glas gaskookplaat ontploft

angell
Topic Starter
Berichten: 82

glas gaskookplaat ontploft

#1 , 26 okt 2020 14:53

Wij hebben twee maanden geleden een nieuwe kookplaat gekocht.
omwille van corona heeft de keukenverbouwing wat vertraging opgelopen en dit weekend zijn ze eindelijk de keukenbladen komen installeren en hebben we de kookplaat geplaatst.
we hebben nog niet eenmaal er op gekookt of de glas van de kookplaat ontploft letterlijk in het gezicht van me man. Gelukkig heeft hij zich op tijd kunnen draaien maar zijn handen zaten vol bloed en de scherven lagen door de keuken heen verspreid. De glas scherven hebben zich letterlijk in de fronten van sommige kasten geboord drie tot vier meter verder zo hard was de knal.
nu bel ik vandaag de fabrikant en die meld mij dat ze dit als een glas schade zien en dat dit niet onder garantie valt.
hoe kan dit? eerst en vooral is dit geen glas schade. het ding is letterlijk ontploft. er is niets op gevallen, het is geen breuk of dergelijk, maar het gele glas is ontploft wat in mijn opinie een overduidelijke defect in het product betekent. nu zit mijn man niet alleen met vingers vol pleisters, zit ik zonder kookplaat en hebben me kasten Schade opgelopen ze verwachten ook nog eens dat ik voor alles betaal als ze het ding komen herstellen. Mogen ze dit zo maar?
hebben wij als consumenten dan geen enkele recht als zij een overduidelijke defect apparaat te koop stellen?
ik wil mijn verzekering niet bellen omdat ik vind dat dit niet een verzekering probleem is maar die van de fabrikant die een overduidelijke defect apparaat te koop aanbied.
wat zijn mijn rechten hier omtrent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 okt 2020 16:23

Fout zal bij de plaatser liggen door die glasplaat (in gehard glas) zo te plaatsen dat er spanning op zat.
Daarom is ze uit elkaar gespat. Al zeker uw verzekering op de hoogte breng. Verzekering zal dan wel met de juiste firma contact opnemen.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#3 , 26 okt 2020 17:17

ok dus ik heb geen recht om van ze te verlangen dat ze de schade betalen of de kookplaat?
ik ga zo contact opnemen met de verzekering

Reclame

Masty
Berichten: 88

#4 , 31 okt 2020 13:29

...dit weekend zijn "ze" eindelijk de keukenbladen komen installeren en hebben "we" de kookplaat geplaatst.
Ligt het probleem niet eerder daar?

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2020 13:59

...dit weekend zijn "ze" eindelijk de keukenbladen komen installeren en hebben "we" de kookplaat geplaatst.
Ligt het probleem niet eerder daar?
Correcte opmerking had die ook al in mijn hoofd. De reden van de crash is volgens mij zeker zoals Mava omschrijft.

Deze schade is normaal gedekt in uw brandpolis ( glasbraak ).

Indien uzelf de plaat heeft geplaatst is de oorzaak bij uzelf en dan is het uw verzekering. U kunt best uw makelaar al inschakelen,
hij/zij kan al nagaan of deze schade gedekt is.

Terug naar “Consumenten Koop”