Aankoop 2e hands camper bij handelaar

philippe58
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoop 2e hands camper bij handelaar

#1 , 15 nov 2020 16:49

este,

Ik heb een bestelbon voor de aankoop van een 2e hands camper getekend en een voorschot betaald. Op deze bestelbon werd handgeschreven het merk en type van de camper, de maand van de eerste inschrijving alsook de verkoopprijs zonder vermeld, btw inclusief, genoteerd. Op deze bestelbon staat geen ondernemingsnummer en er is ook geen volgnummer. Ondertussen werd het voertuig gekeurd en de handelaar vraagt mij het volledige saldo te betalen via overschrijving. Zodra hij de betaling heeft ontvangen mag ik het inschrijving -en keuring document gaan halen.

De verkoper is een, weliswaar kleine, maar officiële dealer, met garage en toonzaal, die al jaren actief is. Ik twijfel om op basis van de summiere bestelbon het volledige bedrag zonder meer over te schrijven. Daarom heb ik de handelaar gevraagd om mij vooraf een correct overeenkomst (zoals voorzien in het Koninklijk besluit) en een foto van de inschrijving en keuring te bezorgen.

Ik betwijfel echter of hij dit ook zal doen. Niet zozeer omdat hij malafide zou zijn maar veeleer omdat hij niet graag veel tijd steekt in administratie en er vanuit gaat dat de verkoop in vertrouwen dient afgehandeld te worden. Ik vrees echter dat ik dan achteraf, bij eventuele problemen, weinig slagkracht zal hebben. Daarom graag jullie advies voor volgende vragen:

- Kan ik de overeenkomst verbreken en het voorschot terug vorderen indien de verkoper weigert om mij vooraf de overeekomst en de gevraagde foto's vooraf te bezorgen?

- Stel ik besluit om de betaling toch te doen zonder deze documenten te hebben gekregen. Bij afhaling blijkt de overeenkomst effectief niet conform de wettelijke bepalingen te zijn. Desondanks zou ik het voertuig meenemen anders heb ik niets.
- Is de verkoper dan toch verplicht om zijn wettelijke verplichting na te komen?
- Is het zinvol om de vorm en inhoud van de overeenkomst alsnog te betwisten? Niet om de koop te verbreken, enkel om mijn aanspraken in de toekomst
te vrijwaren.

Alvast dank voor het advies

Mvg,
Philippe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2020 17:55

Betaal hem met een bankcheque

U en Zijn probleem opgelost .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 15 nov 2020 18:00

Stel anders de verkoper voor dat je langskomt met een bankcheque (moet je afhalen bij je bank - het geld gaat van je rekening en uitbetaling is gegarandeerd) om te overhandigen als betaling na controle van de papieren.

Ws verkoopt hij “in opdracht van een klant” om onder de garantie uit te komen. Aan u de keuze of je dit risico neemt. Procederen voor grote bedragen is eerste aanleg en pokkeduur omdat dit zonder advocaat etc dé facto niet lukt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 17 nov 2020 20:18

Dan koopt u dus van een particulier en zonder garantie.

jef007
Berichten: 1684

#5 , 18 nov 2020 12:34

kan je geen factuur vragen met de gegevens van de verkopende handelaar?

Terug naar “Consumenten Koop”