Pakket

Samop
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Pakket

#1 , 08 feb 2021 20:13

Hallo iedereen!

Begin januari heb ik via 2dehands een goed gekocht van 350 euro. Deze heb ik via overschrijving betaald aan de particulier. Ik stelde voor dat ik het pakket zelf kon komen halen. De verkoper zei me dat hij het pakket kon verzenden via bpost (10 kg) met track & trace code, gezien dit veiliger is wegens corona. Ik ging een bericht krijgen als ik het pakket kon ophalen bij mijn postkantoor in de buurt. Hij ging de verzendingskosten van 5 euro op hem nemen. Ik bevestigde dat dit beter was gezien de omstandigheden maar heb hier niet uitdrukkelijk om gevraagd.

Na het ontvangen van mijn betaling heeft de verkoper het pakket binnengebracht bij Bpost, dit kan ik ook zien en is dus zeker gebeurd. Nu staat het pakket als sinds 6 januari in datzelfde postkantoor volgens de traceercode. Nu is dus het pakket ter waarde van 350 euro verloren welke volgens de telefoonbediende van bpost 9/10 niet teruggevonden zal worden. De verkoper heeft hiervoor klacht ingediend bij bpost nadat ik met hem contact opnam. Vandaag belde ik naar bpost om een update inzake het pakket te krijgen, deze zeiden me dat ze de verkoper vergoed hebben (5 euro voor de verzendingskosten). Het goed zelf kan niet vergoed worden gezien er geen verzekering genomen is.

Nu stelde ik de verkoper voor dat hij me de helft van de prijs terugbetaalt (175 euro). Volgens mij is dit heel redelijk? Dit zodat we elk niet te veel verlies lijden. De verkoper weigert dit telkens. Verder heeft de verkoper op zich nog extra ‘winst’ gemaakt door de 5 euro die hem werd terugbetaald. Deze zou hij anders nooit terug gekregen hebben.

Welke stappen kan ik hiervoor ondernemen en kan ik het geld terug krijgen? Ik las hier een gelijkaardig topic waar de verkoper weldegelijk het geld moest terugbetalen volgens jullie, maar details zijn belangrijk in recht dus vandaar hier nog eens mijn vraag.

Ik besef dat de verkoper alles heeft gedaan zoals antwoorden op mijn vragen, klacht indienen bij bpost, ... maar ik ben wel 350 euro verloren. Natuurlijk zou ik deze graag vergoed zien.

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden!

Gr
Sam

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 09 feb 2021 14:25

Hoe zuur het ook is voor de verkoper, deze is verantwoordelijk tot het product bij u is.
Hij moest maar een verzekering afgesloten hebben... al is dat ook weer gezever (ze vergoeden enkel factuurwaardes, dus als particulier niet echt ideaal).

U kunt een aangetekende brief sturen met het relaas:
U plaatst een bestelling, doet de betaling, pakket komt niet aan, dus u vraagt dat de verkoper het pakket levert of uw betaling integraal terug betaalt.
Moest het nodig zijn, heeft u dan alvast een begin van bewijs voor de rechtbank.

Moest het pakket nog boven komen, laat u dat goedgetrouw ook weten.
Moest de verkoper u alsnog terug betaald hebben, betaalt u dit ook gewoon terug aan deze.

Samop
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2021 15:02

Ik zal de verkoper nog even de tijd geven. Als hij verder geen gehoor geeft maak ik een aangetekende zending op. Het is vanzelfsprekend dat ik het bedrag terug betaal indien ik het pakket alsnog ontvang.

Bedankt voor de verduidelijking!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”