar jullie klantenservice, wat jullie net hebben gedaan, de koper nu al terug betalen en 510,00 van mij eisen mag niet”

“Straks vinden ze de schoenen terug en worden deze aan hem/haar geleverd of komen ze tot de conclusie dat hij/zij de schoenen al heeft maar er een fout in het trackingssysteem zat en dan gaat deze persoon doodleuk aan de haal met een paar schoenen van 510 euro en nog eens een terugbetaling van jullie?”

Hun eigen klantendienst vertelde me telefonisch dat de Amerikaanse afdeling van eBay dit beslist heeft en dat dat niet mag, ze hadden moeten wachten op het onderzoek van bPost.


Nu enkele enkele uren nadien wordt mijn bezwaar weer gesloten, nu is er plotseling 506,05 Euro van mijn Paypal rekening afgeschreven. Ik stuur meerdere mails naar Paypal & eBay dat dit echt niet kan, nu staat mijn Paypal account voor 506,05 in het rood.

Wat blijkt nu? De koper heeft zijn/haar object ontvangen op 21 januari. De verzenddienst bevestigd dit alsook de track & trace, ik stuur de koper een bericht om te vragen of hij/zij het heeft ontvangen en hij kan dit confirmeren.

Dan zou ik denken dat de problemen van de baan zijn en eBay / Paypal het geld dat ze van mijn rekening zonder mijn toestemming hebben genomen zouden terugstorten aangezien de koper het object heeft ontvangen + een onterechte vergoeding. Nee, eBay zegt dat ik dit probleem zelf moet oplossen met de koper en hem/haar een betaalverzoek moet sturen via Paypal. Allemaal heel leuk aangezien eBay zo anoniem is dat je de koper zijn gegevens niet kan zien en dus ook geen betaalverzoek kan sturen.

Ik contacteer de koper en deze zegt dat hij de schoenen plotseling wilt terugsturen, in mijn verkoopsvoorwaarden waar de koper akkoord mee is gegaan op het moment dat hij op “nu kopen” heeft geklikt stond duidelijk dat ik geen teruggaven accepteer, dit om fraude te vermijden met omgewisselde objecten. Ook stond er duidelijk dat de zending alleen maar verzekerd was met een track & trace code. Dit houdt in dat moest het object verloren/kapot gaan tijdens het transport er een vergoeding is zo groot als deze formule inhoudt. Dus eBay had de koper ook nooit het volledige bedrag mogen vergoeden indien er echt een probleem was. eBay hamert er uitdrukkelijk op om duidelijke voorwaarden te stellen, doe je dit houden zij er geen rekening mee.

Paypal zegt dat ik bij eBay gelijk moet krijgen en indien nodig juridische stappen moet ondernemen tegen hen, eBay blijft dezelfde antwoorden sturen dat ze op dat moment de koper hebben vergoed omdat er op dat moment nog geen levering had plaatsgevonden, logisch ook dat er geen levering was aangezien het onderzoek nog liep bij Bpost en ik meermaals heb gevraagd om dit onderzoek af te wachten. Als ze naar mij, de koper met 197 positieve feedback hadden geluisterd ipv de koper met 2 feedbacks meteen te vergoeden was dit nooit gebeurd.

Ook probeert eBay het nu van zich af te schuiven door te zeggen dat mijn zaak al 30 dagen gesloten is en daarom niet meer geopend mag worden omdat het deze tijdsspanne heeft overschreden. Tijdens deze periode heb ik wekelijks/zo goed als dagelijks eBay hierover gecontacteerd dus om dit nu als zoveelste excuus te gebruiken is uitermate zwak.

Eindstand, nu heb ik het incassobureau “Infoscore” op mijn dak, met hen had ik meteen telefonisch contact opgenomen. Mevrouw X raadde me aan om hen een mail met het volledige verhaal & al het bewijs door te sturen om tot een oplossing te komen. Dit heb ik natuurlijk zo snel mogelijk in orde gebracht. Zeer naïef van mij natuurlijk, zij kiezen de kant van Paypal en kunnen niet inhoudelijk reageren. Het enige wat je te horen krijgt is dat je moet betalen en actie ondernemen. Ook blijven ze mij lastig vallen na meerdere mails waarin ik duidelijk onderbouw dat ik het niet eens ben met deze vordering en ze het van mij hogerop mogen brengen, ik betaal met plezier eventuele gerechtskosten die hoger oplopen dan deze som, dan een bedrag te betalen dat ik aan niemand verschuldigd ben.

eBay heeft het bedrag zonder mijn directe toestemming van mijn rekening genomen en wilt alle verantwoordelijkheid van zich afschuiven, de koper is nu aan de haal met het object en een schadevergoeding, mooie investering voor hem/haar.

Ook heb ik aan eBay gevraagd om in contact te komen met iemand van het management, natuurlijk antwoorden ze hier niet op en geven ze voor de zoveelste keer hetzelfde bericht door.

Aan Paypal heb ik gevraagd om in contact te komen met hun incasso-afdeling, deze geven mij 3-5 verschillende telefoonnummers die allemaal op hun beurt niet werken. In contact komen met deze bedrijven is een echte ramp en als je in contact kan komen krijg je via mail te maken met 20 verschillende personen die op hun beurt allemaal dezelfde voorgeprogrammeerde informatie geven en via de telefoon spreken ze hun eigen klantendienst tegen (eBay).

Ik heb ook meerdere klachten verstuurd naar Paypal/eBay via hun eigen website alsook via test-aankoop, ebay community,… tot op heden heb ik hier geen reactie op gekregen.

Dus kort en bondig :

- Product verkocht voor 510,00 euro
- Door de corona is het langer onderweg dan normaal
- Koper opent een claim en krijgt meteen gelijk ipv enkele dagen te wachten op het resultaat van het onderzoek
- Koper krijgt een vergoeding, enkele uren nadien wordt het object alsnog geleverd
- Vergoeding wordt van mijn Paypal rekening genomen
- Koper heeft nu het object + de 510 Euro
- Koper laat niets meer van zich horen, eBay zegt dat ik het moet oplossen met de koper, Paypal zegt dat ik juridische stappen moet ondernemen tegen Ebay.
- Paypal stuurt een incassobureau (infoscore) op mij af.

Ik ben dus mijn object kwijt en een Paypal rekening die in de min staat rijker. Alsook een incassobureau met geweldige reviews dat voortdurend in mijn nek staat te hijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 04 mar 2021 14:15

Het lijkt mij inderdaad dat u de koper moet contacteren om uw geld terug te krijgen. Paypal en Ebay werken inderdaad op deze manier, normaal gezien conform algemene voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan.

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2021 14:35

Mij zou het logischer lijken dat ze het geld bij de koper gaan halen aangezien deze zelf ook heeft bevestigd het te hebben ontvangen ipv mij hiermee op te schepen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 04 mar 2021 15:14

Ik vraag me af of u niet riskeert op de fameuze "zwarte lijst" te komen met heel die historie .Het zo totaal ten onrecht zijn, maar je zal het maar meemaken :(

Terug naar “Consumenten Koop”