Incasso voor €19,25

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Incasso voor €19,25

#1 , 09 dec 2020 10:01

Beste furomleden,

Van een webhosting bedrijf ontving ik via mail facturen, deze zijn in mijn spam map terecht gekomen waardoor ik deze niet in goede orde heb ontvangen en kon betalen. Alsook de 2 herinnering kwamen in mijn spam terecht. Pas toen ik voor een kennis eens opzocht hoeveel ik jaarlijks betaalde voor mijn website kreeg ik deze herinneringen te zien. Ik heb deze onmiddellijk betaald (€6,75+€12,50 herinnering kost) en een mail gestuurd naar het online bedrijf om me te excuseren met de bovenstaande uitleg. Ik kreeg respons dat ze de betaling ontvangen hadden maar dat mijn dossier reeds bij Intrum zit. Zij nemen dit verder op. En inderdaad, 5 dagen later een aangetekende zending met €50 schadevergoeding en €0,59 intresten.

Nu:
- Ik heb geen herinnering per brief ontvangen, hoe kan een mail als gelezen worden verklaard? Mijn postvak kan vol zitten of de mails kunnen in mijn spam terecht komen.
- In de algemene voorwaarden staat nergens vermelding van het bedrag van de administratiekosten, alsook spreekt men er pas over bij terugbetaling aan de klant
zie art.4.6 https://www.one.com/nl/algemene-voorwaarden
- Intrum spreekt in hun mail van schadevergoeding terwijl in de algemene voorwaarden administratiekosten staan
- Ik lees ook dat de Incasso vergoeding bij bedragen <€2500 slechts 15% mogen bedragen met een minimum van €40. Zijn ze hier niet ook in de fout?


ik had echt niet de intentie om niet te betalen voor een bedrag van €20 is dit toch allemaal onnozel. :shock:
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 dec 2020 16:31

Het is aan u uw spam regelmatig na te kijken . Van zodra de mail in uw PC zit, is die aangekomen , en ook verondersteld gelezen te zijn. Ze zijn niet verplicht u ook nog eens per brief te verwittigen. (waarom is er dan een computer?)
Betaal maar al snel voor er nog een paar honderden bijkomen.

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2020 16:56

Het is aan u uw spam regelmatig na te kijken . Van zodra de mail in uw PC zit, is die aangekomen , en ook verondersteld gelezen te zijn. Ze zijn niet verplicht u ook nog eens per brief te verwittigen. (waarom is er dan een computer?)
Betaal maar al snel voor er nog een paar honderden bijkomen.
Bedankt voor uw reactie. Maar mijn mails komen niet op mijn pc maar in de Google mailserver/Cloud. Ze kunnen dus niet lokaal op mijn pc "aankomen". Ik begrijp niet hoe het bekijken / hebben van een mailadres verplicht kan zijn om facturen te ontvangen. Hoeveel mensen hebben een @hotmail.be enkel en alleen om een Facebook account aan te maken en dan laten ze die mailbox vollopen met spam. Ook vreemd dat die factuur vorig jaar wel netjes per post is aangekomen..

Maar naast de mailkwestie, in hun algemene voorwaarden staat enkel dat ze €12,50 aanmaning kosten en intresten kunnen aanrekenen. Niks van die schadevergoeding? Wat hiermee? Alsook was de schuld reeds betaald 5 dagen voor de zenddatum van de aangetekende brief.

Dit is het enige wat er in hun algemene voorwaarden staat over schadevergoedingen bij laattijdig betalen e.d. (wellicht een typfout, maar fout = fout)
In verband met eventuele terugbetalingen aan de klant, behoudt one.com zich het recht voor om een bedrag in rekening te brengen dat overeenkomt met de bank- en administratiekosten. behoudt one.com zich het recht voor om een bedrag in rekening te brengen dat overeenkomt met de bank- en administratiekosten.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2020 17:13

TS zie algemene voorwaarden leverancier : punt 4.6 is klaar en duidelijk € 12.50 bij eerste herinnering u heeft er minstens 2 gehad ( zie uw topic ). Verwijzen ook na herinnering naar externe derde instantie).

Bovendien valt het mij erg op dat u vermeld geen spam te lezen of in te zien : facturen en herinneringen verdwijnen steeds in uw spam.
Maar op vraag om een inlichting van een vriend gaat u uw spam doornemen ( welke door normale personen steeds verwijderd wordt ).
Factuur en 2 herinneringen komen niet dezelfde dag binnen, maar toch met een tijdsverschil van minstens enkele weken.

Volgens heeft u een zwakke case. Zwakke administratie. Is ook een veel gebruikte uitvlucht : in spam.

frv
Berichten: 3

#5 , 12 dec 2020 01:09

Haast onmogelijk te bewijzen dat een mail aankwam. De versturende partij kan enkel technisch aantonen dat de mail aanvaard werd door hun MTA. Vanaf dat punt hebben ze medewerking van hun provider nodig.

Bovendien is mail geen beveiligd systeem. Ik kan perfect een mail sturen komende van uw emailadres.

Desondanks, beste is proberen vergelijk te vinden met de provider. Ze kunnen de case intrekken maar doen dat niet graag (incasso is vaak gratis voor de schuldeiser (no cure no pay) tenzij ze het dossier terugtrekken. Dan rekent incasso aan hen een bijdrage. Incasso's leven van de extra kosten die ze je berekenen). Kun je geen vergelijk vinden met de provider en je bent er al lang klant = incasso betalen en alles verhuizen naar andere provider.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2020 11:23

Die kost is niet voorzien en mag niet gevorderd worden.
Leg eventueel klacht neer
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... nvordering
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Consumenten Koop”