buitensporige factuur voor herstelling rolluik

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

buitensporige factuur voor herstelling rolluik

#1 , 03 mar 2021 20:10

Onlangs was één van mijn elektrische rolluiken stuk. Na wat opzoeken heb ik contact opgenomen met een verdeler van die rolluiken in mijn buurt die de dag erop een ploeg stuurde voor de herstelling. De motor van het rolluik bleek kapot te zijn, en werd dus vervangen door een andere soortgelijke motor van hetzelfde merk die ik toevallig thuis had. Uiteindelijk bleven de twee mannen 1 uur en 40 minuten bezig, daarna vertrokken ze zonder me een werkbon te laten tekenen.

Vandaag ontving ik de factuur waarvan ik bijna een hartverlamming heb gekregen: 390 € + btw voor de werken en de verplaatsing (nota bene: de zetel van de firma ligt op 1,7 km van mijn woning). Ik heb de factuur onmiddellijk schriftelijk betwist, en nu wacht ik op hun reactie. Maar ik vraag me intussen al af wat ik moet doen als die mensen moeilijk doen. Ik ken de werktarieven van die firma niet, maar het komt op ongeveer 100 € per uur uit, wat ik uiteraard onrealistisch hoog vind voor een monteur. Op de factuur staan er geen verdere specificaties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 mar 2021 20:14

Onlangs was één van mijn elektrische rolluiken stuk. Na wat opzoeken heb ik contact opgenomen met een verdeler van die rolluiken in mijn buurt die de dag erop een ploeg stuurde voor de herstelling. De motor van het rolluik bleek kapot te zijn, en werd dus vervangen door een andere soortgelijke motor van hetzelfde merk die ik toevallig thuis had. Uiteindelijk bleven de twee mannen 1 uur en 40 minuten bezig, daarna vertrokken ze zonder me een werkbon te laten tekenen.

Vandaag ontving ik de factuur waarvan ik bijna een hartverlamming heb gekregen: 390 € + btw voor de werken en de verplaatsing (nota bene: de zetel van de firma ligt op 1,7 km van mijn woning). Ik heb de factuur onmiddellijk schriftelijk betwist, en nu wacht ik op hun reactie. Maar ik vraag me intussen al af wat ik moet doen als die mensen moeilijk doen. Ik ken de werktarieven van die firma niet, maar het komt op ongeveer 100 € per uur uit, wat ik uiteraard onrealistisch hoog vind voor een monteur. Op de factuur staan er geen verdere specificaties.
Ik heb een paar maanden geleden twee rolluikmotoren laten vervangen. Er werd een uurloontarief van 75 EUR per uur per en per man aangerekend plus een forfait voor het voorrijden van 75 EUR (afstand heen en weer samen 4 km).

Uw factuurbedrag is hoog maar niet abnormaal. Ze passen de uurlonen toe van de automatiseringssector en die zijn vrij hoog.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#3 , 03 mar 2021 20:31

Onlangs was één van mijn elektrische rolluiken stuk. Na wat opzoeken heb ik contact opgenomen met een verdeler van die rolluiken in mijn buurt die de dag erop een ploeg stuurde voor de herstelling. De motor van het rolluik bleek kapot te zijn, en werd dus vervangen door een andere soortgelijke motor van hetzelfde merk die ik toevallig thuis had. Uiteindelijk bleven de twee mannen 1 uur en 40 minuten bezig, daarna vertrokken ze zonder me een werkbon te laten tekenen.

Vandaag ontving ik de factuur waarvan ik bijna een hartverlamming heb gekregen: 390 € + btw voor de werken en de verplaatsing (nota bene: de zetel van de firma ligt op 1,7 km van mijn woning). Ik heb de factuur onmiddellijk schriftelijk betwist, en nu wacht ik op hun reactie. Maar ik vraag me intussen al af wat ik moet doen als die mensen moeilijk doen. Ik ken de werktarieven van die firma niet, maar het komt op ongeveer 100 € per uur uit, wat ik uiteraard onrealistisch hoog vind voor een monteur. Op de factuur staan er geen verdere specificaties.
Ik heb een paar maanden geleden twee rolluikmotoren laten vervangen. Er werd een uurloontarief van 75 EUR per uur per en per man aangerekend plus een forfait voor het voorrijden van 75 EUR (afstand heen en weer samen 4 km).

