Tweedehandswagen... Wrak van het jaar?

Pike8954
Topic Starter
Berichten: 6

Tweedehandswagen... Wrak van het jaar?

#1 , 14 sep 2008 03:19

Op 28/08/07 kocht ik een tweedehandswagen Fiat Brava bij een erkende dealer. De wagen deed het uitstekend tot een maand voor het einde van de garantieperiode (1jaar). Tijdens deze maand kwam ik te weten dat er een nieuwe kilometerteller werd gemonteerd na 20 000 kilometer. Daar dit gebeurde in de eerste vier levensjaar van deze wagen (geen keuring verplicht) komen de eigenlijke kilometers van de wagen niet overeen met de kilometers op de carpass. Je kan dit vasstellen door het onderhoudsboekje. Uitleg garage: we zijn het vergeten...

Tijdens de laatste maand van de garantie heb ik reeds een nieuwe ontkoppeling en nieuwe remschijven moeten monteren op mijn kosten. Op men carpass staat vermeld dat de remschijven volledig in orde zijn, wat verondersteld wordt met een minimumdikte van 11mm. Na 20 000 kilometer zijn deze in werkelijke staat slechts nog 5 mm dik... Geen mens die het klaarkrijgt om na 20 000 kilometer 6 mm van de schijven te slijten.


Een week voor het verstrijken van de garantie begint deze wagen olie te verliezen. Ik breng hem binnen om te herstellen op de laatste dag van de garantie wegens verlofplanning garage. Het probleem wordt zogezegd opgelost maar de wagen blijft olie verliezen...


De dag na het einde van de garantie kan ik eindelijk met men wagen naar de keuring en wat blijkt: de linker vering vooraan is stuk en er ontbreekt een silentblok langs dezelfde kant. Dit is de kant van de wagen waar men de stukken heeft moeten demonteren om het olieverlies te herstellen. De vering is in de garantie inbegrepen. Dit, vering stuk vooraan, heeft de garagehouder, indien men zich een garagehouder noemt, zeker en vast gemerkt.

De dag na keuring, rode kaart voor de vering, heb ik plots geen remmen meer. Wat blijkt, de remleiding van men wagen hebben het begeven. Ik zat aan boord men men vrouw en twee kinderen, dus best wel akelig... Na een bezoek aan een andere garage leerde ik dat deze waarschijnlijk werden stukgemaakt door het herstellen (alé, het probeersel) van het olieverlies.


Ik heb nu totaal geen vertrouwen meer in deze wagen, laat staan de garagehouder. Het kan toch niet dat iemand in goed vertrouwen een wagen bij iemand koopt, je vaststelt dat de kilometerstand van de wagen niet klopt en je daarbij nog grote kosten hebt aan deze wagen.


De carpass is een goed bedoeld systeem maar het klopt niet helemaal... Stel ik koop een nieuwe wagen, rij er 3 jaar mee, maak 50 000 kilometer en voordat ik naar de keuring moet laat ik er een nieuw kilometerteller insteken zodat men wagen tegen dat ik naar de keuring moet slechts 20 000 kilometer heeft...


Ik denk dat er mij onrecht is aangedaan, maar wat kan ik er tegen doen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding