Herstockingskosten

Blaatpraat
Berichten: 3794

Re: Herstockingskosten

#16 , 09 sep 2020 14:25

Blaatpraat schrijft:
>Het toestel opstarten, en de setupstappen doorlopen... niet.

Vormt geen probleem. De installatie van de laptop kan bovendien eenvoudig opnieuw ongedaan gemaakt worden.

Herstockeringskosten mogen sowieso niet worden aangerekend. Retourkosten evenmin wanneer de onderneming heeft nagelaten de consument mee te delen dat deze laatste de kosten moet dragen.
Fout.

Zie ook de richtlijn van de EC:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/fi ... nce_nl.pdf
Op pagina 54 staat het mooi uitgelegd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 sep 2020 15:22

Blaatpraat schrijft:
>Het toestel opstarten, en de setupstappen doorlopen... niet.

Vormt geen probleem. De installatie van de laptop kan bovendien eenvoudig opnieuw ongedaan gemaakt worden.

Herstockeringskosten mogen sowieso niet worden aangerekend. Retourkosten evenmin wanneer de onderneming heeft nagelaten de consument mee te delen dat deze laatste de kosten moet dragen.
Fout.

Zie ook de richtlijn van de EC:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/fi ... nce_nl.pdf
Op pagina 54 staat het mooi uitgelegd.
Het opstarten van een nieuwe laptop kan door de consument middels sneltoets opnieuw in fabriekstoestand gebracht worden zonder gebruikssporen na te laten.

Bovendien kan er enkel compenserende vergoeding gevraagd worden voor het gebruik van dit goed, niet voor waardevermindering. De verplichting tot vergoeding kan vervolgens enkel gevorderd worden wanneer er tijdens dat gebruik sprake is van kwade trouw of ongerechtvaardigde verrijking (arrest Messner).
.

fredje85
Topic Starter
Berichten: 7

#18 , 09 sep 2020 18:02

Beste,

We hebben de laptop vandaag terug gestuurd. Ook een mail dat we niet akkoord gingen met de restockingskosten.

Hierop was het antwoord dat ze hem dan gewoon terug naar ons sturen.

We hebben nu contact opgenomen met Test-Aankoop.

Alvast bedankt voor jullie info en ondersteuning.

Ik laat weten hoe verder verloopt

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 sep 2020 18:11

Klacht indienen bij de Consumentenombudsdienst wegens het niet naleven van de regels inzake overeenkomsten op afstand, zie: https://consumentenombudsdienst.be/nl
.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#20 , 09 sep 2020 20:04

Blaatpraat schrijft:
>Het toestel opstarten, en de setupstappen doorlopen... niet.

Vormt geen probleem. De installatie van de laptop kan bovendien eenvoudig opnieuw ongedaan gemaakt worden.

Herstockeringskosten mogen sowieso niet worden aangerekend. Retourkosten evenmin wanneer de onderneming heeft nagelaten de consument mee te delen dat deze laatste de kosten moet dragen.
Fout.

Zie ook de richtlijn van de EC:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/fi ... nce_nl.pdf
Op pagina 54 staat het mooi uitgelegd.
Het opstarten van een nieuwe laptop kan door de consument middels sneltoets opnieuw in fabriekstoestand gebracht worden zonder gebruikssporen na te laten.
Zoek die sneltoets eens op mijn laptop.
Niet alle modellen hebben die mogelijkheid.
Bovendien kan er enkel compenserende vergoeding gevraagd worden voor het gebruik van dit goed, niet voor waardevermindering. De verplichting tot vergoeding kan vervolgens enkel gevorderd worden wanneer er tijdens dat gebruik sprake is van kwade trouw of ongerechtvaardigde verrijking (arrest Messner).
Hier ga ik mee akkoord.

In ieder geval haal ik nogmaals de richtlijn van de EC aan, deze keer met citaat:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/fi ... nce_nl.pdf
Of het testen van de goederen door de consument verder is gegaan dan wat nodig was om hun aard, kenmerken en werking vast te stellen, zal bij een geschil per geval moeten worden beoordeeld. De vergelijking met wat de consument normaal kan doen in een fysieke winkel, is een goed referentiepunt, bijvoorbeeld:
...
 de consument kan geen software op een computer configureren; de redelijke kosten voor het opnieuw instellen van dergelijke apparatuur is dus ook een vorm van waardevermindering.

