Opzeggen van fitness onmogelijk

kevjoe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzeggen van fitness onmogelijk

#1 , 28 nov 2020 12:52

Goedemiddag allen,

Ik zit mijn hoofd momenteel te breken over een aantal zaken in verband met mijn fitness abonnement.

Ik ben vorig jaar een abonnement ingegaan van 12 maanden, met stilzwijgende verlenging, waarbij het momenteel volgens de huidige maatregelen onmogelijk gemaakt is om op te zeggen.
De fitness hanteert volgende regels om op te zeggen:
- Opzeggen kan pas nadat het stilzwijgend verlengd is (je kan dus niet op voorhand verzetten tegen stilzwijgende verlenging). Kan dit?
- Opzeggen is enkel mogelijk bij het ondertekenen van een opzeggingsdocument in het fitnesscentrum, wat enkel kan bij een vooraf gemaakte afspraak.

Dat laatste is nu natuurlijk niet mogelijk door de huidige coronamaatregelen, dus heb ik in principe geen enkele mogelijkheid om het abonnement stop te zetten voor er stilzwijgend verlengd wordt.
Kan ik, gezien het bovenstaande, toch op een andere manier een stopzetting doorvoeren?

Alvast bedankt om even mee te denken!

Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2020 14:39

Stilzwijgende verlenging betekent net dat je niet expliciet laat weten dat je je contract wil stoppen, en dat het daardoor verlengd wordt. Per definitie moet je dit dus wel laten op voorhand kunnen laten weten dat je wil stoppen.

Als in het reglement staat dat je een afspraak moet maken om op te zeggen, zou ik een afspraak proberen maken. Als ze dit weigeren, aangetekend laten weten dat ze geen afspraak willen vastleggen en je daarom via aangetekend schrijven opzegt. Zou me straf lijken als ze daar dan gelijk in zouden krijgen voor een rechtbank.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 nov 2020 16:21

Dan wel met een niet aangetekende kopie van de aangetekende brief via de gewone post, want mogelijks zijn er momenteel geen bedienden in de fitnes om de AS aan te nemen, en dat gaat hij terug naar de afzender (u dus)
Als die terug komt: NIET openen en goed bijhouden. Als ze er een zaak van maken, heb je bewijs nodig

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”