Beste Allen,
Ergens in september hebben we onze wagen verkocht. Voor verkoop heeft de koper wagen uitgebreid bekeken. In de zin van motorkap open gedaan, olie nagekeken, testrit gedaan van om en beide 10 min. Al het papierwerk nagekeken.
Groot onderhoud is ook gebeurd een 2-tal maanden voor verkoop, alsook de keuring voor verkoop net voor de verkoop van de wagen.
Na een week krijgen we telefoon van de koper dat de koppakking is stuk gegaan wegens gebrek aan koelvloeistof en of dat we de helft konden mee te betalen. Dit hebben we geweigerd, omdat de wagen volgens ons volledig in orde was en dat het bijvullen van koelvloeistof niet onze verantwoordelijkheid was.
Weken daarna kregen we een brief van de verzekeraar rechtsbijstand van de koper voor een minnelijke tegenexpertise.
Op de dag van de expertise zag de expert onmiddelijk "het probleem". Namelijk slijtage van de distributieriem. Die zou volgens de expert de oorzaak zijn waardoor de motor is stuk gegaan. Het had volgens de expert helemaal niets te maken met een gebrek aan koelvloeistof. Het leek wel of hij het wou steken op een verborgen gebrek en wuifde al het geen wat we zeiden van tafel. Het leek ons meteen al een verloren zaak.
Nu is het bouwjaar van de wagen 1/3/2011. Voor die wagen zou de distributieriem vervangen moeten worden na 10 jaar of 150 000km. Dit wil zeggen dat de distributieriem op 1/3/2021 vervangen zou moeten worden en bij verkoop van de wagen stond er 87277 op de kmteller. Nog lang niet aan die 150 000km
Nu is mijn vraag kunnen we aansprakelijk gesteld worden? Enig advies?
Alvast bedankt!
Mvg,
Chaymae