Annulatie aankoop nieuwe wagen omwille van manisch depressieve echtgenoot

Silencer001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Annulatie aankoop nieuwe wagen omwille van manisch depressieve echtgenoot

#1 , 19 okt 2020 20:39

Beste,

Ik wens mij graag te informeren voor een vriendin van mij. Zij zit in de volgende situatie:

Haar man is ontslagen en vertoonde hierna opnieuw manisch depressieve tekenen. Zij merkte deze op gezien dit reeds de 2de keer is dat het is voorgevallen.

Ze zijn opnieuw naar de psychiater geweest om dit verder op te volgen. Op korte tijd verbeterde dit niet en is hij in het ziekenhuis opgenomen na een psychose. Deze psychose vond ‘s snachts plaats en de ziekenwagen en mug hebben hem moeten verdoven om mee te kunnen nemen.

Ongeveer 1 week later heeft hij zelf besloten het ziekenhuis te verlaten. Hij is nu terug thuis en mijn vriendin is heel bezorgd om hem en zijn acties. Vorige keer zou hij een nieuwe auto hebben aangekocht en veel geld hebben uitgegeven aan overige zaken.

Omwille van deze voorgaande redenen houdt zij hem nu ook beter in het oog. Vanmorgen heeft ze opgemerkt dat hij een mail had gekregen van de garage ivm de aankoop van een nieuwe auto.

Zij heeft meteen de garage gebeld voor meer informatie maar konden omwille van privacy niet veel zeggen. Even later werd ze terug opgebeld met de melding dat hij in de garage stond.

Zij is meteen ter plekke gegaan en daar heeft men verteld dat het een auto was met aankoopwaarde van €30.000. Annulatie zou niet mogelijk zijn, anders zou dit €5.000 boete kosten. Ze wensten zich ook niet te bemoeien in de privé van hen als koppel dus zijn er niet meer verder op ingegaan.

Zijn er bepaalde stappen/clausules die mijn vriendin kan inroepen om de aankoop van de wagen nietig te verklaren op basis van de toestand van haar man?

Zijn er ook andere stappen die ze kan ondernemen om haar financieel te beschermen. Ze zijn getrouwd, hebben een huis en gezamenlijke rekening.

Alvast bedankt voor de informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 okt 2020 08:45

Als er aan de man niet duidelijk te zien of anders te merken is dat hij niet bij zijn volle verstand is, zal ze daar niets meer tegen kunnen beginnen.

Optie is mogelijk om haar man onder bewindvoering te laten plaatsen wegens medische redenen. Dat is via Vrederechter (en arts).

Ze kan proberen zijn bankkaarten te laten stoppen / beperken, maar allerminst zeker dat de bank daar zomaar in wil meegaan zolang man niet onder bewindvoering staat.

Geld weghalen van rekening waarop bankkaart staat is een optie - en dan tegelijk ook zorgen dat die niet onder 0 kan.

Alleen een rekening openen terwijl men getrouwd is, is echter ook probleem.
Al gebeurt het ...

Silencer001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2020 09:53

Dag Inazuma,

Bedankt voor de reactie. Aan haar man is voor een buitenstaander vrij moeilijk te merken wat er aan de hand is, vermoed ik. Hij is normaal een vrij introvert persoon, waar hij nu heel extravert is. Zij herkent de tekenen en het verschil, maar een buitenstaander vermoedelijk niet.

Ze heeft reeds de psychiater gecontacteerd en kon wel een medische verklaring uitschrijven in verband met de toestand van haar man. Is zoiets voldoende om de aankoop (zonder kosten) te kunnen opzeggen en contractbreuk te plegen? Aan de andere kant kan ik de consessiehouder ook begrijpen dat er kosten gepaard gaan bij een annulatie indien zij ook kosten hebben.

De bewindvoering is een goede optie, dit zal ik haar zo meegeven.

Het vervelende is natuurlijk dat een geblokkeerde/gelimiteerde bankkaart hem niet tegenhoudt om bepaalde aankopen te doen (zoals nu het geval met de auto). Dit kan bv herhaald worden voor andere contractuele aankopen (bv: aankoop huis zonder opschortende voorwaarden). Is een gedwongen opname mogelijks het enigste wat haar kan beschermen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 20 okt 2020 10:02

Gedwongen opname werkt ook niet retroactief, de auto zal sowieso betaald moeten worden ofwel de aankoop ofwel de schadevergoeding.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2020 11:01

Heeft het gezin de financiële middelen om de aankoop contant te betalen of moet er een lening worden afgesloten?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 okt 2020 16:45

Overleg even met de garage, best met een medisch attest. Mogelijks kan de garage nog iets regelen. Eens hij is geleverd en de wagen is de garagepoort uitgereden, is hij 30 à 40 % van zijn waarde kwijt. Liever dan 10 % schadevergoeding betalen aan de garage.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 20 okt 2020 17:34

Even wat medische achtergrondinfo: een persoon met een bipolaire stoornis (de term manisch-depressief wordt niet meer gebruikt in de psychiatrie) is weliswaar onderhevig aan zeer sterke stemmingwisselingen, maar wordt daarom niet wilsonbekwaam verklaard. Dus als de psychiater een attest schrijft dat patient X aan een bi-polaire stoornis lijdt ben je met de verklaring juridisch gezien niets.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 okt 2020 18:22

Aan haar man is voor een buitenstaander vrij moeilijk te merken wat er aan de hand is, vermoed ik. Hij is normaal een vrij introvert persoon, waar hij nu heel extravert is. Zij herkent de tekenen en het verschil, maar een buitenstaander vermoedelijk niet.
En dan verkoopt men aan een -ogenschijnlijk- normaal, rationeel handelend persoon die enthusiast een andere auto komt kopen ...

"Feel good" aankopen zijn ook niet verboden.

Volwassene wordt normaal geacht handelingsbekwaam te zijn, tenzij rechter wat anders beslist
(verlengde minderjarigheid, handelingsonbekwaam-verklaring, ...)

Ze heeft reeds de psychiater gecontacteerd en kon wel een medische verklaring uitschrijven in verband met de toestand van haar man. Is zoiets voldoende om de aankoop (zonder kosten) te kunnen opzeggen en contractbreuk te plegen?
Wat na de aankoop op papier gezet wordt, heeft weinig invloed op wat voordien gebeurd is.

Misschien wil de garage daardoor wel hun schadevergoeding beperken tot ietwat redelijkere proporties ...

Hou er rekening mee dat de waarde van een auto al snel met ongeveer de BTW verlaagt, eens men er mee buiten rijdt ...

Aan de andere kant kan ik de consessiehouder ook begrijpen dat er kosten gepaard gaan bij een annulatie indien zij ook kosten hebben.
Tuurlijk, zij hebben auto laten overkomen (uit stock ?) , klaargemaakt , ...

Het vervelende is natuurlijk dat een geblokkeerde/gelimiteerde bankkaart hem niet tegenhoudt om bepaalde aankopen te doen (zoals nu het geval met de auto).
Wel als er geen voorschot volgt ...

Terug naar “Consumenten Koop”