buitensporige factuur voor herstelling rolluik

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: buitensporige factuur voor herstelling rolluik

#16 , 04 mar 2021 12:10

Zorg dan in het vervolg dat je altijd zaken aankoopt in uw huis waaraan je LEVENSLANG geen onderhoud aan hebt, zodat dat soort aannemers niet meer in uw huis moeten zijn. Dan kan je best in een grot gaan wonen. :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 mar 2021 12:33

Daarom dat ik al zeer lang pleit om een doe het zelf cursus te volgen, er zijn zelfstandigen die iemand doet komen om een lamp te vervangen, zeker in de horeca kom je dit dagelijks tegen. zelfs vandaag nog tegen gekomen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#18 , 04 mar 2021 13:09

Had u zich op voorhand niet geïnformeerd naar de prijzen?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#19 , 04 mar 2021 13:19

Zo'n bedrijf wordt ook uitgebaat om .... ik ga een "vies" woord gebruiken, winst te maken.

En dat kan op een correcte, eerlijke manier. Zij stellen een aantal mensen tewerk, en moeten die ook betalen. Hun winst halen ze ook uit verkoop van wisselstukken en onderdelen.

Het is m.i. niet echt abnormaal dat ze iets trachten te recupereren als u --- hoogst toevallig--- een duur wisselstuk (die motor dus) hebt liggen.

Al eens geprobeerd om op internet een accu te kopen voor uw auto, en die dan laten plaatsen bij een plaatselijke garagist, of beter nog, bij uw dealer? U zal welkom zijn :) . Vraag daar dan ook eens op voorhand een prijsvoorstel.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#20 , 04 mar 2021 14:02

Had u zich op voorhand niet geïnformeerd naar de prijzen?
Nee, anders was die factuur geen verrassing geweest.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#21 , 04 mar 2021 14:08

Zo'n bedrijf wordt ook uitgebaat om .... ik ga een "vies" woord gebruiken, winst te maken.

En dat kan op een correcte, eerlijke manier. Zij stellen een aantal mensen tewerk, en moeten die ook betalen. Hun winst halen ze ook uit verkoop van wisselstukken en onderdelen.

Het is m.i. niet echt abnormaal dat ze iets trachten te recupereren als u --- hoogst toevallig--- een duur wisselstuk (die motor dus) hebt liggen.

Al eens geprobeerd om op internet een accu te kopen voor uw auto, en die dan laten plaatsen bij een plaatselijke garagist, of beter nog, bij uw dealer? U zal welkom zijn :) . Vraag daar dan ook eens op voorhand een prijsvoorstel.
Begrijpelijk, maar als je je werktarieven afhankelijk maakt van de mogelijkheid om wisselstukken bij te verkopen, dat kan ik noch correct noch eerlijk noemen. Het ging trouwens niet om een groot project waarbij de klant het materiaal bezorgt en de aannemer enkel het werk doet. Het was een gewone herstelling, en bij een herstelling is het niet vanzelfsprekend dat je per se iets moet vervangen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 04 mar 2021 14:17

U vergist zich.
Indien men niet aanvaardt dat er rekening wordt gehouden met het al of niet leveren van de benodigde onderdelen dan bezondigt men zich aan "kruissubsidiëring":
de winst van het bedrijf dat het werk effectief uitvoert wordt dan afgeroomd om een impliciete subsidie te geven aan een ander bedrijf dat enkel het luik "verkoop" ten laste dient te nemen en daardoor een korting kan geven.
Een veralgemening van die praktijk zou onherroepelijk leiden tot hogere uurlonen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 04 mar 2021 16:44

Zo heeft een loodgieter gemakkelijk tot 30 % korting op de stukken en/of toestellen die hij plaats bij klanten.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#24 , 04 mar 2021 18:20

Zo heeft een loodgieter gemakkelijk tot 30 % korting op de stukken en/of toestellen die hij plaats bij klanten.
Heel goed voorbeeld! Vorige week heb ik een loodgieter laten komen voor de plaatsing van een wastafel in mijn garage. Uiteraard wilde ik mijn wastafel zelf kiezen, waardoor ik had afgesproken met de loodgieter dat ik het product zou kopen terwijl hij alleen voor de aansluitstukken en de plaatsing zou zorgen.

Vanzelfsprekend heeft hij zijn uurtarief niet verhoogd vanwege de verloren mogelijkheid om iets bij te verkopen.