Het "vaststellen van de werking" van de goederen in deze context is wat anders dan het controleren of ze in geen enkel opzicht gebreken vertonen. Als de goederen later gebreken blijken te hebben, is de consument beschermd door de wetgeving inzake verkoop en garanties (Richtlijn 1999/44/EG).

@Fredje85: laat het zeker weten hoe dit afloopt.
Minnelijk lukt hier niet, mogelijks met druk van TA (kan helpen, maar vaak niet heb ik al gemerkt), wellicht met rechtbank dus (al dan niet door TA die de procedure opstart).

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#21 , 09 sep 2020 21:10

Het arrest Messner stelt dat men het goed werkelijk mag uitproberen tijdens de bedenktermijn zonder dat de verkoper daarvoor een vergoeding mag vragen. Mevrouw Messner heeft haar notebook notabene gedurende acht maanden gebruikt tijdens de bedenktermijn.

Op 7 november 2006 heeft Messner de koopovereenkomst herroepen en aangeboden het notebook tegen terugbetaling van de koopprijs aan Stefan Krüger terug te zenden. Deze herroeping geschiedde binnen de door het BGB gestelde termijnen, aangezien Messner niet de in de bepalingen van deze wet voorziene informatie had ontvangen die de herroepingstermijn zou hebben doen ingaan.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 sep 2020 08:46

EC schrijft:
>De vergelijking met wat de consument normaal kan doen in een fysieke winkel, is een goed referentiepunt.

Lijkt me geen goed referentiepunt, want bijvoorbeeld een wasmachine kan men niet uitproberen in een winkel, wel gedurende de bedenktijd, wat het herroepingsrecht juist tot doel heeft om de consument deze mogelijkheid te bieden, zie arrest Messner.

Het arrest Messner en artikel VI.51, paragraaf 2 WER gaat aldus veel verder dan wat men normaal kan doen in een fysieke winkel.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 sep 2020 08:24

Beste,

Ik heb onlangs online een laptop gekocht. Echter zou ik dit wensen te herroepen.
Nu zegt de leverancier dat er herstockeringskosten aan verbonden zijn. En dat de zegel van de doos is verbroken en dat ze dit nu niet als nieuw kunnne verkopen.

Echter staat nergens in de algemene voorwaarden iets van deze herstockeringskosten.

Enkel dat goedere met verbroken zegel niet worden terug genomen. Maar dacht dat dit enkel wettelijk was voor cd en dvd.

Zijn deze herstockeringskosten wettelijk?
Is er een dienst die we kunnen contacteren?

Alvast bedankt.
Beste,

Verwijs in uw klachtenbrief naar het Messner-arrest waarin uitdrukkelijk vermeld staat dat de koper van een op afstand gekochte zaak daadwerkelijk mag uitproberen - dat het installeren van Windows op uw laptop daar dus onder valt - zonder dat u daarvoor een vergoeding moet betalen, zie Hof van Justitie 3 september 2009, zaak C-489/07, Messner, punt 23-24: http://curia.europa.eu/juris/document/d ... doclang=NL
.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#24 , 12 sep 2020 14:32

https://www.economie.fgov.be/nl/themas/ ... uitoefenen

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

Ik zou er niet blindelings vanuit gaan dat de verkoper u geen kosten mag aanrekenen.
Een aangekocht toestel mag binnen de 14 dagen terug gezonden worden. Een aangekocht product moogt u uitpakken en controleren. Men mag het toestel niet daadwerkelijk gebruiken of behandelen ( = installatie van windows op de computer ).

Ik zou hier toch rekening mee houden en er niet 100% vanuit gaan dat u gelijk heeft. De verwijzing naar het Duits arrest is van een heel ander kaliber.

Vraag is ook : werkte de PC bij het opstarten en het beeldscherm. indien na installatie van windows het beeldscherm niet in orde was, ligt dat waarschijnlijk niet aan de originele staat van het toestel. En het terugzetten naar de instellingen van de producent; kan steeds nagegaan worden. Dus toestel gebruikt met toevoeging van ... U heeft een handeling toegevoegd aan het originele van de verkoper.

hppts://www.sendcloud.be/herroepingsrecht-wat-b ... -webshops/

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#25 , 12 sep 2020 15:17

https://www.economie.fgov.be/nl/themas/ ... uitoefenen

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

Ik zou er niet blindelings vanuit gaan dat de verkoper u geen kosten mag aanrekenen.
Een aangekocht toestel mag binnen de 14 dagen terug gezonden worden. Een aangekocht product moogt u uitpakken en controleren. Men mag het toestel niet daadwerkelijk gebruiken of behandelen ( = installatie van windows op de computer ).
Zucht.

