Verbreken aankoopbelofte appartement.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Verbreken aankoopbelofte appartement.

#1 , 27 dec 2020 12:20

Wij hebben een appartement gekocht, aankoopbelofte onderschreven en voorschot betaald aan de makelaar.

Eens terug thuis merkten we op dat er een planwijziging was tussen de e-mail "info aanvraag" en de ondertekening op kantoor.
1. De rechterzijde werd schuin afgesneden en met zo'n 5 m2 verkleind. Een 2 slaapkamer appartement is hierdoor niet meer mogelijk.
De makelaar heeft ons daarop niet gewezen. Hij had wel dit aangepaste plan op tafel liggen, maar wij gingen niet van een wijziging uit, daarenboven 1,5 m afstandsregel.
Afbeelding https://ibb.co/xqS2XN7
2. Wij hebben ook gevraagd hoe breed het terras is. Minstens 2 meter, genoeg plaats voor eettafel en stoelen. Blijkt nu bij nameten dat het maar 1.67 m breed is en daar staat nog een balustrade op. Geen terras dus om buiten te eten, meer een balkon.
Afbeelding https://ibb.co/C99KzMB

Kunnen we nog uitstappen en ons voorschot terugeisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 01 jan 2021 00:33

Er zijn inderdaad duidelijke verschillen tussen beide .
Op het eerste zicht dacht ik , het makelaar plan is een vervormde copie , maar bij nader toezicht zijn de oppervlakte aanduidingen van slaapkamer 1 , wc , badkamer en gang duidelijk verschillend van mekaar .
( voor de terrassen zie ik geen verschil in aangegeven oppervlakte , en de diepte van het terras achteraan is op beide 2 meter ) .

Als ik van u was zou ik eerst eens de architect contacteren , en vragen dat men u een deftig plan bezorgd .
Mogelijks heeft de makelaar een verkeerd plan , en als het zo is , dan hebt u weinig of geen grond om uit te stappen , als de architect een plan heeft die conform de email is .

Ik zie verder niet in wat de anderhalve meter daar mee te maken heeft .
Als u nog eens bij die makelaar komt , dan vraagt u om het plan naar u door te schuiven toch ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

lukasi
Berichten: 1147

#3 , 01 jan 2021 08:30

Vraag inderdaad de laatste planversie op.
Wat uw rechten zijn om er alsnog met weinig kleerscheuren er uit te stappen is klein.
Wat er gezegd wordt , wordt nooit bewezen. Wat geschreven staat is bewijs.
Je kunt dus mijn inziens nooit hard maken dat de makelaar heeft gezegd dat het terras voldoende breed is voor een eettafel en stoelen. Trouwens een tafeltje van 60x100 en 2 stoelen kan daar perfect op.
Persoonlijk zou ik al bij een breedte van 2 meter al steigeren. Gangbaar is 3.40 of 3.60 breed.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”