verborgen gebreken aankoop nieuwe auto

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 519

verborgen gebreken aankoop nieuwe auto

#1 , 04 nov 2020 20:30

Beste allen,

wij hebben aan auto aangekocht (nieuw). De garantieperiode bedraagt 2 jaar. Om de 15.000 is er een onderhoud gepland (op voorstel van het merk). Na 2 en een half jaar wordt ons gemeld dat we nu beter om de 10.000 km voor een onderhoud zouden langskomen, zonder dat daar meer uitleg wordt over gegeven. Men zegt dat dit door het moederbedrijf/merk wordt aangeraden (nieuwe richtlijnen). Nog geen 10.000 km later ondervinden we problemen en moeten naar de garage. Blijkbaar verliest de auto meer dan normaal olie. Conclusie: we moeten een nieuwe moter laten plaatsen. Kostprijs: ongeveer 4.000 euro.
Na wat onderzoek online vind ik nu heel wat berichten over het type motor die zich in de wagen bevind. Deze is nogal "vatbaar" voor problemen met olie verlies.

De garage stelt nu voor dat zij de kosten zullen dragen voor de nieuwe motor ("die aangepast is en niet opnieuw problemen zou mogen leveren") maar wij dienen nog steeds een stevige 1.000 euro kosten te betalen voor vervangwagen en werkuren.

Is artikel 1641 BW hier van toepassing en zo ja wat zijn onze rechten? Kunnen wij een volledige kosteloze herstel vragen?

Ik lees:
Om te slagen in een vordering wegens verborgen gebrek, dient de koper aan te tonen:
  • dat het door haar aangekochte voorwerp behept is met gebreken, die dit ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor het bestemd is of die dit gebruik zodanig verminderen dat zij, indien zij de gebreken had gekend, het voorwerp niet of slechts voor een mindere prijs zou gekocht hebben (art. 1641 B.W.). Het gebrek moet derhalve ernstig zijn;
  • dat deze gebreken verborgen waren, met andere woorden, dat ze door een normaal aandachtig persoon aan de hand van een attent onderzoek op het ogenblik van de levering niet konden opgemerkt worden (art. 1642 B.W.);
  • dat de gebreken bestonden, minstens in de kiem aanwezig waren op het ogenblik van de aankoop.
Op het ogenblik van de verkoop wist de verkoper dat er redelijke kans was dat er zich problemen zouden voordoen, wij konden dat op geen enkele wijze weten noch vaststellen. Hadden wij geweten dat deze motors nogal vatbaar waren voor deze problemen hadden we nooit dit model/motortype gekocht. Op een bepaald ogenblik doet het probleem zich voor en de verkoper meldt het probleem niet, maar verandert het schema van onderhoud omdat de motor olie verliest.

Met dank voor alle feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 7058

#2 , 05 nov 2020 12:55

Inderdaad, praktisch gezien de beste oplossing.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2020 15:02

Ik treed Inazuma bij geen enkel motor gaat stuk door olie verbruik, ik ben oude en daarom doe ik nog steeds zoals vroeger minstens 1 maal in de week kijk ik naar de olie, een beroepschauffeur is verplicht om elke dag voor hij vertrekt de olie na te zien.

In de jaren voor 1975 verbruikten de meeste wagens 1l op 5000km .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 519

#4 , 05 nov 2020 15:57

OK, bedankt voor de nuchtere, praktische feedback.

Op zich inderdaad geen slechte deal, maar voelde me toch een beetje "bedrogen" dat men me na 60.000 km zegt dat er een nieuwe motor in de auto moet. Is niet echt conform wat men verwacht wanneer men een nieuwe auto koopt.

bosprocureur
Berichten: 7058

#5 , 05 nov 2020 17:36

Neen, inderdaad mocht u meer verwachten. Maar al bij al lijkt het mij dat u een faire deal gekregen hebt. Voor 1000 € koopt u geen nieuwe motor, zelfs geen zware herstelling.

Misschien, heel misschien ... Kan u (laten) nagaan of er geen zogenoemde terugroepactie geweest is voor dat model? Misschien is er langs die weg nog iets uit te halen :)

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 519

#6 , 06 nov 2020 11:18

Online vind je heel wat verwijzingen naar de problemen bij dit type motor. Het merk is er blijkbaar van op de hoogte maar heeft geen terugroepactie gedaan en lost de problemen individueel op (verdeel en heers).
Voor 1.000 euro een nieuwe motor is een goede deal op voorwaarde dat we na 3 jaar niet opnieuw in dezelfde shit zitten.

Zou nooit zo ver gegaan zijn om voor de rechtbank te brengen gezien de snelheid van ons rechtsysteem, maar misschien als drukkingsmiddel bij de dealer om wat van de prijs te doen. Volgens de dealer neemt het merk de kosten van de motor op zich. Dus dealer heeft nog marge in de vorm van werkuren.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Terug naar “Consumenten Koop”