Zonnepanelen, offerte fout

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen, offerte fout

#1 , 01 feb 2021 17:32

Volgende situatie:

Klant wil zonnepanelen installeren, laat een offerte opmaken door installateur die ter plaatse komt kijken.

Klant ontvangt een offerte voor 15 zonnepanelen, met bijbehorende simulatie van de financiele kant. Klant ondertekent de offerte.

Na de installatie krijgt klant te horen dat slechts 14 zonnepanelen geinstalleerd werden, omdat er voor de 15e geen plaats meer was op het dak. De oppervlakte van het dak is uiteraard niet veranderd sinds de offerte.

Probleem: de klant heeft een installatie die minder opbrengt dan gepland. De installateur heeft niet geleverd wat hij beloofd heeft.
Als de klant had geweten dat maar 14 panelen mogelijk waren, had hij panelen met een hogere performantie gekozen, om zo toch de gewenste hoeveelheid energie op te kunnen wekken.

Hoe wordt hiermee omgegaan? Is het redelijk dat de klant een compensatie vraagt aan de installateur?
Hoe zou deze compensatie er kunnen uit zien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 feb 2021 19:39

1 zonnepaneel minder betalen.
Voor de rest is dat verschil van 7 procent niet significant genoeg om meer te kunnen claimen. Mogelijk heeft de plaatser zich ook ingedekt in de kleine lettertjes van zijn offerte.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2021 21:19

1 zonnepaneel minder betalen.
Voor de rest is dat verschil van 7 procent niet significant genoeg om meer te kunnen claimen. Mogelijk heeft de plaatser zich ook ingedekt in de kleine lettertjes van zijn offerte.
1 zonnepaneel minder betalen, sowieso.

Maar als de installateur zijn werk goed had verricht, had hij gezien dat er maar 14 panelen passen, en dan had de klant een andere oplossing gekozen.

Het verschil is ook groter dan 7%, dat is het verschil in productie. Maar tegelijk is ook de investering relatief gezien duurder geworden door de vaste kosten. De investering wordt natuurlijk niet 7% goedkoper.

En is ergens vastgelegd hoe veel de prestatie van de offerte moet afwijken om een compensatie te kunnen krijgen? Want zo komt de installateur wel heel makkelijk weg.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 feb 2021 21:22

Ik ken de voorwaarden/garanties van de offerte/bestek niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2021 22:19

Er staat niets in de algemene voorwaarden over deze situatie.

De offerte beschrijft een installatie van 15 zonnepanelen met een bepaald vermogen. Onder voorbehoud van technische validatie tijdens plaatsbezoek (dat plaatsgevonden heeft).

lukasi
Berichten: 1147

#6 , 02 feb 2021 08:29

Algemeen wordt een afwijking van 10-15% in ' den bouw' door de rechtbanken als algemeen aanvaardbaar beschouwd.
Heb je al eens meer uitleg gevraagd waarom dat 15 de paneel niet kon geplaatst worden ?
Herinner me een geval van putten waarbij er 4 moesten gestoken worden en op eerste plaats zat een ondergrondse leiding , dus alles moest opgeschoven worden. Kan me voorstellen dat op moment van plaatsing er opgemerkt is dat een dakdoorsteek in de weg zat of dat het dak toch niet voldoende op dat punt draagkrachtig genoeg was.
Mijn inziens eerst uitleg vragen aan installateur.

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 feb 2021 09:22

Algemeen wordt een afwijking van 10-15% in ' den bouw' door de rechtbanken als algemeen aanvaardbaar beschouwd.
Heb je al eens meer uitleg gevraagd waarom dat 15 de paneel niet kon geplaatst worden ?
Er zit een schoorsteen in de weg. Een waar je echt niet naast kunt kijken.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 02 feb 2021 14:06

Met 7 percent verschil in oppervlak ga je indien de leverancier u dagvaardt zeer waarschijnlijk geen gelijk krijgen.
Tracht dus in der minne een redelijke vermindering van de offerteprijs te bekomen en laat het daarbij.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 feb 2021 16:21

Algemeen wordt een afwijking van 10-15% in ' den bouw' door de rechtbanken als algemeen aanvaardbaar beschouwd.
Mijn inziens is het opmeten van een dak niet bepaald rocket science en zal zelfs een wetenschappelijk ongeschoolde rechter uiteindelijk tot de conclusie komen dat dit eerder te wijten is aan onkunde van de "vakman" dan aan een foutenmarge.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 02 feb 2021 17:48

Veel van die "verkopers" doen dat op basis van een commissie, zonder daarom over de nodige kennis te beschikken . Ze schatten (want ik die die nog niet op een dak kruipen) de oppervlakte, nemen in het beste geval een foto, en geven dat door aan hun opdrachtgever. Die maakt dan op basis van hun (foute) opmeting een offerte.
Dat soort mannen kan je vinden in , soorten verkopen zoals alu ramen, veranda's, keukens, dakbedekking, ... Als de verkoop doorgaat ontvangen ze daar doorgaan tussen de 5 en 10 % van de bestelling .
Daarom steeds nagaan of ze wel degelijk tot het vaste personeel van de betreffende firma behoren. Heb destijds, tijdens mijn beroepsloopbaan, tientallen van die gasten over de vloer gehad in mijn bureel.

karlw
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 feb 2021 21:13

Het is ook niet de bedoeling de installateur te gaan dagvaarden of onrealistische eisen te stellen.
Ik wil gewoon weten of het redelijk is dat ik een compensatie vraag en hoe die er uit zou kunnen zien.
Mijn minderopbrengst door hun incompetentie is ongeveer 100 EUR per jaar. Ze berekenen (uitgebreide berekening van kosten en opbrengst) het hele project in hun eigen offerte op 25 jaar, de levensverwachting van de zonnepanelen. Dan denk ik, mijn schade is 2.500 EUR. Redelijk of niet?

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 03 feb 2021 21:34

Zeer redelijk!

Sirkii
Berichten: 5414

#13 , 04 feb 2021 11:55

Bwoaff ... 1 paneel van 300Wp produceert op jaarbasis ruwweg 200-250 KWh. Aan de huidige electriciteitsprijs is dit een dikke 50€. Nog te verminderen met het lagere procumententarief en neerwaards te corrigeren met de afgeschafte terugdraaiende teller.

Vraag/bekom een korting die een paar honderd euro hoger is dan de prijs van 1 paneel en sluit het dossier in peis en vree. Als je zou willen procederen ben je in staat om zelf conclusies te schrijven en je te verdedigen? Ben je bereid de aangestelde dure expert te betalen (die de tegenpartij terugbetaalt als je wint) want vrederechters kennen niet van zonnepanelen.

Als diene zonnemens ondertussen failliet gaat zie je hoedanook niets. ...

Terug naar “Consumenten Koop”