De consumentenbond e.a. waarnaar u verwijst, zorgt voor verwarring voor de rechtszekerheid.

Je moet een onderscheid leren maken tussen controleren/gebruiken en uitproberen.

Vooreerst mag een online-koper conform het arrest Messner met het goed meer doen dan wat gebruikelijk is in een fysieke winkel. Dat is mijn eerste argument.

Mijn tweede argument is, dat men een apparaat inderdaad niet mag gebruiken. Maar conform het arrest van het Hof mag men het toestel wél uitproberen tijdens de bedenktermijn, bijvoorbeeld een wasmachine eenmalig gebruiken, enz.
.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#26 , 12 sep 2020 18:54

De zaak Messner valt onder de BGB = Duitse burgerlijk wetboek. Dit hier handelt onder Belgische wetgeving.
Uit topic kan ik geen Duitse aanschaf bespeuren. Uitspraak in Duitsland 2009 voor zaak van 2005.

Europese wetgevingen zijn inmiddels ook veranderd.

Messner koopt op 10.12.2005 en reclameert op 07.11.2006 = 11 maanden na aanschaf.
Hier is zelfs geen sprake van uitproberen NA 11 MAANDEN IS ZUIVER GEBRUIKEN, mankementen vallen dan onder de garantieperiode. En moet dan nog onderzocht worden of het een normaal gebruik is geweest.

Herroepingsrecht = 14 dagen.

De zaak Messner handelt volgens mijn mening over een geval van garantie ( 1 of 2 jaar ) in plaats van herroepingsrecht. In dat geval is de uitspraak correct. Herroepingsrecht is daar 6 maanden.

In geval van TS is het geen geval van garantie maar herroeping. Totaal anders.

U haalt aan dat het toestel mag uitgeprobeerd worden = oké.
Uit proberen is niet hetzelfde als wijzigingen aanbrengen. Indien uw voorbeeld wasmachine de koper zelf het toestel gaat her programmeren ( of printplaat aanpassen ) vervalt zelfs de garantie en zeker herroepingsrecht.
TS heeft windows geïnstalleerd op de PC = aanpassing bestaande toestand.
PC testen = opstarten en nagaan of de fabrieksinstellingen oké zijn. Scherm normaal beeld geeft.
Hier zijn de problemen zo gezegd na installatie.

Dit is mijn mening : TS zal afhankelijk zijn van de goodwill van de verkoper.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#27 , 12 sep 2020 20:11

Voor mij is het duidelijk: u kan niet begrijpend lezen. Mag ik u verzoeken zich voortaan te onthouden van antwoorden te geven op vragen van forumbezoekers?
.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#28 , 12 sep 2020 20:30

#\27 waar haalt u het recht om mij te bannen van het forum ??

Bent u bij de moderatoren, beheerraad, of forumbazen ???
Het is natuurlijk spijtig dat ik niet kan lezen : ik heb de lagere school slechts kunnen afmaken met voorspraak en uit compassie.

Misschien eens al mijn reacties nagaan en of de TS'ers er mee geholpen of ingelicht waren ?
De zaak Messner is mij in het Duits machtig.
In #19 verwijst u TS naar de consumenten ombudsdienst en in # 25 consumentenbond zorgt voor verwarring ??

En de Oscar uitdelingen zijn nog niet voor morgen.

Respect is u niet bekend.

Didymus
Berichten: 2061

#29 , 14 sep 2020 10:12

De essentie blijft dat de verkoper het herroepingsrecht probeert uit te hollen door op vóórhand al van kosten en waardevermindering uit te gaan. Al de rest is op dit moment praat voor de vaak.
"sowieso" schrijf je zo.

fredje85
Topic Starter
Berichten: 7

#30 , 16 sep 2020 15:05

Beste lynx,

Ik heb nergens vermeld dat ik Windows zelf heb geïnstalleerd. Bij opstart diende er stappen doorlopen te worden om dit in te stellen. Verder is hier niets mee gebeurd.

We hebben de laptop terug opgestuurd en melding gekregen van de post dat hij ontvangen werd.

Voorlopig nog geen reactie gehad van verkoper of TA

Mvg

Terug naar “Consumenten Koop”