Bij het parket doen ze ook geen moeite-wat te doen ?

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

Bij het parket doen ze ook geen moeite-wat te doen ?

#1 , 15 apr 2006 17:29

Een tijdje terug deed ik aangifte bij de politie voor een geval van oplichting (aankoop reeds betaald -firma in Duitsland- gerief nooit gekregen). Toen alle moeite welke ik reeds had gedaan om toch aan mijn gerief of aan mijn centen te komen tevergeefs leek ben ik naar de politie gestapt.
Er werd een dossier opgemaakt en dit werd doorgestuurd naar het parket.
Daar kon ik mij dan registreren als benadeelde persoon om op deze wijze op de hoogte te kunnen blijven van de vorderingen.
Nu heb ik dus een brief gekregen dat de zaak werd geseponeerd wegens dader onbekend !
Te weten dat ik bij mijn aangifte naam en adres heb medegedeeld ! Even googlen leverde mij ook nu direkt resultaat.
Waar schort het ?
Wat kan ik nu nog doen want het hierbij laten doe ik niet.
Er is vandaag een aangetekende brief vertrokken naar het parket van de procureur des konings met mijn grieven.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2006 18:56

Vraag toestemming om het strafdossier in te zien en kijk het strafdossier eerst in.

scorpioen

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#3 , 15 apr 2006 19:03

Op de brief staat inderdaad dat ik inzage kan krijgen in het dossier maar dat is tegen betaling ! Iemand die weet hoeveel dat kost ?
De inzage is binnen de maand te doen, in mijn geval tot 16 april! De brief kreeg ik pas vorige week (dank U meneer de Post). Dus in theorie kan ik er dus achter fluiten !
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2006 22:57

Inzage is gratis. Kopie is te betalen.
Als de termijn voorbij is zal het parket je wel een nieuwe termijn geven.

scorpioen

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#5 , 15 apr 2006 23:55

Wanneer het een ernstig misdrijf betreft kunt u strafklacht met burgerlijke partijstelling neer te leggen bij de heer onderzoeksrechter van uw gerechtelijk arrondissement.

Bij een dergelijk onderzoek is geen seponering mogelijk en zal de zaak finaal voor de raadkamer gebracht worden, dewelke op haar beurt uitspraak doet of al dan niet voldoende elementen aanwezig zijn om verdachte door te verwijzen naar de correctionele rechtbank.

Een advocaat uit uw buurt zal uw belangen zeker optimaal willen behartigen.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#6 , 16 apr 2006 08:49

Wat verstaat men onder ernstig misdrijf ? Is oplichting ernstig genoeg?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#7 , 16 apr 2006 10:08

Uiteraard is oplichting strafrechterlijk vervolgbaar.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#8 , 16 apr 2006 13:23

Bij klacht met burgerlijke partijstelling voor de onderzoeksrechter (of voor de rechter ten gronde) is het inderdaad zo dat deze magistraat rechtstreeks geadieerd wordt. Bijgevolg zijn een rangschikking zonder gevolg of een buitengerechtelijke afhandeling door het openbaar ministerie niet langer mogelijk: de onderzoeksrechter is verplicht een gerechtelijk onderzoek in te stellen.

Overeenkomstig artikel 63 van het Wetboek van Strafvordering, is een klacht met burgerlijke partijstelling voor de bevoegde onderzoeksrechter slechts mogelijk voor "hij die beweert door een misdaad of wanbedrijf te zijn benadeeld". Oplichting wordt bestraft met een gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met een geldboete van 143 euro tot 16.500 euro (artikel 496 van het Strafwetboek). Het betreft dus een wanbedrijf (dit volgt uit de samenlezing van de artikelen 1, tweede lid en 25 van het Strafwetboek) waarvoor burgerlijke partijstelling mogelijk is. Dat belet het parket echter niet de buitenvervolgingstelling te vorderen wanneer de zaak voor de Raadkamer komt.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#9 , 16 apr 2006 13:46

Dat belet het parket echter niet de buitenvervolgingstelling te vorderen wanneer de zaak voor de Raadkamer komt.
Waartegen betrokkene beroep kan aantekenen waarna de zaak behandeld wordt voor de kamer van inbeschuldigingstelling.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#10 , 16 apr 2006 17:33

Waartegen betrokkene beroep kan aantekenen waarna de zaak behandeld wordt voor de kamer van inbeschuldigingstelling.
Waar het parket-generaal opnieuw de buitenvervolgingstelling kan vorderen :D. Waartegen betrokkene in voorkomend geval in Cassatie kan gaan...
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#11 , 16 apr 2006 17:45

Waartegen betrokkene beroep kan aantekenen waarna de zaak behandeld wordt voor de kamer van inbeschuldigingstelling.
Waar het parket-generaal opnieuw de buitenvervolgingstelling kan vorderen :D. Waartegen betrokkene in voorkomend geval in Cassatie kan gaan...

Zo is dat :D .

Terug naar “Consumenten Koop”