Aanmaning advocaat factuur ongeleverde diensten

Noclue
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanmaning advocaat factuur ongeleverde diensten

#1 , 18 feb 2021 11:34

We zijn een huis aan het bouwen en hebben hiervoor zoals wettelijk voorzien een veiligheidscoordinator aangesteld.

Deze heeft een offerte opgemaakt waarin een aantal werkbezoeken vermeld staan en de opmaak van een postinterventiedossier. Het totale bedrag is volgens de offerte te betalen on 2 delen. Het eerste deel bij aanvang werken (dit deel is reeds voldaan) en het resterende saldo bij aflevering van het postinterventiedossier.

De woning is momenteel in afwerkingsfase en zou tegen de zomer afgewerkt moeten zijn. Er dienen nog een aantal zaken in orde gebracht te worden omdat de uitvoering hiervan opgenomen dient te worden in het postinterventiedossier. Als gevolg hiervan kan het pid nog niet opgesteld worden. De werken hebben dus vertraging opgelopen.

We ontvingen een aantal maanden geleden het slotfactuur van onze vc. Hierop hebben we deze gecontracteerd om te verduidelijken dat volgens de offerte het openstaande saldo dient voldaan te worden bij aflevering van het pid. We hebben ook duidelijk gemaakt dat we alle gegevens die nodig zijn voor de opmaak vh pid zo spoedig mogelijk nadat de nodige werken zijn uitgevoerd zullen bezorgen en dat we dan graag de factuur zullen voldoen. Dit kan ook aangetoond worden op mail. Ze hadden als tegenvoorstel gedaan om een gedeelte van de factuur te betalen maar hierop zijn we niet ingegaan uit schrik dat dit als aanvaarding van de factuur zou gebruikt worden.

Vandaag hebben we een aangetekend schrijven ontvangen van hun advocaat waarin hij ons ingebreke stelt voor niet betaling van eerder vermelde factuur (het restsaldo) dus.

We gaan contact opnemen met hun advocaat en de situatie nog eens uitleggen maar wat zou volgens jullie mening de volgende stappen die we kunnen nemen? Is het bijvoorbeeld mogelijk de overeenkomst op te zeggen omwille van vertrouwensbreuk?

We willen niet betalen voor diensten die nog niet geleverd zijn maar langs de andere kant willen we dit ook niet groter maken dan het is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 18 feb 2021 14:55

Factuur protesteren ( aangetekend ) als zijnde niet conform de overeenkomst ( offerte )
Vermelden dat het saldo zal voldaan worden , als aan alle voorwaarden is voldaan .

Deze heeft een offerte opgemaakt waarin een aantal werkbezoeken vermeld staan en de opmaak van een postinterventiedossier. Het totale bedrag is volgens de offerte te betalen on 2 delen. Het eerste deel bij aanvang werken (dit deel is reeds voldaan) en het resterende saldo bij aflevering van het postinterventiedossier.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 feb 2021 15:35

Nooit contacteren per telefoon of SMS. Steeds per brief, en bij voorkeur voorveergelijke zaken aangetekend.

Reclame

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2021 19:35

Nog beter is aangetekende ingebrekestelling met ontvangstbewijs dat je goed bewaart mocht er toch een procedure volgen.

https://www.bpost.be/nl/aangetekende-ze ... ngstbewijs

Extra zekerheid met gehandtekend ontvangstbewijs
Alle voordelen van een aangetekende zending
Krijg een ontvangstbewijs met handtekening ontvanger
Voor maar € 1,35 extra
Binnen België of naar het buitenland

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 18 feb 2021 19:48

Tja, natuurlijk, maar het probleem is niet echt opgelost.

De verzender heeft een bewijs dat aanvaard wordt, maar zeker nu de postbode zelf kan tekenen weet je niet echt of de ontvanger het ook echt ontvangen heeft, laat staan erkon kennis van nemen.....

Wordt dus waarschijnlijk vervolgd.

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 19 feb 2021 08:50

Dat is dus een perfecte copy/paste van de theorie.

In de praktijk wordt dit zelden correct toegepast, ook al wegens meestal onwerkbaar voor de postbodes.

Natuurlijk blijven we aangetekende zendingen gebruiken, maar laten we aub er niet van uitgaan dat ze ook correct altijd aankomen, met alle gevolgen van dien.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 19 feb 2021 14:15

Nooit contacteren per telefoon of SMS. Steeds per brief, en bij voorkeur voorveergelijke zaken aangetekend.
Denk dat we hier " roepende in de woestijn " aan het worden zijn .

1/ "Post(bodes ) " niet betrouwbaar / steeds meer en meer klachten ( https://www.test-aankoop.be/klagen/publ ... 1175220-65 )

2/ Wie nog brieven verstuurd wordt aanzien als een " digibeet " , nog versterkt door de aanhoudende druk van firma's en instanties die uitdrukkelijk vragen om alles " on-line " te doen. ( om zogezegd papier /milieu te sparen - op zeker ogenblik kreeg ik een brief van 3 bladzijden om mij uit te nodigen in het vervolg digitaal te communiceren ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Consumenten Koop”