In het geval van het rolluik was het heel stom (ook al wel rendabel voor die firma) geweest om een correct ereloon te verwachten mits de monteurs een tweede keer zouden terugkomen met een nieuwe motor (ze hadden er geen bij). Ik had er al een, en die mannen hadden geen bezwaar om mijn reservemoteur te plaatsen. Uiteindelijk hebben ze dus alleen werk gepresteerd, en daar moeten ze voor betaald worden. Niets minder maar ook niets meer.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#25 , 04 mar 2021 18:25

De loodgieter krijgt zijn commissie van de verkoper van de wastafel.
Dat is de normale gang van zaken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BrainTrain
Berichten: 496

#26 , 05 mar 2021 09:10

Het is niet omdat het de normale gang van zaken is dat iedereen dat "normaal" moet vinden. En dat mag ook wel eens gezegd worden. Waarom moet die loodgieter 30% winst maken op de wastafel of kraan of douche,... En gaan ze die kraan nog aankopen in de duurste winkel van de regio.

Ivm kruissubsidiëring", gaat die loodgieter dan ook zijn uurtarief aanpassen als ik een tafel koop van 100 EUR ipv een wastafel van 600 EUR of omgekeerd?

Wij hebben ook een badkamer laten plaatsen. Wij hebben alle toestellen online opgezocht en de loodgieter heeft ze online besteld (+10%). Loodgieter heeft dan alles geplaatst en gewoon uurtarief gerekend. Het heeft ons 1000-en euro's uitgespaard door de toestellen online te kopen ipv bij de lokale (dure) toonzaalwinkel.

bosprocureur
Berichten: 6853

#27 , 05 mar 2021 09:26

Het is niet omdat het de normale gang van zaken is dat iedereen dat "normaal" moet vinden. En dat mag ook wel eens gezegd worden. Waarom moet die loodgieter 30% winst maken op de wastafel of kraan of douche,... En gaan ze die kraan nog aankopen in de duurste winkel van de regio.

Ivm kruissubsidiëring", gaat die loodgieter dan ook zijn uurtarief aanpassen als ik een tafel koop van 100 EUR ipv een wastafel van 600 EUR of omgekeerd?

Wij hebben ook een badkamer laten plaatsen. Wij hebben alle toestellen online opgezocht en de loodgieter heeft ze online besteld (+10%). Loodgieter heeft dan alles geplaatst en gewoon uurtarief gerekend. Het heeft ons 1000-en euro's uitgespaard door de toestellen online te kopen ipv bij de lokale (dure) toonzaalwinkel.
Dat wordt dan een kwestie van vraag en aanbod.
Het is altijd gemakkelijk een ander zijn rekening te maken. Loodgieters (de goede :) ) en andere knelpuntberoepen hebben meer dan voldoende werk op hun planning. Wat zou uzelf als vakman kiezen, als u een werk kan doen waar u een goede verdienste (bruto!!) aan hebt, inclusief een marge op de gebruikte producten, en tegelijk hebt u de buitenkans om een klus te gaan doen tegen alleen een "bescheiden" uurtarief?
Anderzijds staat het u vrij om op voorhand een offerte te vragen en te vergelijken ; en dan kan u rustig kiezen en beslissen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#28 , 05 mar 2021 12:55

Bottom-line is dat deze draad eigenlijk zonder voorwerp is.
Feit is dat de firma geen enkele wet heeft overtreden,
TS heeft ook de vrijheid om niet te betalen. Van haar kant heeft de firma de vrijheid TS te laten veroordelen tot betaling van de factuur, intresten en alle gerechtskosten.
Al de rest is randamusement!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#29 , 05 mar 2021 20:05

Bottom-line is dat deze draad eigenlijk zonder voorwerp is.
Feit is dat de firma geen enkele wet heeft overtreden,
TS heeft ook de vrijheid om niet te betalen. Van haar kant heeft de firma de vrijheid TS te laten veroordelen tot betaling van de factuur, intresten en alle gerechtskosten.
Al de rest is randamusement!
Eerst moeten zij bewijzen dat ze een correct uurtrief hebben toegepast en dat de klant kennis genomen heeft van de betaalvoorwaarden, wat tot nu toe niet het geval is geweest. :| Want kruissubsidiëring, forfaitaire vergoedingen en doorlopenden manuren lijken welke aanrekening ook maar te rechtvaardigen. :roll: Alvast veel succes aan een bedrijf dat tegen deze achtergrond naar de rechter zou stappen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#30 , 05 mar 2021 20:17

Er bestaat niet zoiets als "correct" uurtarief. De tarieven mogen vrij worden bepaald.
De algemene voorwaarden heb je stilzwijgend aanvaard indien je er niet expliciet naar gevraagd hebt. Meer bepaald door de opdracht tot uitvoering te geven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”