Annulatie auto aankoop op afstand (voorschot betaald)

JCviggen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Annulatie auto aankoop op afstand (voorschot betaald)

#1 , 02 nov 2020 14:34

Ietwat ongewone situatie hier.

Om het zo kort mogelijk samen te vatten:

- Ik ben een Belg die buiten de EU woont. Bepaalde auto was enkel in Belgie te koop, daarom besteld met de intentie om in te schrijven op naam van ouders die in Belgie wonen.
- Ik bestelde een auto op afstand, aankoopcontract gescand en doorgemaild.
- Voorschot betaald via overschrijving.
- Because COVID-19 enkele maanden later geannuleerd, voordat de auto werd gebouwd. Opties, kleur enz waren op dat moment nog te veranderen.
- Dealer weigert annulatie.
- Dankzij contacten bij het merk zelf kom ik te weten dat de door mij bestelde auto wel degelijk is geannuleerd bij de constructeur. Is dus nooit gebouwd en bestaat niet.
- Dealer wil mijn voorschot niet teruggeven, enkel tegoed voor een nieuwe aankoop in het komende jaar.

Het is nogal moeilijk om als leek uit te maken wie er precies in zijn recht is hier? Aan de ene kant is het een aankoop op afstand die te ontbinden is als de klant niet tevreden is na levering. Maar er was nog geen levering, en het goed was "op maat" waardoor die regel sowieso niet zou gelden. Alhoewel de auto nog niet echt "op maat" was en uiteindelijk zelfs helemaal niet is gebouwd. De dealer heeft geen financiele schade geleden dus waarom kan ik mijn voorschot niet terugvragen?

Vork / steel?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 nov 2020 15:08

U kan een contractuele overeenkomst niet zomaar éénzijdig wijzigen.

Of de auto effectief gebouwd is of niet, maakt niets uit.
U bent een contractuele overeenkomst aangegaan, maar hebt ze niet gehonoreerd.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”