2dehands gekochte wagen

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

2dehands gekochte wagen

#1 , 26 jan 2021 10:09

Dag mensen

In juni heb ik een wagen 2dehands gekocht, een Mercedes. Auto is in prima staat en doet wat ie moet doen maar..
Tijdens de aankoop heb ik heel veel nadruk gelegd en een document laten ondertekenen dat de auto bij een officiële dealer onderhouden is (bij een Mercedes concessie houder).

Mercedes eigenaars weten dat zo'n auto zijn waarde beter behoudt als het onderhouden is bij een dealer. Daarom dat ik ook bereid was de gevraagde prijs te betalen (zat wat goedkoper, normale prijs is rond de 18k met alle onderhoudshistoriek, deze was 14k (met beloofde onderhoudshistoriek)). Voor mij een prima deal, auto zou na 3 jaar amper 5k gezakt zijn.

Nu zonder de officiële onderhoudshistoriek is de auto inderdaad maar 13-15k waard; na 3 jaar minder.

Heb de onderhoudshistoriek pas vorige week laten controleren bij een dealer, er was nog geen nood aan en ik vertrouwde de verkoper.
Verkoper heeft een andere telefoon, via mail niet meer te bereiken, enigste optie is nu een aangetekende brief sturen.

Kan ik indien nodig een klacht indienen en een vergoeding eisen? Of de auto terugbrengen en mijn geld terug vragen? Uiteraard ben ik niet op zoek naar een Mercedes zonder onderhoudshistoriek, kon ik even goed eentje kopen met 300k kilometers voor 8000 euro

Welke documenten zijn er aanwezig:
1 document ondertekend door beide partijen, handgeschreven waarop er vermeld staat: auto is in perfecte staat en onderhouden bij een officiële mercedes dealer (concessiehouder).
2e document ondertekend en opgemaakt via word: auto gekocht in gekende staat.

Zijn beide docu's geldig?

Bedankt voor alle advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2021 10:34

Welke 2 documenten zijn dat, als er zoiets tegenstrijdig op staat? Welke is de verkoopovereenkomst?

En waarom heb je allebei getekend?

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2021 10:46

Welke 2 documenten zijn dat, als er zoiets tegenstrijdig op staat? Welke is de verkoopovereenkomst?

En waarom heb je allebei getekend?
Dag Thomas

Bedankt voor je reactie.
Bij de eerste bezoek heb ik een voorschot betaald en tegelijkertijd een document opgesteld.
Hierop staat de voorschot en bevestiging aankoop wagen indien alle voorwaarden zijn gevonden (auto is in perfecte staat, geen verborgen gebreken, volledige onderhoudshistoriek bij officiële Mercedes dealer) voor mij ondertekend door andere partij.

Bij finalisering van aankoop werd er nog een document opgesteld maar dan 'officieel' ondertekend voor beide partijen.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 26 jan 2021 14:57

En wat is het probleem nu eigenlijk , met die onderhouds historiek ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2021 15:07

En wat is het probleem nu eigenlijk , met die onderhouds historiek ?
Auto heeft geen onderhoudshistoriek. Als de auto een historiek had bij een andere garagist dan Mercedes was deze ook even weinig waard. Kan even goed in een garage van gelijk welke amateur uitgevoerd geweest zijn..
Scheelt nu toch wel een 3-4000 euro in waarde.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#6 , 26 jan 2021 21:45

Beste

Lijkt me problematisch.
U had die controles perfect kunnen uitvoeren vooraleer u de wagen kocht. Of u had de verkoper kunnen vragen de onderhoudshistoriek over te maken. Dat heeft u niet gedaan?
Er is geen probleem met de wagen maar u claimt een waardevermindering.
Dat lijkt me discutabel. En vijgen na Pasen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

