Aanmaningsbrieven en kosten

nonkel_ir
Topic Starter

Aanmaningsbrieven en kosten

#1 , 30 sep 2008 08:42

Beste,

Mijn partner ontvangt meestal rond de 11e dag van de maand een factuur van Mobistar; dit was ook zo in september. Op dat moment waren we echter op reis tot eind vorige week, dus ik heb de factuur pas gisteren kunnen betalen. Gisteren kregen we met de post echter al een aanmaningsbrief. In deze brief werd (uiteraard) melding gemaakt van de niet-betaaldde factuur van september, maar er werd ook melding gemaakt van een onbetaalde factuur van februari.
Volgens ons hebben we die factuur nooit ontvangen en het is nu ook pas de eerste keer dat Mobistar ons aanmaant om deze factuur te betalen (waarschijnlijk heeft Mobistar dus zelf nu pas gemerkt dat er een factuur ontbrak). Onderzoek leert intussen dat we inderdaad in februari geen factuur hebben betaald. Dus Mobistar heeft waarschijnlijk wel gelijk (ik ben dus ook wel bereid om die factuur te betalen). Maar in de aanmaningsbrief staat ook vermeld dat Mobistar dankzij die aanmaning op de volgende factuur 3€ extra zal aanrekenen (als kost voor de aanmaning). Dit vind ik redelijk onacceptabel, wetende dat het voor beide onbetaalde facturen de allereerste aanmaning was. (sowieso betalen we al jaren onze facturen op tijd)
Kan Mobistar dit zomaar?
Aanvullend vraag ik me ook af of het OK is dat Mobistar altijd betalingstermijnen van 10 dagen hanteert. Is er geen minimum betalingstermijn die door de wet wordt opgelegd ofzo?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KellyRijmenams

#2 , 30 sep 2008 12:24

Beste,

Mobistar heeft absoluut dat recht. U als klant heeft gewoon uw facturen op tijd te betalen om rappelkosten te vermijden.

Wil u dit niet meer in de toekomst, betaal uw facturen dan met domiciliëring.

Drone

#3 , 30 sep 2008 16:32

Beste,

Mobistar heeft absoluut dat recht. U als klant heeft gewoon uw facturen op tijd te betalen om rappelkosten te vermijden.

Wil u dit niet meer in de toekomst, betaal uw facturen dan met domiciliëring.

langs de andere kant, als die factuur niet aangetekend verstuurd is, hoe gaan ze bewijzen dat ze die rond de 11e hebben gekregen he, tkan evengoed een week later zijn ;)

Reclame

nonkel_ir
Topic Starter

#4 , 30 sep 2008 16:48

@Drone :

inderdaad... wat betreft die factuur van februari ben ik vrij zeker dat we die nooit gehad hebben. Mobistar is blijkbaar nogal snel met aanmaningen, dus waarom zouden ze voor die factuur dan 6 maanden wachten en voor die van september nog geen week?
Wat betreft de factuur van september weten we dat we die te laat betaald hebben, aangezien we op reis waren voor 2 weken.

Soitte, het gaat me niet om die 3€, maar om het principe :
mijn vriendin is 6 jaar klant en heeft altijd haar facturen tijdig betaald.
Dus om dan nu direct kosten aan te rekenen, dat vind ik persoonlijk nogal grof.

@Kelly :
Op de manier waarop uw antwoord geformuleerd is, lijkt het alsof u werknemer bent van Mobistar.
Mocht het toch niet zo zijn, dan zal ik u even héél snel uitleggen waarom ik geen voorstander van domiciliëringen ben :
- je verliest een beetje de controle over uw verrichtingen
- bij een domiciliëring kan de tegenpartij grote bedragen afhalen van uw rekening (tot rond de 2000€ als ik me niet vergis) zonder dat je er ook maar iets van merkt. Dus stel dat iemand met slechte bedoelingen uw rekening plundert of dat er een fout zit in uw factuur, dan ben je je geld onterecht kwijt, en eens je 't kwijt bent, is het vaak lastig om het terug te krijgen...

JohnD

#5 , 13 okt 2008 03:22

..... dan zal ik u even héél snel uitleggen waarom ik geen voorstander van domiciliëringen ben :
- je verliest een beetje de controle over uw verrichtingen...
Dat vind ik idd een aanvaardbare reden en ook een van de redenen waarom ik persoonlijk slechts enkele domicilieringen heb. Ik moet hier wel bijzeggen dat die 3€ van Mobistar weinig is in vergelijking met wat anderen soms aanrekenen voor een rappel.

Terug naar “Consumenten Koop”