Energieverkoper met dubieus contract

Laurensss
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Energieverkoper met dubieus contract

#1 , 19 dec 2020 22:14

Even kort de situatie: Energieverkoper belt aan bij mijn moeder, 70 jaar, sociale woonwijk. Laat haar weten dat haar contract bij haar energieleverancier zou aflopen en doet zich voor als die energieleverancier.
Eens hij buiten gaat, hangt mijn moeder voor 5 jaar vast aan die bewuste firma. Uiteraard met een hoop extra kosten die erbij komen, omdat hij niet die energie leverancier is, maar een bedrijf dat zogezegd de goedkoopste oplossing voor jou zoekt... Blijkt dat het toch enkele 100-den euro's per jaar meer zal kosten!
Binnen de 14 dagen op de juiste manier herroepingsrecht gebruikt om dat contract te annuleren en toen begon het echte geblaf.
Op een tablet heeft mijn moeder een gigaaaantische lijst voorwaarden getekend. (uiteraard niet de tijd gekregen om dat fatsoenlijk te overlopen) en daar zou ergens instaan dat er geen aanspraak op herroepingsrecht gedaan mag worden. Telefonisch nog proberen te annuleren, maar dat werd beantwoord met een brief van zijn advocaat en belachelijke bedragen voor annulatievergoedingen (+ 600€ voor niks eigenlijk). Hun slachtoffers zijn oudjes in sociale woonwijken, dat is heel veel geld voor deze doelgroep.
Een hele hoop vijven en zessen later, hebben we nu een dadingsovereenkomst gekregen, 400€ te betalen en het is afgehandeld...
In mijn ogen pure oplichting...

Advocaten blijken schrik te hebben om aan deze zaak te beginnen, omdat hun algemene voorwaarden zo uitgebreid zijn. (8 bladzijden kleine lettertjes) en aangezien het getekend is, durft niemand zeggen wat een rechter hiervan zal zeggen...

Zelfde verhaal trouwens bij een oud vrouwtje een paar huizen verder... En waarschijnlijk maakt hij alle dagen zo'n slachtoffers.
Voor mijn moeder zullen we dat bedrag (met tegenzin) betalen, omdat we gewoon echt geen zin hebben in een lange juridische strijd. Maar ik wil deze firma en praktijken toch bij de nodige instanties melden en bekend maken. Waar kun je hiervoor allemaal terecht?

- Is de overeenkomst zelfs geldig als je je voordoet als iemand anders? Verkoper van Luminus ipv verkoper voor zen eigen firma.
- Is het wettig om het herroepingsrecht gewoon niet toe te passen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 dec 2020 22:30

Het is onwettig.
Punt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2020 09:45

Het is zeker onwettig. U moeder moet niets betalen.

https://www.energie-vergelijker.be/blog ... econtract/

De wet primeert boven de zo gezegde algemene voorwaarden. Lees aandachtig boven vermelde link, en open de items.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2020 11:45

Er lopen zeer veel verkopers rond om energie contracten te verkopen, en bij alle verkopers zit er kaf in het koren, waar door de wet toch voorziet dat deze altijd 14 dagen bedenk tijd heeft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 20 dec 2020 12:37

Ik zou ook een klacht indienen bij de fod economie, en zet de firma in kopie, alsook test-aankoop, en de huidige energieleverancier, zodat ze zien dat ze in het vizier komen van controle en consumenten organisaties.
contact@consumentenombudsdienst.be

Het is hoog tijd dat zulke rotte appels verwijderd worden

Laurensss
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2020 19:48

Er wordt zeker klacht ingediend bij de economische inspectie! Ook zijn ondertussen verschillende energieleveranciers op de hoogte (waar hij contracten voor verkoopt uiteindelijk). Ook daar was stuk voor stuk te horen dat dit praktijken zijn die niet kunnen en dat ze niet meer zullen samen werken met deze firma. Ik werk zelf ook voor de gemeente waar het bedrijfje z'n maatschappelijke zetel heeft, onze dienst economie zal ook contact opnemen met hen. En als ze echt niet opgeven, wil ik wel uitzoeken hoe ik ze voor het gerecht kan dagen. Vind het gewoon echt laf dat uw doelgroep oude mensen met een minder stabiele sociale achtergrond, dat je juist die mensen met een hoop leugens uiteindelijk geld gaat afpersen... Kan ik met men hoofd niet bij...

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 dec 2020 09:17

Ik zou gewoon veranderen van energieleverancier, dat kan altijd kosteloos. Het enige dat je wel kan hebben, dat is dat ze de volledige jaarlijkse abonnementskost aanrekenen, ook al ben je maar even klant geweest. Die jaarlijkse vergoeding zou je snel moeten terug vinden op hun contract, bij de meeste energieleveranciers ligt die in de grootorde van 90 euro of minder (je betaalt ze éénmaal voor gas en éénmaal voor elektriciteit).

Anders zijn daar nul prop nul kosten aan verbonden...

Terug naar “Consumenten Koop”