cesto
Berichten: 324

#7 , 26 jan 2021 23:23

En wat is het probleem nu eigenlijk , met die onderhouds historiek ?
Auto heeft geen onderhoudshistoriek. Als de auto een historiek had bij een andere garagist dan Mercedes was deze ook even weinig waard. Kan even goed in een garage van gelijk welke amateur uitgevoerd geweest zijn..
Scheelt nu toch wel een 3-4000 euro in waarde.
Ik heb altijd Mercedes gereden, en vroeger alleen de eerste 2 jaar na de aankoop onderhoud laten uitvoeren bij een Mercedes concessiehouder vanwege de garantie. Intussen is de garantie op een nieuwwagen ook geldig als het voertuig regelmatig onderhouden werd door een gewoon erkende garagist. Toen ik de wagens verkochte hebben de kopers het onderhoudsboekje (vroeger) ofwel de facturen (recent) wel willen zien, maar niemand heeft ooit durven zeggen dat mijn wagen minder waard was omdat het onderhoud gedaan was in een niet-Mercedes werkplaats. Dus wat u zegt van het prijsverschil in de grootteorde van 3-4000 € op een voertuig van 20000 € vind ik volledig uit de lucht gegrepen, tenzij het misschien om een AMG gaat, maar blijkbaar is dit hier niet het geval. Een goede zelfstandige garagist kan trouwens net zo goed werken als een officiële Mercedes garage, en gebruikt in principe ook enkel originele stukken.

Als u enorm stond op de onderhoudshistoriek van de wagen had u deze nauwkeurig moeten nagaan vóór de aankoop.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2021 15:27

En wat is het probleem nu eigenlijk , met die onderhouds historiek ?
Auto heeft geen onderhoudshistoriek. Als de auto een historiek had bij een andere garagist dan Mercedes was deze ook even weinig waard. Kan even goed in een garage van gelijk welke amateur uitgevoerd geweest zijn..
Scheelt nu toch wel een 3-4000 euro in waarde.
Ik heb altijd Mercedes gereden, en vroeger alleen de eerste 2 jaar na de aankoop onderhoud laten uitvoeren bij een Mercedes concessiehouder vanwege de garantie. Intussen is de garantie op een nieuwwagen ook geldig als het voertuig regelmatig onderhouden werd door een gewoon erkende garagist. Toen ik de wagens verkochte hebben de kopers het onderhoudsboekje (vroeger) ofwel de facturen (recent) wel willen zien, maar niemand heeft ooit durven zeggen dat mijn wagen minder waard was omdat het onderhoud gedaan was in een niet-Mercedes werkplaats. Dus wat u zegt van het prijsverschil in de grootteorde van 3-4000 € op een voertuig van 20000 € vind ik volledig uit de lucht gegrepen, tenzij het misschien om een AMG gaat, maar blijkbaar is dit hier niet het geval. Een goede zelfstandige garagist kan trouwens net zo goed werken als een officiële Mercedes garage, en gebruikt in principe ook enkel originele stukken.

Als u enorm stond op de onderhoudshistoriek van de wagen had u deze nauwkeurig moeten nagaan vóór de aankoop.
Bedankt voor uw reactie, het is wel degelijk zo dat een auto een goede stuk van zijn waarde verliest bij Mercedes zonder onderhoudshistoriek bij een dealer, op z'n minst tot 120-150k kilometer bij de dealer. Als dat niet gebeurt, is je auto automatisch minder waard.
Wie gaat er bewijzen dat je de onderhoud niet hebt gedaan in je eigen garage met fouten hier en daar? Daar gaat het dus concreet om.

Zoals gezegd is mijn auto met onderhoudshistoriek bij Mercedes 17-19k waard, zonder is het nog maar 14-15k waard. De reden dat ik geen onderhoudshistoriek heb opgezocht is omdat Mercedes het u verbiedt om erachter te vragen tot je eigenaar bent + in enige zin dacht ik dat ik veilig zat omdat ik de verkoper heb laten tekenen dat er effectief een onderhoudshistoriek bij Mercedes van 1e onderhoud tot laatste onderhoud bij zit.

Ik neem contact op met de verkoper. Bedankt voor uw input aan iedereen.

Terug naar “Consumenten Koop”