Onrechtmatige creditnota (volgens mij)

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

Onrechtmatige creditnota (volgens mij)

#1 , 29 nov 2020 20:24

Beste

Op 13/10 plaatste ik een bestelling bij een (betrouwbare) webwinkel.
Mijn bestelling werd niet geleverd. Ik controleerde de tracking code en blijkbaar was de zending geretourneerd zonder afgeleverd te worden.

Op 21/10 neem ik telefonisch contact op (om 08h44), een gesprek dat 12min en 14 seconden duurde.
De persoon aan de lijn was heel erg vriendelijk en aangezien ik de bestelde artikelen nodig had, stelde ze voor om de bestelling opnieuw te plaatsen - het bedrag van de geretourneerde bestelling zou worden teruggestort. De dame was zo vriendelijk om de order voor mij op te maken én de verzendkosten te laten vallen ter compensatie van de opgelopen vertraging. Enkele minuten later ontving ik per mail de order met een directe link om te betalen. Wat ik ook doe.
De volgende dag volgt een bevestiging van de versturing van de order en een factuur. Daarop staat dat er geen openstaand bedrag meer is (openstaand bedrag €0.00). Op de factuur staat ook dat de verzendingskosten €0.00 bedragen.


Vorige week kreeg ik een mail van het bedrijf dat ik een openstaand saldo heb van €5.99 (portkosten). Ik nam contact op en ze gingen het uitzoeken, en gisteren ontving ik opnieuw een creditnota van een bedrag dat overeenkomt met de portkosten ter waarde van €5.99 (die me waren kwijtgescholden).


Dat kan toch niet?
Als een medewerker zelf de order opmaakt, als de medewerker de portkosten laat vallen ter compensatie van tijdverlies en co, als op de order staat dat er geen verzendkosten zijn en als op de factuur die wordt verstuurd ook €0.00 verzendkosten staat, kan men toch anderhalve maand later geen factuur opmaken om de kwijtgescholden portkosten alsnog te betalen ?

Of wel ?
Wat moet ik doen als zij blijven dit bedrag eisen ?

Mvg
Diederik D'Hert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 nov 2020 22:02

Vorige week kreeg ik een mail van het bedrijf dat ik een openstaand saldo heb van €5.99 (portkosten). Ik nam contact op en ze gingen het uitzoeken, en gisteren ontving ik opnieuw een creditnota van een bedrag dat overeenkomt met de portkosten ter waarde van €5.99 (die me waren kwijtgescholden).

Dat kan toch niet?
Als men eerst zegt dat je nog 5,99 € moet betalen, en je vervolgens een creditnota geeft voor dat bedrag, is het toch opnieuw "effen" en dus een nul-operatie voor jou :idea:


Zo te zien een bedrijf met wat problematische administratie, maar ze zetten het blijkbaar wel weer recht ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2020 08:08

versta ook uw probleem niet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 30 nov 2020 08:59

Ok - dus even eenvoudiger.
Je koopt een artikel voor €23 + 6€ portkosten maar dat wordt niet geleverd.
Het bedrijf zegt het bedrag te retourneren (en betaalt ook €29 terug). Het bedrijf maakt een nieuwe order voor je op maar laat de verzendkosten (wordt expliciet gezegd en is een voorstel van hen uit) vallen ter compensatie van de miserie.
Zij maken een nieuwe order op van €23.
De klant betaalt onmiddellijk.
De factuur wordt opgemaakt, daar staat €23 en als verzendkosten €0.00.
Na anderhalve maand komen ze met een factuur van €6 portkosten.

Nogmaals: ik betaalde €29 voor de initiele bestelling.
Die €29 hebben ze terugbetaald.
Zij hebben een nieuwe order opgesteld voor €23 (met €0 portkosten).
Die betaalde ik.
Ze stuurden een factuur op met openstaand saldo (€0.00).
Na anderhalve maand sturen ze een factuur op voor €6 portkosten.
Laatst gewijzigd door Diedhert op 30 nov 2020 09:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#5 , 30 nov 2020 09:05

"Als men eerst zegt dat je nog 5,99 € moet betalen, en je vervolgens een creditnota geeft voor dat bedrag, is het toch opnieuw "effen" en dus een nul-operatie voor jou :idea:"

Dus het bedrijf zelf - ter compensatie van tijdverslies - geen portkosten aanrekent bij een nieuwe bestelling (een order die zij opmaken voor mij) ... op zowel de order als de factuur staan €0.00 portkosten ... Als anderhalve maand later een factuur van €6 (out of the blue) voor portkosten volgt ... dan moet je dit maar betalen ?

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 30 nov 2020 09:13

Neen, want ze sturen je nog een creditnota voor dat bedrag achterna.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2020 10:03

Zoals voorgaande forum leden aanhaalden : is er geen probleem. Uit uw topic zie ik er ook geen.

In deze ultra drukke corona tijden, kan er wel eens iets mislopen. En gezien de online webshop oké is volgens u; moet u ook eens rekening kunnen houden dat de mensen aan de telefoon, de klachten moeten doorgeven aan hun overste, en deze op hun beurt aan de betrokken facturatiedienst.


Maar om kort te zijn : stuur hen ( de facturatiedienst ) een kleine mail met kopie uw factuur en de kredietnota en dat het te betalen saldo € 0.00 is en de zaak afgesloten is.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 30 nov 2020 12:22

@TS: mogelijks is dit nog niet duidelijk, maar een creditnota is als het ware een negatieve factuur.
Dus die creditnota van 5,99 wilt zeggen dat er 5,99 van alle openstaande bedragen wordt afgetrokken, en laat dat nu net het bedrag zijn dat nog open stond.
Een creditnota wordt onder andere gebruik om fouten in facturatie recht te zetten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 nov 2020 14:42

Na anderhalve maand sturen ze een factuur op voor €6 portkosten.
En die zijn daarna rechtgezet met de creditnota ... (= "negatieve factuur")

Is dan toch in orde :?:

Terug naar “Consumenten Koop”