Auto panne, hoge kost herstelling, auto nog steeds in panne

TimoHtb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto panne, hoge kost herstelling, auto nog steeds in panne

#1 , 01 feb 2021 22:19

Mijn auto (bouwjaar 2009, 160duizend km, nieuw door mij gekocht) stond 2 maanden geleden in panne. Deze werd naar een garage in Sint-Amandsberg gebracht. De garage zei: het is een krot ik kan daar niets mee doen.

Ik wilde een 2e mening en liet de wagen naar Midas Sint-Denijs-Westrem brengen. Daar kreeg ik te horen dat het 'geen krot' was en ze die auto nog konden herstellen.
Ze stelden voor om de starter vervangen en dan een analyse doen.
Na de vervanging van starter ( ongeveer 500 euro) zegden ze dat de mazoutpomp de oorzaak van de panne is en hersteld moest worden. De kostprijs daarvoor werd op 1200 euro geschat. Ik vroeg of de auto daarmee terug zou rijden en kreeg als antwoord: "wij zijn geen Kafka" Ik vroeg wat dat betekent. De verkoper zei dat mijn auto zal rijden nadat de mazoutpomp vervangen is.
Na het vervangen van de mazoutpomp werkte de auto nog niet. Ik belde en vroeg wat het probleem was. De verkoper zegde dat ze op een kabeltje wachten, maar dat de covid voor leveringsproblemen heeft gezorgd.
Veel later bleek dat na plaatsing van dat kabeltje de auto nog niet rijdt.
Blijkbaar had men zich bij de analyse vergist. Het probleem is niet de mazoutpomp, maar een defect of kortsluiting in de boordcomputer. Conclusie: de auto was per total want boordcomputer vervangen kan niet en/of is veel te duur.
Nu wil Midas mij 2100 euro factureren terwijl de auto niet is hersteld.
Het is uiteraard een vervelende zaak. Ik verwacht voor die prijs een resultaat, namelijk een rijdende auto, zoals de verkoper had beloofd...
Ze willen dat ik 2100 euro betaal maar de auto is niet hersteld.
Is het correct dat ik dat moet betalen, of mag ik deze weigeren op basis van geen resultaat, verkeerde analyse door garage?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 02 feb 2021 15:30

Voor de prijs die men u aanrekent , heeft men een herstelling (en levering ) gedaan van een starter , een mazoutpomp en een kabeltje .
Het is normaal dat de onderdelen en werkuren betaald worden , tenzij deze onderdelen een gebrek zouden vertonen .
Als u evenwel over een geschreven overeenkomst zou beschikken , waarin de garage zich verbindt om uw voertuig te laten rijden , en het voertuig rijdt niet , dan hebt u een punt .
Mondelinge afspraken zijn geen garantie dat uw voertuig zou rijden , na het vervangen van onderdelen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 feb 2021 16:55

Mondelinge afspraken zijn geen garantie dat uw voertuig zou rijden , na het vervangen van onderdelen .
Wanneer men een defect voorwerp binnenbrengt ter herstelling, is het een redelijke verwachting dat de hersteller het voorwerp ook herstelt.
Of, zoals eerste garage, na diagnose stelt dat men dat niet / niet op economisch zinvolle manier kan herstellen.

Niet dat die hersteller dan op goed geluk onderdelen gaat vervangen in de hoop dat "iets" het probleem wel zal oplossen.
Wat is het volgende ? Injectoren ? Ganse motor ?


Want als we jouw theorie volgen, kan een garage dus àlles vervangen aan een auto behalve wat echt defect is, én die kosten vervolgens ook nog aanrekenen :?:

2100€ kosten willen aanrekenen terwijl nog niet eens duidelijk is wàt het probleem is, is borderline oplichting.


