Retourrecht webshop

tdesutter
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Retourrecht webshop

#1 , 04 okt 2020 16:42

Dag allen

Onlangs kocht ik een badmintonracket bij een webshop. Na het even te testen, kwam ik tot de conclusie dat het niet geschikt was en besliste dus om een retour aan te vragen.

Even later vertelde hij me dat die niet kan, omwille van de volgende 2 redenen:

1) Het handvat van elk nieuw badmintonracket wordt beschermd door een plastic laagje. Aangezien ik dit er heb afgehaald (logischerwijs, aangezien ik het heb getest), beweert hij dat dit racket niet doorverkocht kan worden.
2) Het racket is persoonlijk bespannen voor mij, wat een extra kost betekent.

Echter heb ik mijn twijfels bij deze verklaring omwille van volgende redenen:

A) Het racket is inderdaad bespannen specifiek voor mij. Belangrijk om te vermelden hierbij is dat de bespanning (die normaal gezien ongeveer 15 euro zal kosten) er als service werd bijgeleverd in de prijs. Quote van op de productpagina: 'De eerste besnaring word er door ons als service gratis bijgeleverd.'. Klopt het dan dat dit argument niet geldig is?
B) De besnaring kan perfect vervangen worden andere bespanning indien men deze gewoon doorknipt met een schaar. Het racket kan dan opnieuw bespannen worden.
C) Het plastic laagje is niet belangrijk om het racket door te verkopen. De webshop heeft ook een fysieke winkel, en uit mijn ervaring blijkt dat heel veel sportwinkels die badmintonrackets verkopen deze ook aanbieden zonder plastic laagje rond het handvat (dus in dezelfde staat als het zich nu bevindt).
D) Er valt nergens iets terug te vinden op de webshop rondom het retourrecht. Er staan ook geen algemene voorwaarden op de site. Na wat online opzoekwerk blijkt dat de consument dan beter wordt beschermd. Kan ik het feit dat er nergens iets terug te vinden is over het retourrecht etc. gebruiken als reactie op zijn eerste en/of tweede reden?

Alvast bedankt voor de reacties. Enig advies over hoe ik best antwoord op zijn verklaring (bv. met verwijzingen naar de wet) wordt geapprecieerd.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 okt 2020 21:20

Plastiekje is onzin, je hebt het recht om het product uit te proberen en dus ook om het handvat te voelen.
Besnaring lijkt me wel problematisch voor herroepingsrecht omdat men het heeft uitgevoerd naar uw wensen.

Wetgeving staat hier uitgelegd: https://economie.fgov.be/sites/default/ ... fstand.pdf
"sowieso" schrijf je zo.

tdesutter
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2020 22:46

Bedankt voor het bericht.

De besnaring zat echter wel in de prijs. Het werd extra voorzien als service. Verandert dit niets aan de zaak?

Ik vind het een twijfelgeval aangezien het product niet echt vervaardigd is naar mijn wensen. Het frame is een standaardframe, waarvan er duizenden worden gemaakt. Bovendien is de besnaring ook bruikbaar voor anderen, en niet enkel voor mij. Zou je de besnaring kunnen zien als een extra?

Bovendien vroeg ik me het volgende af:
Schade kan niet toegerekend worden aan mij aangezien er niets werd gezegd op de site over het retourrecht. Kan ik dan niet gewoon de besnaring verwijderen en zeggen dat het product niet specifiek voor mij bespannen is dan?

Alvast bedankt

Reclame

tdesutter
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2020 09:28

Extra belangrijke informatie: de productpagina gaf me niet de mogelijkheid om het racket onbesnaard te bestellen. Kan ik hierdoor zijn argument 2 niet ontkrachten als ik zeg dat ik het eigenlijk wilde bestellen zonder besnaring?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 05 okt 2020 14:44

Je zal toch moeten verduidelijken wat er met de besnaring is gebeurd: heb jij het type snaren en de besnaarspanning gekozen, of niet?
"sowieso" schrijf je zo.

tdesutter
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2020 17:13

Ik heb het type snaren en besnaarspanning gekozen. Ik had namelijk geen andere keuze. De keuzebalk voorziet geen optie om het racket onbesnaard te leveren.

Na wat heer en weer gepraat blijft hij beweren dat dit een op maat gemaakt artikel is. Interessant om te vermelden is dat elke normale badmintonshop in zijn retourvoorwaarden heeft staan dat besnaarde rackets niet in aanmerking voor retour. Dit wijst er volgens mij op dat je dit dus expliciet moet vermelden in je retourreglement, en dat besnaarde rackets dus niet automatisch onder de noemer 'op maat gemaakte goederen' vallen.

Eerst beweerde hij dat een retourreglement niet nodig is op een webshop. Na hem te wijzen op het feit dat dit weldegelijk verplicht is, heeft hij nu enkele uurtjes later een pagina aangemaakt over het retourreglement. Hij beweert nu dat deze pagina al lang bestond, en ik deze dus gewoon over het hoofd heb gezien. Ik heb echter schermopnames gemaakt op voorhand aangezien ik dit verwachtte. Bovendien is de pagina snel gemaakt, is ze onvolledig en staan er fouten in.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 05 okt 2020 17:47

Duidelijk geen eerlijke handelaar dus.

Hij had u inderdaad moeten informeren dat het herroepingsrecht niet van toepassing was. Zorg dat u kan bewijzen dat hij zijn reglement achteraf heeft gepubliceerd en dien zeker ook klacht in bij de FOD Economie: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/
"sowieso" schrijf je zo.

tdesutter
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2020 18:21

Oke bedankt. Ik ga morgen eens op zoek naar welke categorie ik juist moet kiezen op deze site.

Dus aangezien hij niet heeft vermeld dat het retourrecht niet van toepassing is, is hij sowieso in fout?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 05 okt 2020 19:14

Webshop heeft blijkbaar niet voldaan aan Art. VI.45. § 1
"sowieso" schrijf je zo.

tdesutter
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 okt 2020 23:08

Bedankt Didymus!

Terug naar “Consumenten Koop”