We zaten daarnet in de kring en geraakten er niet uit over het volgende:
Iemand van onze kring heeft een monitorkabel besteld bij zo'n online platform (Grandado in dit geval).
Op de website Grandado staat dat de kabel tot en met Windows10 compatibel is en bovendien plug&play is.
Product is na zo'n 3-tal weken wachten op 07/10 geleverd, maar:
x op het doosje staat dat het maar tot en met Windows8 compatibel is
x plug&play betekent dat wanneer aangesloten op de computer, het ding automatisch nodige drivers zelf zoekt en download vanop het internet en meteen gebruiksklaar is, maar deze doet niets.
x straffer: Windows10 herkent het blijkbaar niet eens; er gebeurt dus nada.
x ook kleur was verkeerd, maar kom, had dit de enige reden geweest...
Meteen dag erna, zijnde 08/10, heeft de koper daarom een retour gemeld. En als antwoord kreeg hij het volgende:
Ik dacht dat men bij een online aankoop het recht had om binnen de 14 dagen een aankoop terug te draaien tegen (100%?) terugbetaling, wat ook de reden is. Op hun website staat trouwens overal dat men "100 dagen bedenktijd" heeft".1: Je houdt het product en krijgt 40% van het aankoopbedrag teruggestort op jouw rekening.
2: Je krijgt van ons een adres en stuurt het ontvangen product terug. Wij zullen je dan het juiste product naleveren.
Graag verneem ik waar jouw voorkeur naar uitgaat in antwoord op deze e-mail.
En toch wordt dit niet als een mogelijke oplossing aangeboden? En de reden waarom de koper een teruggave zou willen is dat hij niet nog eens tot een maand kan wachten.
Kan men weigeren om dit online aangekocht product terug aan te nemen en aankoopbedrag terug te storen, ondanks:
1. Geleverd product stemt niet overeen met omschrijving op website.
2. Verpakking geopend, maar niet beschadigd; was niet afgsloten met plakbond of dergelijke.
3. Retour gemeld binnen dezelfde week.
Bedankt voor jullie bevindingen.
Hugo K.