Herstockingskosten

fredje85
Topic Starter
Berichten: 7

Herstockingskosten

#1 , 07 sep 2020 12:31

Beste,

Ik heb onlangs online een laptop gekocht. Echter zou ik dit wensen te herroepen.
Nu zegt de leverancier dat er herstockeringskosten aan verbonden zijn. En dat de zegel van de doos is verbroken en dat ze dit nu niet als nieuw kunnne verkopen.

Echter staat nergens in de algemene voorwaarden iets van deze herstockeringskosten.

Enkel dat goedere met verbroken zegel niet worden terug genomen. Maar dacht dat dit enkel wettelijk was voor cd en dvd.

Zijn deze herstockeringskosten wettelijk?
Is er een dienst die we kunnen contacteren?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2020 12:57

Indien u niet binnen de 14 dagen afziet van de herroepingsclausule, dan is de verkoper zelfs niet verplicht de bestelling terug te nemen. Dan is het zijn goodwill om dit te doen mits herstockeringskosten en zeker bij opening en verbreken zegel verpakking.
Bij sommige firma's bedragen deze kosten zelfs 20 %.

U moet ook begrijpen dat verkoper dit toestel niet meer als nieuw kan verkopen.

fredje85
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 07 sep 2020 15:07

En als het binnen de 14 dagen is?
Mag hij dan nog herstockingskosten aanrekenen ook als dit niet in de algemene voorwaarden staat?

Mvg

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 07 sep 2020 17:00

Zelfs als dit in de algemene voorwaarden had gestaan mag het niet.

Om de werking van de laptop in kwestie te kunnen beoordelen kan u niet anders dan het zegel verbreken. Waardevermindering is ten laste van de verkoper.
"sowieso" schrijf je zo.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2020 17:27

Vraag aan TS : hoe lang heeft u dit toestel in uw bezit ? Wat is de reden voor uw terugname ?
Heeft u het toestel gebruikt ?

aceke
Berichten: 138

#6 , 07 sep 2020 17:56

Indien u niet binnen de 14 dagen afziet van de herroepingsclausule, dan is de verkoper zelfs niet verplicht de bestelling terug te nemen. Dan is het zijn goodwill om dit te doen mits herstockeringskosten en zeker bij opening en verbreken zegel verpakking.
Bij sommige firma's bedragen deze kosten zelfs 20 %.

U moet ook begrijpen dat verkoper dit toestel niet meer als nieuw kan verkopen.
is het niet 30 dagen heroepingsrecht? 14 dagen zonder opgave van reden en 30dagen met opgave van reden?



fredje85
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 07 sep 2020 19:05

Het toestel is vijf dagen in ons bezit maar hebben direct aangegeven te willen herroepen en een andere te bestellen. Ik heb gewoon de stappen van om windows in te stellen gevolgd.
Daarna niks meer beeld kwaliteit was niet goed.

Toen ik mailde dat ik wilde retourneren zei de verkoper eerst dat er een retourkost kon aangerekend worden' tot '30% afhankelijk van de staat van de laptop.

Toen wij stelde dat we niet akkoord gingen en alleen de kosten van verzending wilden betalen.

Zijn het nu herstockingskosten geworden die liggen tussen de 20 en 30%.

Alvast bedankt voor de info.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 sep 2020 19:27

Bijkomend vraagje : bent u onderlegd om de laptop te installeren ? Misschien laten installeren door iemand die hierin is gespecialiseerd. Hier spreek ik uit ondervinding, ben op dat gebied ook een leek.

PC's en laptops zo kopen, moeten geïnstalleerd worden. Geen probleem als men hier ervaring of kennis van heeft.

fredje85
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 07 sep 2020 19:46

Ja het instellen van de laptop lukt zeker.
De beeldkwaliteit is niet naar verwachting vandaar dat we willen terugsturen.

Maar 20 tot 30% dat vind ik er toch wat over.

Ik vind het ook raar dat het eerst retourkosten zijn en daarna ineens herstockeringskosten. Ze spreken nog niet van waardevermindering.

Mvg Fred

Blaatpraat
Berichten: 3795

#12 , 08 sep 2020 21:24

Het herroepingsrecht is om toestellen te kunnen bekijken, net zoals in een winkel; niet meer, en niet minder.
De doos ontdoen van zijn zegel valt hier dus inderdaad wel onder, en vormt geen probleem.
Het toestel opstarten, en de setupstappen doorlopen... niet.
In de winkel gaat u immers toch ook geen windows beginnen in te stellen?

Het herroepingsrecht is absoluut, maar de verkoper heeft hier alle recht om een stuk van de prijs te doen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 09 sep 2020 09:17

Als je een dergelijk toestel online koopt zorg je er toch voor dat alle benodigde tools er al op zijn geïnstalleerd. Maar goedkoop heeft zijn prijs.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 sep 2020 12:59

Blaatpraat schrijft:
>Het toestel opstarten, en de setupstappen doorlopen... niet.

Vormt geen probleem. De installatie van de laptop kan bovendien eenvoudig opnieuw ongedaan gemaakt worden.

Herstockeringskosten mogen sowieso niet worden aangerekend. Retourkosten evenmin wanneer de onderneming heeft nagelaten de consument mee te delen dat deze laatste de kosten moet dragen.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 sep 2020 13:14

Fredje schrijft:
> Ik heb gewoon de stappen van om windows in te stellen gevolgd.

Die instelling is dus eenvoudig ongedaan te maken en vormt dus geen rechtvaardiging tot het betalen van een compenserende vergoeding. Trouwens, u mag de werking van het toestel vaststellen conform artikel 51, paragraaf 2 WER.

Herstockeringskosten mogen niet worden aangerekend.

Vraagje: werd u geïnformeerd over uw herroepingsrecht?

Verplichting van de consument na herroeping (art.51, par 2 WER)

De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. De consument is in geen geval aansprakelijk voor waardevermindering van de goederen wanneer de onderneming heeft nagelaten om overeenkomstig artikel VI.45, § 1, 8°, informatie over het herroepingsrecht te verstrekken.
.

Terug naar “Consumenten Koop”