Verkeerde/betere smartphone geleverd

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Verkeerde/betere smartphone geleverd

#1 , 22 sep 2020 17:51

Beste,

Ik heb afgelopen weekend op een webwinkel een nieuwe smartphone besteld, er waren immers enkel voor dat weekend enorme kortingen op allerhande producten. Voor het gemak noem ik deze nu "smartphone A".

Vandaag werd deze afgeleverd, maar na het openen van de verpakking bleek er een groter/beter model in te zitten, "smartphone B" (de verpakking is nu ook niet meer verzegeld). Het gaat om een model dat minstens 200 euro duurder is dan smartphone A.

Volgende stappen heb ik reeds ondernomen:
1. Helpdesk gebeld, met de vraag om smartphone A op te sturen, waarna ik smartphone B terug kan meegeven. Dit konden ze niet doen, en uiteindelijk heeft deze persoon een retourdossier opgemaakt, met de boodschap dat ze mij daarna wel zouden opbellen. => Hier wens ik niet in mee te gaan, want dan gaan ze vermoedelijk gewoon mijn geld terugstorten en dan ben ik de grote korting ook kwijt.
2. Ik heb daarna getracht om de dichtsbijzijnde winkel te bellen, maar ik werd direct doorverbonden met de helpdesk. Dit keer heb ik gevraagd of ik hem zelf kan gaan omruilen in een winkel waar ze smartphone A nog in stock hebben. Ze waren quasi uitverkocht. Er bleek nog 1 winkel te zijn waar er nog 2 in stock waren, maar ze kon niet zeggen om welke kleur het ging. => Ik wil niet de kilometers gaan rijden, om daar te horen dat het niet de juiste kleur is en/of dat ook deze exemplaren zijn uitverkocht.
3. Als alternatief had ik dan nog voorgesteld om smartphone B te houden, eventueel met bijbetalen van (redelijke) meerkost, maar dus niet het volledige bedrag. Dit kon ze niet zo beslissen en daarvoor ging ze iemand mij laten terugbellen. => Nog steeds in afwachting.

Er zijn voor mij 2 mogelijkheden om het te regelen:
1. Smartphone A op korte termijn geleverd krijgen aan de voordelige prijs van afgelopen weekend.
2. Smartphone B houden, eventueel aan een redelijke meerkost. Er zitten namelijk dure functies in, zoals bv. 5G, waar ik de komende jaren toch niets aan heb.
Allebei uiteraard met een correcte factuur, zodat ook de garantie in orde is.

Naar mijn gevoel is het een verloren zaak van zodra ik smartphone B opstuur voor retour, dus ik hou hem voorlopig in "onderpand". Ik ben dan ook van plan om de komende dagen bovenstaande zaken op mail te zetten naar hun helpdesk, met de vraag dat ze zelf iets moeten voorstellen om het deftig af te handelen (eveneens als schriftelijk bewijs). En als dat er niet van komt binnen een zekere termijn, zou ik smartphone B gewoon in gebruik nemen.

De juridische vragen die ik hierbij heb:
- Aan welke consequenties kan ik mij verwachten als ik smartphone B als onderpand hou?
- Aan welke consequenties kan ik mij verwachten als ik smartphone B in gebruik neem?
- Welke andere stappen kan ik eventueel ondernemen?

Alvast bedankt!
Koen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 sep 2020 18:14

In onderpand houden, laat staan gebruiken, mag niet. Er zijn hier twee van elkaar losstaande zaken:

1) Uw bestelling die correct uitgevoerd moet worden tegen de toen geldende voorwaarden.
2) Een foute levering door vergissing van de verkoper. U moet deze teruggeven, maar de kosten zijn hier uiteraard voor de verkoper. Dus u kan niet verplicht worden deze op uw kosten terug te sturen, maar als ze bij u staan moet u deze wel meegeven.

Uiteraard is een tussenoplossing steeds mogelijk, maar dat moet met akkoord van beide partijen (en zorg dat het schriftelijk is!). Op eigen houtje dingen gaan beslissen kan niet.

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 22 sep 2020 19:53

... en hebben ze niet voorgesteld: houdt hem maar ???

Reclame

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2020 21:32

Ik heb de indruk dat de medewerkers van de helpdesk enkel een retour kunnen/mogen regelen in deze kwestie. Of als alternatief voorstellen om hem te gaan omruilen in een winkel (waar hoogstwaarschijnlijk geen voorraad is).

Zelfs als ze spontaan zouden voorstellen om hem te houden, is het product nog niet hetzelfde als wat op de factuur staat, wat mogelijks problemen oplevert voor de garantie.

@LeenW: Ik vrees dat ze door de kortingen van afgelopen weekend, voor de komende tijd geen nieuwe smartphone A of B kunnen leveren. Ik denk dus dat het beter is voor beide partijen om een regeling te treffen met smartphone B. Als ik die terugstuur voor retour, is dat sowieso geen optie meer. Ik vraag mij af of de winkel uberhaupt nog iets kan doen met het toestel als de verpakking niet meer verzegeld is.

Ik stel mij constructief op voor een regeling, maar het lijkt mij dat ik bij de helpdesk tegen een muur loop.

Mijn huidige smartphone is ondertussen 4 jaar oud en die trekt het niet lang meer. Ik zoek dus naar een oplossing op korte termijn, waarbij ik niets illegaal doe, maar waarbij de helpdesk toch iets meer in actie schiet.

aceke
Berichten: 138

#5 , 20 okt 2020 15:13

indien zij het niet merken, u van den domme houden en bijhouden? je hebt de moeite gedaan pech voor hun?

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2020 15:34

Nog een kleine update:
- Ik heb in totaal 3 keer aan de lijn gehangen met de helpdesk, die nooit iets concreet gedaan heeft, m.u.v. een retourdossier opstarten.
- Van de 2 mails die ik gestuurd heb, heb ik tenminste van 1 de bevestiging gekregen dat hij is doorgestuurd naar de verantwoordelijke. Die bevestiging heb ik mondeling gekregen tijdens 1 van 3 telefoongesprekken.
- Ook op de boodschap dat ik zonder tegenreactie hem in gebruik ga nemen, heb ik nooit reactie gekregen.

Uiteindelijk heb ik hem dus in gebruik genomen, en ik verwacht niet dat er nog reactie op komt. De vraag is hoe ze gaan reageren, als er onder garantie iets gemaakt moet worden.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 10 nov 2020 19:29

Nog een kleine update:
- Ik heb in totaal 3 keer aan de lijn gehangen met de helpdesk, die nooit iets concreet gedaan heeft, m.u.v. een retourdossier opstarten.
- Van de 2 mails die ik gestuurd heb, heb ik tenminste van 1 de bevestiging gekregen dat hij is doorgestuurd naar de verantwoordelijke. Die bevestiging heb ik mondeling gekregen tijdens 1 van 3 telefoongesprekken.
- Ook op de boodschap dat ik zonder tegenreactie hem in gebruik ga nemen, heb ik nooit reactie gekregen.

Uiteindelijk heb ik hem dus in gebruik genomen, en ik verwacht niet dat er nog reactie op komt. De vraag is hoe ze gaan reageren, als er onder garantie iets gemaakt moet worden.
als ze er dan toch iets van over zeggen verwijzen naar de communicatie en het uitblijven van een antwoord of een oplossing van hun kant.

sheldor
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 nov 2020 10:07

@Drone: Inderdaad, die mails ga ik goed bewaren.

Terug naar “Consumenten Koop”