Defecte boordcomputer :?:
Is dat dan de werkelijke oorzaak, of ook maar wat om te kunnen factureren ?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 feb 2021 17:19


Ze willen dat ik 2100 euro betaal maar de auto is niet hersteld.
Iets ondertekend ?
Zoja, wat ?

freelance
Berichten: 2615

#5 , 03 feb 2021 20:23

Want als we jouw theorie volgen, kan een garage dus àlles vervangen aan een auto behalve wat echt defect is, én die kosten vervolgens ook nog aanrekenen
Ik verkoop geen theorieen ,( *) dus u hoeft ze ook niet als dusdanig te interpreteren .
Wanneer men een voertuig laat herstellen , is het gewoonlijk zo dat een hersteller dit ook zo zal doen .
In het geval van TS zijn er elementen die aanleiding geven om het bovenstaande nader te bekijken , vanuit het standpunt van de hersteller .

(*) In hoeverre is de hersteller gebonden door een resultaat of middelen verbintenis ?
Daarom is het ook logisch dat u in # 4 vraagt wat er ondertekend is .
Dit had ik ook moeten vragen , maar ga er van uit dat er niets getekend is ( en dan komen we terug uit bij de resultaat verbintenis )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 feb 2021 20:31

( en dan komen we terug uit bij de resultaat verbintenis )
Alleen is er geen resultaat ...

Auto is NIET hersteld.
Er zijn op goed geluk onderdelen verwijderd, zonder resultaat.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 03 feb 2021 20:41

De resultaat verbintenis die TS moet bewijzen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 feb 2021 09:36

Waarom ga je niet naar een merkgarage? MIDAS is een van oorsprong een uitlaatcenter., die in de loop der jaren ook wat andere technische vaardigheden hebben geleerd. Maar daardoor zijn ze nog geen specialist.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 feb 2021 09:47

merkgarage is soms veel goedkoper dan een andere ze hebben de stukken in voorraad en de techniekers werken veel sneller omdat ze dit merk gewend zijn !

En als ik u prijs dat u betaald , val ik toch even van mijn stoel !!

U eerste garage zal wel juist geweest zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rico123
Berichten: 176

#10 , 05 feb 2021 10:06

Maar het is wel zo dat de starter moet werken alvorens verdere diagnose te kunnen stellen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 06 feb 2021 13:11

Maar het is wel zo dat de starter moet werken alvorens verdere diagnose te kunnen stellen.
Diagnose boordcomputer defect ?
Moet toch echt wel lukken met contact aan.
Is overigens wat auto zelf ook doet als je contact aan zet ...


Consument dient niet om onkunde van een handelaar te financieren.

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 06 feb 2021 13:46

Inderdaad, maar die consument had al een eerste, eerlijke diagnose
"het is een krot ik kan daar niets mee doen."
gekregen.

Om vervolgens te gaan shoppen tot hij iemand vindt die een poging wil doen, niet gehinderd door voldoende kennis, noch door iets of wat diagnose-apparatuur; wat kan je dan in hemelsnaam verwachten? Ik denk niet dat die laatste garage een echte resultaatsverbintenis had.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 feb 2021 15:19

Hoe dan ook alles is te herstellen !!!

Maar alles heeft nu éénmaal zijn prijskaartje wat werkuren betreft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#14 , 06 feb 2021 21:29

Ik ken persoonlijk niets van automechanica maar ik veronderstel dat je de pomp kan testen en de starter ook.
Ik zou daar gewoon rechtstreeks stroom (wel de juiste natuurlijk) opzetten in plaats van over de zekeringkast en de computer te gaan.
Je kan misschien de vraag eens stellen op een autoforum.

Kabel kan je zeker uitmeten, doe ik regelmatig bij elektrische installaties. Dat zal waarschijnlijk ook niet de kost zijn.
Eerst informeren of dat de onderdelen individueel getest kunnen worden en dan een ingebrekestelling sturen naar de garage.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 feb 2021 22:26

Ik ken persoonlijk niets van automechanica maar ik veronderstel dat je de pomp kan testen en de starter ook.
Natuurlijk kan je dit testen daar heb je geen meters voor nodig,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”