Verdachte handelingen incassokantoor

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Verdachte handelingen incassokantoor

#1 , 08 dec 2020 18:18

Hallo allen.

Ik ga beginnen met meteen toe te geven dat ik een schuld heb van 140,35€. De schuldeiser had me meerdere aanmaningen gestuurd maar doordat deze meteen in mijn spam belanden, heb ik die allemaal gemist. Mijn eigen domme fout, dat geef ik grif toe.
Ondertussen werd de schuld overgedragen aan incasso A, dewelke een dochteronderneming is van incasso B. Incasso A laat me weten dat de schuld is overgedragen en telt er een kleine 60€ bij aan interesten en aanmaningskosten, namelijk 3,68€ aan rente en 54,04€ aan aanmaningskosten.

Ik schrok hier best wel van en ben bijgevolg de algemene voorwaarden gaan lezen van de oorspronkelijke schuldeiser. Daar wordt enkel gesproken over de "gangbare rente van het moment", maar over aanmaningskosten en forfaitaire bedragen wordt er totaal niks gezegd. Ik ben dan een beetje verder beginnen graven en ben gaan kijken naar de lijst met ingeschreven incasso's. Incasso A staat daar niet op, incasso B wel. Toen ik hen dit voor de voeten wierp, stuurden ze me een link met de pagina waarop ze zogezegd staan, maar dit is incasso B. Na hen dat nogmaals gezegd te hebben kreeg ik als antwoord dat ze met mij niet verder in discussie gaan aangaande hun bevoegdheid en dat de vordering verdergezet wordt.

Ondertussen had ik ook al contact gehad met FOD Economie, en de man aan de lijn zei me dat elk incassokantoor, actief in België moet ingeschreven zijn en aangezien dit niet het geval was, raadde hij me aan niet te betalen en een melding te maken op hun website en de schuld te betwisten op grond van hun (het incassokantoor) bevoegdheid, wat ik ook allemaal gedaan heb. Ik heb een modelbrief van de website van het FOD gebruikt om de betwisting op te stellen. Echter blijft het incassokantoor me mailen. Maar een ingebrekestelling heb ik eveneens nog niet gezien.

Aangezien ik mijn schuld niet betwist, althans de oorspronkelijke schuld, heb ik deze aan hen betaald. Wat verbruikt of gebruikt is, moet betaald worden, dus ik probeer daar zeker niet vanonder te komen. Maar over de andere kosten blijf ik moeilijk doen.
Zou ik hiermee naar het vredegerecht kunnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2020 18:40

zij zullen als ze in hun gelijk staan, wat niet zeker is, u wel dagvaarden voor de vrederechter, maar je hebt evenveel zelfs meer kans dat hun mails eens stoppen en je er niks meer van hoort, mocht je voor de vrederechter gedagvaard worden ZEKER gaan ...
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2020 19:01

Ik wou eigenlijk liever aan de oorspronkelijke schuldeiser betalen maar deze had me laten weten dat het dossier overgedragen is aan incasso A en ik dus alles met hen moet regelen. Jammer eigenlijk.

Moest er inderdaad een dagvaarding van komen, zal ik uiteraard zeker gaan.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2020 19:48

TS Wat mij opvalt in het begin van uw topic : emails verdwenen in mijn spam en die heb ik gemist ??
Spam moet men toch verwijderen ?

In mijn spam kan ik spam kan ik steeds zien van wie die zo gezegde spam mail komt. Niet gezien ???
Misschien uw veiligheid minder hoog zetten, maar niet allemaal gemist ??
Volgens mij zwakke case tov incasso.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2020 21:22

Naar mijn spam kijk ik eigenlijk nooit. Daar staan ettelijke honderden emails in. Ik bekijk die gewoon nooit.

Ik ontken de oorspronkelijke schuld in geen geval. Ik betwist enkel de bijkomende kosten waar niks van omschreven staat in de algemene voorwaarden van de eigenlijke schuldeiser maar waar het incassokantoor wel mee komt aandraven.
Ik dacht toch dat ze enkel konden vorderen wat er in het oorspronkelijke contract of algemene voorwaarden staat?

