Verdachte handelingen incassokantoor

Gert_D
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Re: Verdachte handelingen incassokantoor

#31 , 11 jan 2021 08:07

Vanmorgen vroeg weer een mail gehad.
Ze hebben sommige dingen veranderd. De aanmaningskosten zijn ineens veranderd naar invorderingskosten en waar ze anders steeds afsloten met de naam van de dossierbeheerder + hun naam staat nu "Team zakelijke invorderingen.
Zoals ik eerder reeds zei, zijn de aanmaningen steeds naar mij gestuurd, zonder enige vermelding van mijn ondernemings- of BTW nummer.
Blijf ik dit best gewoon negeren? Iemand?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#32 , 21 jan 2021 17:58

Beste,

U beroept zich op de wet minnelijke invordering consument.

Het begrip 'consument' wordt in diezelfde wet gedefiniëerd: Art. 2, 3° consument: "elke natuurlijke persoon die schulden heeft die vreemd zijn aan zijn handels-, beroeps- of ambachtelijke activiteit".

Uw schulden zijn niet vreemd aan uw professionele activiteiten; derhalve vindt de wet minnelijke invordering consument geen toepassing.

Indien het incassobureau daadwerkelijk de schuldvordering heeft overgenomen van de oorspronkelijke schuldeiser en u hiervan in kennis heeft gebracht alvorens u enige betaling heeft verricht, kan u enkel bevrijdend betalen aan het incassobureau. De betaling aan de oorspronkelijke schuldeiser is dan onverschuldigd, nu deze zijn schuldvordering heeft overgedragen.

Dit betekent dat de schuldvordering eigendom is van het incassobureau en er intresten verschuldigd zijn bij niet-betaling. Contractuele bepalingen van het incassobureau binden u evenwel niet, nu u geen contractuele relatie hebt met het incassobureau.

Niettemin is de wet op de betalingsachterstand in handelstransacties wel van toepassing, zodat de kosten voorzien in die wet aangerekend kunnen worden.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”