Uw factuurbedrag is hoog maar niet abnormaal. Ze passen de uurlonen toe van de automatiseringssector en die zijn vrij hoog.
75 € voor 4 km! Die mannen wilden blijkbaar als monteurs en taxichauffeurs betaald worden tegelijkertijd. :shock:

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 03 mar 2021 20:42

Onlangs was één van mijn elektrische rolluiken stuk. Na wat opzoeken heb ik contact opgenomen met een verdeler van die rolluiken in mijn buurt die de dag erop een ploeg stuurde voor de herstelling. De motor van het rolluik bleek kapot te zijn, en werd dus vervangen door een andere soortgelijke motor van hetzelfde merk die ik toevallig thuis had. Uiteindelijk bleven de twee mannen 1 uur en 40 minuten bezig, daarna vertrokken ze zonder me een werkbon te laten tekenen.

Vandaag ontving ik de factuur waarvan ik bijna een hartverlamming heb gekregen: 390 € + btw voor de werken en de verplaatsing (nota bene: de zetel van de firma ligt op 1,7 km van mijn woning). Ik heb de factuur onmiddellijk schriftelijk betwist, en nu wacht ik op hun reactie. Maar ik vraag me intussen al af wat ik moet doen als die mensen moeilijk doen. Ik ken de werktarieven van die firma niet, maar het komt op ongeveer 100 € per uur uit, wat ik uiteraard onrealistisch hoog vind voor een monteur. Op de factuur staan er geen verdere specificaties.
Ik heb een paar maanden geleden twee rolluikmotoren laten vervangen. Er werd een uurloontarief van 75 EUR per uur per en per man aangerekend plus een forfait voor het voorrijden van 75 EUR (afstand heen en weer samen 4 km).

Uw factuurbedrag is hoog maar niet abnormaal. Ze passen de uurlonen toe van de automatiseringssector en die zijn vrij hoog.
75 € voor 4 km! Die mannen wilden blijkbaar als monteurs en taxichauffeurs betaald worden tegelijkertijd. :shock:
Tja die uurlonen lopen door tijdens de verplaatsing.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 03 mar 2021 20:46

Er was dan blijkbaar een zware file in de buurt.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#6 , 03 mar 2021 21:23


Tja die uurlonen lopen door tijdens de verplaatsing.....
Dat wil zeggen dat een monteur tijdens de verplaatsing twee keer betaald wordt en verdient dus meer dan op de werf :roll: Want 75 € voor een verplaatsing van 2+2 km is geen gewone kilometervergoeding.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2021 10:34

Dat is de kost die de firma aan jou aanrekend. Dit is niet gelijk aan wat de firma aan zijn werknemers moet betalen.

Ik ga ervan uit dat zij gewoon per uur betaald zijn, ongeacht of ze rijden, herstellen of op de standplaats andere klusseb doen als er geen opdrachten zijn.

In dat laatste geval kan de firma dat niet doorfactureren, maar worden zij ook betaald

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 mar 2021 10:36

De verplaatsingskost is meestal een forfait, onafhankelijk van de afstand. Voor een afstand van 25 km had je waarschijnlijk even veel betaald. En je dient ook tekening te houden met de kost van het voertuig, brandstof en onderhoud.

BrainTrain
Berichten: 496

#9 , 04 mar 2021 10:42

Gelukkig hebben ze de werkuren van de secretaresse nog niet aangerekend voor het opmaken van de factuur. En een forfait voor de verwarming van haar kantoor. Ah ja !

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 04 mar 2021 10:57

"Gelukkig hebben ze de werkuren van de secretaresse nog niet aangerekend voor het opmaken van de factuur. En een forfait voor de verwarming van haar kantoor."

