leverfout online platform

HugoKamp
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

leverfout online platform

#1 , 12 okt 2020 23:57

Beste forum,

We zaten daarnet in de kring en geraakten er niet uit over het volgende:

Iemand van onze kring heeft een monitorkabel besteld bij zo'n online platform (Grandado in dit geval).
Op de website Grandado staat dat de kabel tot en met Windows10 compatibel is en bovendien plug&play is.

Product is na zo'n 3-tal weken wachten op 07/10 geleverd, maar:
x op het doosje staat dat het maar tot en met Windows8 compatibel is
x plug&play betekent dat wanneer aangesloten op de computer, het ding automatisch nodige drivers zelf zoekt en download vanop het internet en meteen gebruiksklaar is, maar deze doet niets.
x straffer: Windows10 herkent het blijkbaar niet eens; er gebeurt dus nada.
x ook kleur was verkeerd, maar kom, had dit de enige reden geweest...

Meteen dag erna, zijnde 08/10, heeft de koper daarom een retour gemeld. En als antwoord kreeg hij het volgende:
1: Je houdt het product en krijgt 40% van het aankoopbedrag teruggestort op jouw rekening.
2: Je krijgt van ons een adres en stuurt het ontvangen product terug. Wij zullen je dan het juiste product naleveren.

Graag verneem ik waar jouw voorkeur naar uitgaat in antwoord op deze e-mail.
Ik dacht dat men bij een online aankoop het recht had om binnen de 14 dagen een aankoop terug te draaien tegen (100%?) terugbetaling, wat ook de reden is. Op hun website staat trouwens overal dat men "100 dagen bedenktijd" heeft".

En toch wordt dit niet als een mogelijke oplossing aangeboden? En de reden waarom de koper een teruggave zou willen is dat hij niet nog eens tot een maand kan wachten.

Kan men weigeren om dit online aangekocht product terug aan te nemen en aankoopbedrag terug te storen, ondanks:
1. Geleverd product stemt niet overeen met omschrijving op website.
2. Verpakking geopend, maar niet beschadigd; was niet afgsloten met plakbond of dergelijke.
3. Retour gemeld binnen dezelfde week.

Bedankt voor jullie bevindingen.

Hugo K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1232

#2 , 13 okt 2020 04:56

Monitorkabels zijn software onafhankelijk. Deze aanprijzen als Windows 10 compatibel is nutteloos want je Windows versie heeft geen invloed op de kabel, enkel je monitor zelf. Maar ook die zou gewoon moeten werken uitgezonderd een paar speciale functie van een monitor. Welke monitor probeer je aan te sluiten met welke kabel?

Los daarvan zou u retour aanvaard moeten worden.

HugoKamp
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2020 21:26

Monitorkabels zijn software onafhankelijk. Deze aanprijzen als Windows 10 compatibel is nutteloos want je Windows versie heeft geen invloed op de kabel, enkel je monitor zelf. Maar ook die zou gewoon moeten werken uitgezonderd een paar speciale functie van een monitor. Welke monitor probeer je aan te sluiten met welke kabel?

Los daarvan zou u retour aanvaard moeten worden.

Een HDMI naar USB kabel. Ik wist zelfs niet dat besturingssysteem geen invloed heeft op (monitor-)kabels.
Staat inderdaad wel als W10 aangegeven op de site en op de doos staat effectief W8.

In elk geval, ik hab van Grandado vandaag een mail ontvangen dat ze het aankoopbedrag 100% zullen terugstorten en ik moet de kabel niet terugzenden (kan er niets mee aanvangen, maar swat).

Ik was eigenlijk boos, omdat ze niet spontaan een retour + 100% vergoeding als één van de opties hebben voorgesteld, hoewel dit een recht is voor internet aankopen (buiten voor sommige producten). Plus, dat ze het als een goede oplossing probeerden te verkopen waarbij ik maar 40% van mijn geld zou terugkrijgen in ruil voor het behouden van rommel dat ten eerste niet overeenstemt met wat ze afficheren, ten tweede niet werkt en ten derde de fout 100% bij hun ligt.

Maar OK, eind goed al goed... zodra het geld ook effectief terug op mijn rekening staat.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”