geschil over afgeleverd kostuum op maat

violettajt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

geschil over afgeleverd kostuum op maat

#1 , 20 sep 2020 16:36

Beste Juridisch Forum,

Wij zijn op zoek naar de mogelijkheden om stappen te ondernemen ivm het volgende:

In februari 2020 hebben wij een pak “op maat” besteld bij geen namen noemen -JurecaBE -moderator (atelier dat maatpakken aflevert). Goed op tijd voor onze trouw in augustus dachten wij. Ondanks het wat opdringerige gedrag verliep het bestelproces vlot. Op het einde moesten wij wel reeds het volledige bedrag betalen (tip: nooit doen!).

Op de website staat een levertijd van 4 weken, echter hadden we in juni nog niets vernomen. Gebeld, antwoord: niet klaar door corona (met alle respect), bel begin juli nog eens terug. Midden juli teruggebeld, maar antwoordapparaat (zogezegd verlof). Daarna mail gestuurd met de vraag om eerlijk de levertijd de communiceren en indien niet op tijd, het bedrag terug te betalen. Hij belde toch terug, zei dat het de daaropvolgende maandag (op 2 weken voor de trouw) geleverd zou worden en stelde een compensatie voor (extra gratis vest, zoals verwacht nog niets van gehoord). Gezien we geen vertrouwen meer hadden, zijn we op zoek gegaan naar een plan B en hebben we ergens anders een pak besteld (dit werd wél in 2,5 weken geleverd!). Enkele dagen later: nog geen bericht van levering, daarna een mail gestuurd dat we de verkoop wilden ontbinden.

Even daarna bericht gehad dat het pak op 4 dagen voor het huwelijk geleverd zou worden, wat effectief zo was. Echter: bij de eerste pasbeurt was de broek en vest veel te groot. 2 dagen later teruggegaan, opnieuw gepast maar nog steeds niet ok. Een dag voor de trouw finaal teruggekeerd en leek het op het eerste zicht goed.

Echter, zijn de retouches enorm slecht uitgevoerd (broek trekt scheef in het kruis. Zowel de broek als de vest is vanbinnen bijzonder slechts bijgesneden en afgewerkt…hier hebben wij bewijs van). Ik heb het pak dan ook niet kunnen dragen op de trouwdag zelf. We hebben een klacht gestuurd en na de 2e mail antwoord gehad dat de stukken vervangen of hersteld kunnen worden. Gezien ons vertrouwen weg is, hebben we dit afgewezen, enkel geld terug is nu nog voldoende. Daarnaast is onze trouwdatum ook al voorbij. Dat was de reden waarvoor wij dit pak hadden besteld.

Kort: niet op maat, lange levertijd, slechte afwerking, geen eerlijke communicatie en prijs-kwaliteitverhouding is zwaar zoek.

Wat zouden wij kunnen doen in dit geval?

Alvast bedankt voor het advies.

Groeten,
geen namen noemen -JurecaBE -moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 sep 2020 17:46

in eerste instantie aangetekend in gebreke stellen met opsomming van alle stappen die u heeft ondernomen om alsnog het pak op tijd en binnen de vooropgestelde tijd geleverd te zien en dat zij hier aan verzaakt hebben om binnen die tijd een "op maat gemaakt" pak te leveren.

vermeld ook dat door hun nalatigheid en het verzaking u de aankoop als ontbonden beschouwd en het volledige bedrag terug eist binnen de 14 dagen.

houd het pak zelf bij als bewijs mocht het tot een rechtszaak komen

violettajt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2020 19:42

Beste Drone,

Heel erg bedankt voor uw advies.

Ik heb nog enkele vraagjes.

Kunnen wij de hem in gebreke stellen als hij voorstelt om na afgesproken datum te zorgen voor een vervangproduct? Wij zijn reeds getrouwd (in een ander pak dat wij als plan B hadden besteld bij een andere zaak) en hebben dat pak eigenlijk niet meer nodig dus een vervangpak is voor ons daarom geen optie.

Wij hebben een bestelbon en het bewijsje van betaling met bancontact.
Op die bestelbon staat nergens wanneer het pak geleverd zou worden. Dat hebben wij wel staan op mail waarop de verkoper heeft gereplyed. Op zijn website staat dat de levertijd 4 weken bedraagt. Onze bestelling is geplaatst in februari (de 28ste, hebben wij op mail staan) en pas tegen 7 augustus geleverd. Onze trouw ging op 8 augustus door (bewijs = trouwboekje). Wij hebben op tijd een pak ontvangen maar het pak is in zeer slechte staat afgeleverd. Is dat voldoende als bewijs om iemand voor de rechter te brengen als dat nodig zou zijn?

Vermelden wij best in de brief de uren en de dagen van de mails en telefoongeschiedenis die bewijs geven voor wat wij zeggen? Tellen mails en telefoongeschiedenis (niet de inhoud maar als bewijs dat onze signalen wel degelijk plaatsvonden) als bewijs in een rechtzaak?

Speelt het een rol dat wij al meer dan een maand na de feiten zijn en nog geen aangetekende zending hebben verzonden?

Zou hij beroep kunnen doen op overmacht door Corona?

Als wij zo'n aangetekende brief zouden sturen en de verkoper reageert er niet op. Wat moeten wij dan best verder ondernemen? Spreken wij dan direct over een rechtzaak of zijn er nog andere opties?

Alvast heel erg bedankt!

Met fijne groeten,
VJ

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 20 sep 2020 21:18

Elke vorm van communicatie telt en dat kan u best chronologisch vermelden. Bij mails / andere schriftelijke communicatie met inhoud.
In eerste AS kan er dus ook al naar verwezen worden.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 20 sep 2020 21:34

alles wat u op papier/mail heeft staan kan dienen als bewijs

corona word te pas en vooral te onpas gebruikt om hun eigen gebreken te verdoezelen, uw bestelling dateert van in februari, dus van voor de lock-down en enige maatregelen.

zelfs als hij problemen heeft tijdens de lock-down om een bestelling te voldoen, dan had hij u op tijd hiervan moeten inlichten en samen met u naar een oplossing zoeken, dat heeft hij niet ten volle gedaan.

het simpelste zal nog steeds zijn enige gelden die u aan hen heeft betaald terug eisen wegens de punten die ik eerder al aanhaalde.

moest het pak door hun geleverd nog passen en voldoen aan kwaliteit (wat niet het geval is) wat men in die sector toch mag verwachten, dan zou men nog kunnen overleggen over de prijs, maar hier is een pak geleverd dat blijkbaar niet volgens de normen in de sector is gemaakt en zodanig slecht past dat "ongelukjes" rap gebeurt zullen zijn met schade aan het pak toch gevolg.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2020 09:27

Ik vrees voor u dat men je ooit dit geld zal terug zal moeten geven, het is een maatpak, en wat de kwaliteit van afwerken betreft ??? wat is de norm ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”