Bpost en douane

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Re: Bpost en douane

#16 , 29 okt 2020 12:56



Maar het passeert er wel, gecontroleerd of niet.
Neen. Niet ieder pakje gaat langs de douane net zoals niet elke container in de zeehaven langs de douane passeert, dat is fysisch onmogelijk. Nogmaals dat betreffen steekproeven afhankelijk van allerlei parameters.
Nochtans staat op de site van B-post zelf dat elk pakje langs de douane passeert: Komt je pakje van buiten de Europese Unie, dan gaat het standaard langs de douane. Daarnaast is de douane ook bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap.

https://www.bpost.be/nl/faq/wanneer-gaa ... -de-douane
Bpost kan op zijn website uiteraard schrijven wat ze willen. Vrij simpel, worden zij niet lastig gevallen met vragen en gaat iedereen bij de douane klagen. Vindt u het trouwens niet vreemd dat verhalen over douanekosten en dergelijke steeds voorkomen bij mensen die een levering krijgen via Bpost en zelden bij DHL, Fedex, UPS,...? Nochtans verzorgen zij ook veel zendingen van buiten de EU.

Ik heb voor de douane op Brussels Airport gewerkt en ik kan u verzekeren dat niet ieder pakje standaard langs de douane gaat. Dit is simpelweg fysisch onmogelijk. Per dag komt er ongeveer 55 ton (vijfenvijftig!) aan brieven en pakjes aan op het sorteercentrum van Bpost op de luchthaven. Op jaarbasis betreft dit MILJOENEN pakjes. ik spreek dan nog niet eens over de pakjes die toekomen via DHL en andere. In die sorteercentra heeft de douane een bureel waar ze hun controles uitvoeren a.d.h.v steekproeven. Zolang je geen brief krijgt van de FOD Financiën - Algemene administratie douane en accijnzen is je pakje niet bij de douane gepasseerd.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Consumenten Koop”