Dag allen
Onlangs kocht ik een badmintonracket bij een webshop. Na het even te testen, kwam ik tot de conclusie dat het niet geschikt was en besliste dus om een retour aan te vragen.
Even later vertelde hij me dat die niet kan, omwille van de volgende 2 redenen:
1) Het handvat van elk nieuw badmintonracket wordt beschermd door een plastic laagje. Aangezien ik dit er heb afgehaald (logischerwijs, aangezien ik het heb getest), beweert hij dat dit racket niet doorverkocht kan worden.
2) Het racket is persoonlijk bespannen voor mij, wat een extra kost betekent.
Echter heb ik mijn twijfels bij deze verklaring omwille van volgende redenen:
A) Het racket is inderdaad bespannen specifiek voor mij. Belangrijk om te vermelden hierbij is dat de bespanning (die normaal gezien ongeveer 15 euro zal kosten) er als service werd bijgeleverd in de prijs. Quote van op de productpagina: 'De eerste besnaring word er door ons als service gratis bijgeleverd.'. Klopt het dan dat dit argument niet geldig is?
B) De besnaring kan perfect vervangen worden andere bespanning indien men deze gewoon doorknipt met een schaar. Het racket kan dan opnieuw bespannen worden.
C) Het plastic laagje is niet belangrijk om het racket door te verkopen. De webshop heeft ook een fysieke winkel, en uit mijn ervaring blijkt dat heel veel sportwinkels die badmintonrackets verkopen deze ook aanbieden zonder plastic laagje rond het handvat (dus in dezelfde staat als het zich nu bevindt).
D) Er valt nergens iets terug te vinden op de webshop rondom het retourrecht. Er staan ook geen algemene voorwaarden op de site. Na wat online opzoekwerk blijkt dat de consument dan beter wordt beschermd. Kan ik het feit dat er nergens iets terug te vinden is over het retourrecht etc. gebruiken als reactie op zijn eerste en/of tweede reden?
Alvast bedankt voor de reacties. Enig advies over hoe ik best antwoord op zijn verklaring (bv. met verwijzingen naar de wet) wordt geapprecieerd.
Vriendelijke groeten