4 Jaar gelden liet ik een nieuwe waterverzachter plaatsen in mijn huis, afkomstig van een gekende firma V.. M.....in het Kortrijkse, met een onderhoudscontract. Telkenmale sturen ze een factuur rond de maand juni van het jaar, met de vraag om onmiddellijk te betalen. Je wordt pas in de planning opgenomen nadat ze de gelden hebben ontvangen.
Ieder jaar opnieuw moet ik na een paar maanden vragen zelf naar mijn datum van onderhoud. Uit eigen beweging reageren ze niet. Dit jaar heb ik dat bewust niet gedaan om eens te zien hoever ze het zouden laten uitlopen. Uiteindelijk heb ik dan vandaag toch gebeld, en een datum bekomen voor het onderhoud van het toestel, en dit meer dan 6 maanden na betaling van de volledige factuur.
Is deze werkwijze wettelijk? Mogelijks zijn er oudere mensen die dat vergeten. Ikzelf plak op iedere toestel dat onderhoud nodig heeft een schildertape, met daarop datum van laatste en volgend onderhoud in dikke stift. Maar ik kan me inbeelden dat er mensen zijn die dat wel vergeten, en dan zijn ze waarschijnlijk hun centen kwijt.