??? Waar haal je het vandaan!
Dat zit er vanzelfsprekend wèl in verrekend. De aangerekende uurlonen omvatten ook een impliciete toeslag voor de overhead kosten verbonden met de algehele bedrijfsactiviteit en bijgevolg niet alleen het uurloon van/voor de arbeiders. Anders is het bedrijf failliet voor het begonnen is.
Dat verstaan blijkbaar veel mensen niet. Nochtans elementair Watson, je hebt er geen universitair diploma in de economie voor nodig om dat te begrijpen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#11 , 04 mar 2021 11:15

De verplaatsingskost is meestal een forfait, onafhankelijk van de afstand. Voor een afstand van 25 km had je waarschijnlijk even veel betaald. En je dient ook tekening te houden met de kost van het voertuig, brandstof en onderhoud.
Dus volgens u zou ik als klant moeten bijdragen aan de kosten van het voertuig die bijna uitsluitend van de gereden afstanden afhangen, maar het maakt niet uit of het voertuig 2 km rijdt ofwel 25? :roll:

Ik snap bovendien wel dat de monteurs uiteindelijk slechts een deeltje van mijn factuur krijgen in hun lonen. Maar het heeft geen zin om de werkuren te laten doorlopen gedurende de verplaatsingen én deze niet op kilometerbasis extra aan te rekenen, maar als forfait in de grootteorde van 75€ voor 4 km.

BrainTrain
Berichten: 496

#12 , 04 mar 2021 11:23

"Gelukkig hebben ze de werkuren van de secretaresse nog niet aangerekend voor het opmaken van de factuur. En een forfait voor de verwarming van haar kantoor."

??? Waar haal je het vandaan!
Dat zit er vanzelfsprekend wèl in verrekend. De aangerekende uurlonen omvatten ook een impliciete toeslag voor de overhead kosten verbonden met de algehele bedrijfsactiviteit en bijgevolg niet alleen het uurloon van/voor de arbeiders. Anders is het bedrijf failliet voor het begonnen is.
Dat verstaan blijkbaar veel mensen niet. Nochtans elementair Watson, je hebt er geen universitair diploma in de economie voor nodig om dat te begrijpen.
1. sarcasme, ooit van gehoord
2. verplaatsing en voertuig hoort in die overhead kosten te zitten bij al het ander materieel dat gebruikt wordt
3. ik weet niet wat die "arbeiders" zelf bruto verdienen, maar als die werkgever 600 euro netto per dag aanrekent dan kan daar wel wat overhead van af.
4. blijkbaar kunnen ze vandaag de dag ook niet veel meer alleen. Waar men vroeger alleen kwam zijn ze nu altijd met twee (eentje die veegt en eentje die werkt)

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 04 mar 2021 11:25

ZUCHT!!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 mar 2021 11:30

Ik begrijp wel waarom met een forfait voor de verplaatsing rekent.

Als je dat niet doet, heb je gegarandeerd gezeur over dat de snelste en niet de kortste route werd aangerekend. En dat men die extra kilometers niet wil betalen.

Om nog maar te zwijgen dat men wil weten van welke klant je komt, en die dubbele kilometers dus van het totaal moeten afgetrokken worden.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#15 , 04 mar 2021 11:57

Ik begrijp wel waarom met een forfait voor de verplaatsing rekent.

Als je dat niet doet, heb je gegarandeerd gezeur over dat de snelste en niet de kortste route werd aangerekend. En dat men die extra kilometers niet wil betalen.

Om nog maar te zwijgen dat men wil weten van welke klant je komt, en die dubbele kilometers dus van het totaal moeten afgetrokken worden.
Uiteraard is het veel makkelijker voor de firma om zomaar een buitensporig forfait aan te rekenen dan een eerlijke kilometervergoeding. :D

Maar vindt u echt dat de klanten zouden zeuren over de kortste route en over de mogelijke combinatie van de opdracht met die bij andere klanten, terwijl ze akkoord zouden gaan met een forfaitaire verplaatsingsvergoeding van 75€?

Ik zeker niet. Die factuur zal ik nooit betalen, en zal ook zeggen tegen die firma dat hun monteurs volgende keer een taxi moeten nemen op kosten van de klant.

Terug naar “Consumenten Koop”