Annulatie feestzaal wegens Corona

MireilleC56
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Annulatie feestzaal wegens Corona

#1 , 29 sep 2020 21:36

Mijn zoon trouwt op 7 november en had een zaal vastgelegd. Er werd een voorschot van 1500 euro gevraagd.
Bedoeling was een receptie met een 70 tal volwassen en 's avonds met de familie en getuigen eten. Geen dansfeest.

Met al dat gedoe met de Corona, van wel feest, niet feest, blijven zitten etc... en toch redelijk wat mensen die nog altijd met schrik zitten
zou het over veel minder volk gaan.

Er werd dus besloten met een iets groter groepje te blijven eten ... zo'n 30 volwassenen (aan 100 euro per persoon)
kregen te horen dat ze daar hun broek aan gingen scheuren, maw, dat zagen ze niet zitten in de zaal.

Maw, ze hebben liever niets dan 30 personen om te eten, wat toch wil zeggen minder personeel, minder inkopen.

Heeft mijn zoon recht op toch tenmiste een deel van zijn voorschot.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 29 sep 2020 21:47

Neen, uw zoon annuleert wat overeengekomen is, dan mag de dienstverrichter het voorschot houden.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2020 21:48

Ik vrees ervoor.

Als de maatregelen intussen niet meer veranderen en de zaal voldoende plaats heeft, is 70 personen met tafels per 10 perfect mogelijk.

Als jullie dit zelf niet willen, is dit niet de verantwoordelijkheid van de zaal.

Reclame

GB2702
Berichten: 232

#4 , 29 sep 2020 23:06

Als ik het begrijp wil de TS geen feest geven voor 70 personen maar eten met 30 personen en wil de zaal dit niet doen omdat de kosten dan te hoog zijn. Annuleert dan de zaal niet? En heeft dan TS toch niet het recht om zijn voorschot of zelfs 2x zijn voorschot terug te krijgen?

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 29 sep 2020 23:13

Als ik het begrijp wil de TS geen feest geven voor 70 personen maar eten met 30 personen en wil de zaal dit niet doen omdat de kosten dan te hoog zijn. Annuleert dan de zaal niet? En heeft dan TS toch niet het recht om zijn voorschot of zelfs 2x zijn voorschot terug te krijgen?
Als die 70 personen overeengekomen zijn (of er een minimum voorzien is in de algemene voorwaarden) niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 sep 2020 08:22

Als u eerst reserveert voor 70 personen en dan daarna met 30 personen mag de uitbater deze weigeren, veel feestzalen kunnen wegens de hoge kosten soms geen kleine groepen aanvaarden, daar zijn restaurants voor en geen feestzalen, reken zelf eens 30 personen aan 100€ of 70 aan 100€ , en de algemene kosten zijn de zelfde, opkuis, verwarming, keuken personeel, koken voor 30 of 70 evenveel keuken personeel. u bent het die de feest annuleert dus u voorschot ben je kwijt ..

Vergeet ook niet dat de FOOD kost van een feest maar 10 a 15€ bedraagt als de rest is algemene kosten, personeel en BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MireilleC56
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 sep 2020 21:23

De locatie is ook een hotel dus personeel is er sowieso.
Er was enkel een zaal gereserveerd, voor de rest stond er NIETS op papier.
Tot begin september kon er enkel 10 man aanwezig zijn, de ene dag mag er van alles, de andere dag niet.
Ik denk dat het tijdens deze periode niet evident is om zaken vast te leggen.

Als ze liever niets hebben tja, dan is dat maar zo. Ik weet best wat de food kost is, heb zelf 17 jaar in de horeca gewerkt. Voor 30 personen is er minder personeel nodig dan voor 70, dat weet u ook. Moest er even veel personeel nodig zijn dan is dat slecht georganiseerd. Heb zelf ook kokschool gevolgd.

In mijn bericht was er ook geen sprake van 70 personen om te eten doch ongeveer 70 voor een receptie en eten erna enkel familie en getuigen
en dat is geen 30 man.

In alle geval bedankt voor jullie reacties...

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 01 okt 2020 11:57

Het enige wat belangrijk is : wie heeft geannuleerd? U dus. U zal dan ook moeten betalen. Al de rest is irrelevant.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

MireilleC56
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 okt 2020 12:18

Ik heb zonet contract bekeken. Er is enkel een huurovereenkomst voor de zaal ondertekend.
Er is nooit een contract opgesteld, noch getekend over wat er in de zaal zou plaatsvinden.

Nu wil de uitbating geen eten voorzien voor een groep van 25 volwassenen + kinderen
omdat hij er dan zijn broek aan scheurt.

Hij wil gewoon een grote feest, maar er staat in de overeenkomst zelf dat er een schriftelijk door hun ondertekende offerte moet zijn en die is er niet. Nooit opgemaakt.

Opzeggen van de zaal tussen 1 en 2 maand voor het feest zou 50% laten vallen zijn.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 01 okt 2020 12:30

Laat even een briefje door een advocaat opstellen. Dat maakt meer indruk dan een telefoontje, SMS of mail.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 okt 2020 12:34

Een mondeling akkoord is even wettelijk als een geschreven akkoord, enkel moeilijker te bewijzen, maar voor de feestzaal zal iedere rechter dit wel geloven dat er dus een feest ging zijn voor 70 personen ook al is er geen contract, het is aan u om naar de rechtbank te trekken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”