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#6 , 09 dec 2020 13:52

U hebt toch geen contract met het incassobureau?
Als uw dossier bij hun komt, bepalen zij de kosten.
Dat kan uw leverancier niet.

Of zie ik het verkeerd als niet-jurist?

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2020 23:11

Art.5 van de wet van de minnelijke invorderingen van schulden zegt het volgende:

Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.

Dat wordt in mijn geval dus wel gedaan. Ik heb hen dit voor de voeten geworpen, alsook hun overtreding op artikel 6 van diezelfde wet. Ik ben benieuwd wat ze gaan antwoorden.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2020 09:33

Zonet weer een mail gehad om te zeggen dat ik ook de overige kosten dien te betalen.
Mijn vraag om te tonen waarin deze kosten beschreven staan, wordt volledig genegeerd.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 dec 2020 09:59

Art. 5 en 6 doorgenomen.

Daarin spreekt men van herinneringsbrieven en wat er in moet staan.
U beweert dat hun herinneringsbrieven in uw spam zijn terecht gekomen en u er geen weet van heeft.
Honderden in uw uw spam : indien u deze niet hebt gedeleted, zijn ze gewoon te lezen en in uw inbox te zetten.
Dus zonder te weten dat zij reeds hebben voldaan aan de regels van een minnelijke schikking en als u niet reageert op deze mails; dan is het logisch dat zij uw dossier aan incasso bureau of advocaat doorgeven.

Vraag de herinneringsmails op bij die firma en de ingebrekestelling bij het incassobureau. Zodoende kunt u nagaan of zij de wettelijke procedure hebben gevolgd.

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... g-door-een

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 dec 2020 20:14

De herinneringen van de oorspronkelijke schuldeiser zijn allemaal in spam terecht gekomen. Niet van het incassokantoor.
Ik heb alle mails van de oorspronkelijke schuldeiser teruggevonden. Vandaar dat ik ook meteen zei dat ik de oorspronkelijke schuld niet betwist en deze reeds betaald heb.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 dec 2020 20:58

Vraag de herinneringsmails op bij die firma en de ingebrekestelling bij het incassobureau. Zodoende kunt u nagaan of zij de wettelijke procedure hebben gevolgd.

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... g-door-een
Het incassobureau heeft nog geen ingebrekestelling gestuurd. Al die punten die opgesomd zijn in de wettelijke procedure heeft het incassobureau niet gedaan.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 dec 2020 21:05

#11 Indien incassobureau de regels niet volgt, is het niet aan u om heiliger te zijn dan de paus. Dat schept een ander licht op de zaak.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 dec 2020 21:35

#11 Indien incassobureau de regels niet volgt, is het niet aan u om heiliger te zijn dan de paus. Dat schept een ander licht op de zaak.
Wat wil je daarmee zeggen?????

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 dec 2020 09:48

Indien het incassobureau de voorschriften tot invordering niet respecteert; moet TS daar ook niet op reageren.
Hij heeft zijn schuld aan de leverancier betaald.
De regelgeving geldt voor alle partijen. Dus geen ingebrekestelling = klasseren die boel.

G.D.
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 dec 2020 13:48

Ik heb tot nu toe elke mail die ik van het incassokantoor kreeg, beantwoord. Ik ben echter niet van plan dit te blijven doen. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik de bijkomende kosten betwist. Ik heb eveneens duidelijk aangegeven waarom ik ze betwist. Het incasso legt dit alles gewoon naast zich neer en kopieert iedere keer tekst van hun eigen aanmaningen waarin ze de bijkomende kosten "verduidelijken". Ik weet dat ze dit kopiëren door het feit dat de typfouten van hun aanmaningen, iedere keer gewoon mee overgenomen worden. Ik krijg geen bewijs dat het in het onderliggend contract staat. Dat kunnen ze me ook niet bewijzen, omdat het er gewoonweg niet instaat. Er wordt enkel gesproken over "rente van het huidige moment".

Terug naar “Consumenten Koop”