Doorverkopen gewonnen artikelen

Stefanie
Topic Starter
Berichten: 19

Doorverkopen gewonnen artikelen

#1 , 11 okt 2008 14:35

Vaak zie ik op verschillende internetsites dat mensen gewonnen artikelen te koop aanbieden. Maar mag dat wel?
Mag je bijvoorbeeld tickets voor een sportwedstrijd, concert, pretpark, ... waar je zelf niets voor betaald hebt, doorverkopen aan de normale prijs (of lager)?
Soms staat er op tickets letterlijk dat ze niet doorverkocht mogen worden. Dus dan zal het wel niet mogen. Of geldt dat enkel als je ze wil doorverkopen met winst? Maar aangezien het hier om gewonnen artikelen gaat, is elke euro die jij er voor krijgt winst, lijkt mij.
Maar soms staat er op tickets niet letterlijk dat ze niet doorverkocht mogen worden. Mag het dan wel? Ik ga er van uit dat ook dat niet mag. Stel bijvoorbeeld je wint een ticket voor een voetbalwedstrijd en er staat letterlijk op het ticket 'Uitnodiging'. Mag je dat ticket dan doorverkopen voor de prijs van een gewoon voetbalticket of goedkoper? Ik vermoed van niet. Omdat je op dat moment 'oneerlijke concurrentie' aangaat met diegene die 'officieel' voetbaltickets verkoopt.
En wat met andere gewonnen artikelen, zoals bijvoorbeeld cd's, DVD's, ... Mag je deze doorverkopen? Want uiteindelijk gaat het om artikelen die in perfecte staat zijn en die je dus evengoed in de winkel kan kopen. Alleen worden zulke gewonnen artikelen meestal aan een lagere prijs verkocht, omdat opnieuw elke euro pure winst is. Is dat dan ook geen vorm van 'oneerlijke concurrentie'?

Ik kan de bal volledig misslaan. Daarom stel ik de vraag hier.
Iemand die wat duidelijkheid kan scheppen?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 12 okt 2008 14:33

Tickets mogen inderdaad niet zomaar doorverkocht worden maar het wordt toch massaal gedaan ... vooral omdat er geen kat controleert of degene die de tickets gebruikt wel degene is die ze besteld heeft. Dat is trouwens ook moeilijk te controleren ... want mensen bestellen vaak in groep voor evenementen.

Waarom zou er voor andere zaken een probleem zijn? Als je zelf een CD gekocht hebt en je bent hem beu, dan verkoop je die misschien ook ... aan een lagere prijs want het is tweedehands.

Bij sommige wedstrijden zijn er wel voorwaarden, meestal bij grotere prijzen. De winnaar mag dan niet binnen de zoveel tijd doorverkopen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Stefanie
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 12 okt 2008 22:16

Bedankt voor de respons!
Misschien moet ik daar niet zoveel over nadenken. Maar telkens ik op een website zulke zaken lees, vraag ik mij af of dat wel mag. :)

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”