Bpost en douane

Ontevreden klant 978
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bpost en douane

#1 , 16 okt 2020 22:16

Kort samengevat ik heb nog talloze e-mails als achterliggend bewijs

Ik bestel een zending vanuit Japan.
De verzender vergeet het factuur mee te sturen.
Ik stuur mijn aankoop bewijs alsook mijn overschrijving door.
De dag nadien krijg ik reactie dat er BTW en invoer rechten betaald moeten worden.
Ik weiger de zending en stuur nogmaals gedetailleerd mijn betaling bewijs door.
En zet in die e-mail mij te contacteren als er nog vragen zijn of iets nodig hebben.
Ik verneem niets meer van hun ik raadpleeg de tracking en blijkt geen douane kosten meer te betalen maar de zending wordt terug gestuurd .
En dit alles omdat je niet door bpost op de hoogte wordt gehouden.
Je belt dan naar hun klantenservice en zei zeggen kortweg bpost heeft hier niets mee te maken u moet klacht indienen bij uw afzender.
Ik ben nu mijn zending kwijt al mijn beltegoed en heel veel tijd.
Wat kan ik doen desnoods via rechtbank of ombudsman

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2020 22:51

Over welk bedrag gaat het?
Fout ligt bij de verkoper. Geen douanepapieren?
Invoerrechten zijn te betalen vanaf een bepaald bedrag.
Waar gaat Bpost hier in de fout?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 16 okt 2020 23:02

“Iedereen” weet dat op invoer van buiten de CEE invoerchten te betalen zijn, verhoogd met handling fees van de pakjesleverancier. De truuk om te versturen als “monster zonder waarde” (of beperkte waarde) werkt al lang niet meer.

Welk bedrag?

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 16 okt 2020 23:53

U hebt de zending geweigerd, dan is het toch normaal dat deze wordt teruggestuurd?

Ontevreden klant 978
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2020 09:21

Allen

De waarde van de zending was 17.56. exclusief verzendkosten
Wat onder de waarde van 22 euro was.
Er kwam meer dan 30 euro bij.
Na een nieuwe inklaring vielen alle kosten weg.
Waar het hier om gaat is dat je niet meer op de hoogte wordt gehouden door bpost en ze nog liever uw zending terug sturen dan toegeven dat er een foutieve inklaring is gebeurd.
Het ging om een echte koplamp.

En hier origineel reglement
5. De kosten van douaneformaliteiten

5.1. Berekening van de ‘‘kosten voor douaneformaliteiten’’
bpost rekent in 2013 de volgende kosten aan voor de douaneformaliteiten:
• 0 euro voor zendingen met een waarde van maximaal 22 euro (uitgezonderd alcoholische producten, parfum,
toiletwater, tabak en tabaksproducten)
• 12 euro voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet vrijgestelde zendingen waarvan de waarde min-
der bedraagt dan 150 euro
• 30 euro voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet vrijgestelde zendingen waarvan de waarde 150
euro of meer bedraagt
• 40 euro voor zendingen (planten en plantaardige producten) waarvoor een fytosanitair certificaat voorgelegd
dient te worden
• 30 euro voor het opmaken van een transitaangifte of een laatvolgen
• 85 euro voor het indienen van een regularisatiedossier.

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 17 okt 2020 11:13

Waarde is de waarde die de douane erop plakt, niet wat u er voor betaald zou hebben. Als die dus hoger ligt dan die 22 euro, moeten er btw en invoerrechten betaald worden.

U mag mij gerust verbeteren, maar in uw geval lijkt het er op dat de douane in eerste instantie uw aankoop hoger inschatte, omdat de factuur er niet bij zat, waardoor er bijkomende taksen betaald moesten worden. U weigert dan de zending waardoor ze wordt teruggestuurd, en dan wordt het uiteindelijk toch nog aanvaard voor de oorspronkelijke waarde.

Ombudsman lijkt mij dan de beste werkwijze, aangezien er door alle partijen fouten zijn gemaakt. Die kan natuurlijk ook niet veel doen aan de Japanner die de factuur was vergeten mee te sturen, maar dat gaat een Belgische rechtbank ook niet kunnen.

Ontevreden klant 978
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 okt 2020 11:40

Klopt maar normaal moet bpost de zending 14 dagen bijhouden wat ook niet gebeurd is.
Ik heb ondertussen de afzender gecontacteerd (Yahoo auctions) en zij zeggen dat ze via tracking dat de zending in België is en mij hier niet voor vergoeden.
Bpost zegt van hun kant dat zij geen onderzoek kunnen starten wat de afzender moet doen.
Maar ook van de afzender krijg ik geen medewerking meer .

Als staat ze in hun agreement dit:

Refunds and Returned Goods
Buyee does not accept cancellations.

