Beste,
Ik heb afgelopen weekend op een webwinkel een nieuwe smartphone besteld, er waren immers enkel voor dat weekend enorme kortingen op allerhande producten. Voor het gemak noem ik deze nu "smartphone A".
Vandaag werd deze afgeleverd, maar na het openen van de verpakking bleek er een groter/beter model in te zitten, "smartphone B" (de verpakking is nu ook niet meer verzegeld). Het gaat om een model dat minstens 200 euro duurder is dan smartphone A.
Volgende stappen heb ik reeds ondernomen:
1. Helpdesk gebeld, met de vraag om smartphone A op te sturen, waarna ik smartphone B terug kan meegeven. Dit konden ze niet doen, en uiteindelijk heeft deze persoon een retourdossier opgemaakt, met de boodschap dat ze mij daarna wel zouden opbellen. => Hier wens ik niet in mee te gaan, want dan gaan ze vermoedelijk gewoon mijn geld terugstorten en dan ben ik de grote korting ook kwijt.
2. Ik heb daarna getracht om de dichtsbijzijnde winkel te bellen, maar ik werd direct doorverbonden met de helpdesk. Dit keer heb ik gevraagd of ik hem zelf kan gaan omruilen in een winkel waar ze smartphone A nog in stock hebben. Ze waren quasi uitverkocht. Er bleek nog 1 winkel te zijn waar er nog 2 in stock waren, maar ze kon niet zeggen om welke kleur het ging. => Ik wil niet de kilometers gaan rijden, om daar te horen dat het niet de juiste kleur is en/of dat ook deze exemplaren zijn uitverkocht.
3. Als alternatief had ik dan nog voorgesteld om smartphone B te houden, eventueel met bijbetalen van (redelijke) meerkost, maar dus niet het volledige bedrag. Dit kon ze niet zo beslissen en daarvoor ging ze iemand mij laten terugbellen. => Nog steeds in afwachting.
Er zijn voor mij 2 mogelijkheden om het te regelen:
1. Smartphone A op korte termijn geleverd krijgen aan de voordelige prijs van afgelopen weekend.
2. Smartphone B houden, eventueel aan een redelijke meerkost. Er zitten namelijk dure functies in, zoals bv. 5G, waar ik de komende jaren toch niets aan heb.
Allebei uiteraard met een correcte factuur, zodat ook de garantie in orde is.
Naar mijn gevoel is het een verloren zaak van zodra ik smartphone B opstuur voor retour, dus ik hou hem voorlopig in "onderpand". Ik ben dan ook van plan om de komende dagen bovenstaande zaken op mail te zetten naar hun helpdesk, met de vraag dat ze zelf iets moeten voorstellen om het deftig af te handelen (eveneens als schriftelijk bewijs). En als dat er niet van komt binnen een zekere termijn, zou ik smartphone B gewoon in gebruik nemen.
De juridische vragen die ik hierbij heb:
- Aan welke consequenties kan ik mij verwachten als ik smartphone B als onderpand hou?
- Aan welke consequenties kan ik mij verwachten als ik smartphone B in gebruik neem?
- Welke andere stappen kan ik eventueel ondernemen?
Alvast bedankt!
Koen