The customer will be responsible for following charges:

Costs incurred in re-shipping the package (shipping fee, insurance fee) in the event that the recipient cannot be reached at the address within a specific time frame.
Cost incurred in re-shipping the package (shipping fee, insurance fee) in the event that the package is returned to our warehouse due to refusal by the recipient.

LeenW
Berichten: 12826

#9 , 17 okt 2020 11:48

Men kan stellen dat de verkoper aansprakelijk is, aangezien door het niet versturen van de factuur het pakketje niet door de douane is geraakt. Maar dan moet u in Japan een rechtszaak gaan aanspannen voor 20 euro..

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2020 17:07

Men kan stellen dat de verkoper aansprakelijk is, aangezien door het niet versturen van de factuur het pakketje niet door de douane is geraakt. Maar dan moet u in Japan een rechtszaak gaan aanspannen voor 20 euro..
In tegenstelling tot wat veel mensen denken worden "douanekosten" niet aangerekend door de douane maar door Bpost zelf. Indien TS geen brief heeft ontvangen van de FOD Financiën - AADA heeft zijn pakje zelf nooit bij de douane gelegen.

LeenW
Berichten: 12826

#11 , 25 okt 2020 17:16

Men kan stellen dat de verkoper aansprakelijk is, aangezien door het niet versturen van de factuur het pakketje niet door de douane is geraakt. Maar dan moet u in Japan een rechtszaak gaan aanspannen voor 20 euro..
In tegenstelling tot wat veel mensen denken worden "douanekosten" niet aangerekend door de douane maar door Bpost zelf. Indien TS geen brief heeft ontvangen van de FOD Financiën - AADA heeft zijn pakje zelf nooit bij de douane gelegen.
Alles passeert toch eerst via de douane? Los van wie er de kosten int?

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 okt 2020 22:02

Men kan stellen dat de verkoper aansprakelijk is, aangezien door het niet versturen van de factuur het pakketje niet door de douane is geraakt. Maar dan moet u in Japan een rechtszaak gaan aanspannen voor 20 euro..
In tegenstelling tot wat veel mensen denken worden "douanekosten" niet aangerekend door de douane maar door Bpost zelf. Indien TS geen brief heeft ontvangen van de FOD Financiën - AADA heeft zijn pakje zelf nooit bij de douane gelegen.
Alles passeert toch eerst via de douane? Los van wie er de kosten int?
Absoluut niet, gezien de hoeveelheid pakjes die dagelijks op onze luchthavens binnenkomen en vertrekken is dit gewoon onmogelijk om deze allemaal te zien en controleren. Dit gebeurt steeds via steekproef.

LeenW
Berichten: 12826

#13 , 28 okt 2020 22:07



In tegenstelling tot wat veel mensen denken worden "douanekosten" niet aangerekend door de douane maar door Bpost zelf. Indien TS geen brief heeft ontvangen van de FOD Financiën - AADA heeft zijn pakje zelf nooit bij de douane gelegen.
Alles passeert toch eerst via de douane? Los van wie er de kosten int?
Absoluut niet, gezien de hoeveelheid pakjes die dagelijks op onze luchthavens binnenkomen en vertrekken is dit gewoon onmogelijk om deze allemaal te zien en controleren. Dit gebeurt steeds via steekproef.
Maar het passeert er wel, gecontroleerd of niet.

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 okt 2020 23:08



Alles passeert toch eerst via de douane? Los van wie er de kosten int?
Absoluut niet, gezien de hoeveelheid pakjes die dagelijks op onze luchthavens binnenkomen en vertrekken is dit gewoon onmogelijk om deze allemaal te zien en controleren. Dit gebeurt steeds via steekproef.
Maar het passeert er wel, gecontroleerd of niet.
Neen. Niet ieder pakje gaat langs de douane net zoals niet elke container in de zeehaven langs de douane passeert, dat is fysisch onmogelijk. Nogmaals dat betreffen steekproeven afhankelijk van allerlei parameters.

LeenW
Berichten: 12826

#15 , 28 okt 2020 23:40



Absoluut niet, gezien de hoeveelheid pakjes die dagelijks op onze luchthavens binnenkomen en vertrekken is dit gewoon onmogelijk om deze allemaal te zien en controleren. Dit gebeurt steeds via steekproef.
Maar het passeert er wel, gecontroleerd of niet.
Neen. Niet ieder pakje gaat langs de douane net zoals niet elke container in de zeehaven langs de douane passeert, dat is fysisch onmogelijk. Nogmaals dat betreffen steekproeven afhankelijk van allerlei parameters.
Nochtans staat op de site van B-post zelf dat elk pakje langs de douane passeert: Komt je pakje van buiten de Europese Unie, dan gaat het standaard langs de douane. Daarnaast is de douane ook bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap.

https://www.bpost.be/nl/faq/wanneer-gaa ... -de-douane

Terug naar “Consumenten Koop”