voorschot betaald voor reserveren laptop , laptop niet aanwezig

vincentrousseau
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

voorschot betaald voor reserveren laptop , laptop niet aanwezig

#1 , 06 sep 2020 22:05

Hallo ,
ik weet niet wat ik juist moet doen
hier mijn verhaal

onze zoon moet voor dit schooljaar een laptop hebben daar ze vanaf het derde jaar voor de richting die hij volgt een laptop nodig heeft met hoge specificaties.
daar wij niet zomaar 1000 + euro op overschot hebben zijn we op zoek gegaan naar een goede 2dehands laptop.

enkele weken had ik een laptop gevonden op 2dehands.be
na wat berichten heen en weer te sturen naar de verkoper , heb ik de verkoper gevraagd dat hij de laptop voor 5 dagen kon reserveren daar ik de laptop niet dadelijk kon gaan ophalen door tijdsgebrek.
de verkoper vroeg op zijn beurt om een voorschot over te maken omdat hij anders de laptop moeilijk kon vasthouden omdat er nog mensen zouden kunnen reageren voor de koop van deze laptop en ook voor de zekerheid dat we niet zomaar het toestel zouden reserveren en dan niet komen opdagen.
dus met onderling akkoord heb ik een voorschot overgemaakt op de naam van de verkopen ( met de mededeling voor welke laptop het was) daar hij er enkele te koop had.

nu de dag dat ik de laptop ging ophalen werd ik heel vriendelijk ontvangen en mocht binnen gaan.
op de tafel stond een laptop van het merk zoals ik gereserveerd had , hij zei , zo mijnheer dit is de laptop test hem maar uit zolang u wil.
zo gezegd zo gedaan , omdat ik wel wat op de hoogte ben van pc's en laptops en er ook iets van ken ben ik dan gaan kijken in het configuratiescherm van het toestel.
na deze te controleren kwam ik tot de vaststelling dat dit helemaal niet de laptop was die ik gereserveerd had en waarvoor ik een voorschot overgemaakt had.
ik zeg dit tegen de verkoper , deze ùoest hiervoor naar zijn broer bellen want blijkbaar was de oudere broer de persoon die de laptops te koop had en de jongere broer moest dit voor hem afhandelen.
dus ik zeg tegen hem dat dit een hele ander elaptop was dan degene waar ik een voorschot had op betaald.
na naar zijn broer gebeld te hebben zei hij dat zijn broer een fout gemaakt had en waarschijnlijk dat ze de voor mij gereserveerde laptop hadden mee gegeven met een persoon die enkele dagen voor mij ook een laptop bij hun had gekocht maar met mindere specificaties , en ze gaven toe dat ze een fout gemaakt hadden.
de persoon probeerde mij nog een andere laptop aan te smeren , maar deze starte niet op ,
dus ik zou met lege handen terug naar huis moeten, waarop ik dan zei dat dit niet mijn fout was en dat i kgraag mijn voorschot zou terug willen.
omdat ze niet de laptop hadden die voor mij voorzien was , de jongere broer (die thuis was) zei dat dit zeker in orde zou komen en dat het niet meer dan logisch zou zijn dat ze mij mijn voorschot zouden terug storten.
dit was op een vrijdag , de man zei ook dat zijn oudere broer dit zou in orde maken na het weekend en als ik in de volgende week nog niets zou ontvangen hebben dat ik maar moest bellen naar hem , het zou zeker in orde komen.

nu zijn we enkele weken verder en heb ik nog steeds niets ontvangen , ik probeer hen via berichten op 2dehands.be en sms te contacteren maar ze reageren niet . ik heb ook al geprobeerd hen op te bellen , maar ze nemen de telefoon niet op.
nu zie ik vandaag de deze persoon zijn profielnaam op 2dehands verandert heeft en dat de laptop waarvoor ik een voorschot had op betaald terug te koop staat.
nu heb ik vandaag nog eens geprobeerd om hen te contacteren via een bericht op 2dehands
deze persoon heeft nu gereageerd en neomt mij een idioot en dat hij mij niets verschuldigd is .

dus bij deze wat kan ik doen ?
ik heb een voorschot betaald op iets dat ik niet heb verkregen en waar ze mij iets heel anders wilde verkopen dan hetgeen waarvoor ik dit voorschot betaald had.
ik wil niet dat deze personen hier gewoon mee weg kunnen, want dit is toch pure oplichterij denk ik zelfs een soort van diefstal.
ik heb alle berichten van de eerste conversatie nog in mijn bezit , ik heb een screenshot van de adevertentie , het betalingsbewijs heb ik ook en ik heb vandaag ook een screenshot gemaakt van de betreffende laptop die nu terug te koop staat.

graag advies aub met wat ik kan doen

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 475

#2 , 06 sep 2020 23:05

Via AANGETEKENDE brief ofwel de laptop opeisen, of Uw voorschot terug eisen, en erbij vermelden dat U juridische stappen zal ondernemen als ze niet op Uw eisen ingaan.
Geef hen een termijn van bvb 2 weken, indien er dan niets gebeurd is, naar de vrederechter.
Maak ook Uw beklag bij 2de hands, zodat zij ook aktie kunnen ondernemen tegen deze malafide verkopers.

vincentrousseau
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2020 23:18

ik heb al een klacht tegen deze verkoper bij 2dehands ingediend maar hier zeggen ze omdat de verkoper enkele goede ervarings punten heeft verkregen in de loop van de tijd dat hij een actief profiel heeft niets kunnen doen , wat ik van hun heel kort door de bocht vindt

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 sep 2020 11:50

Als het om hetzelfde type laptop ging, kan het gewoon een verwisseling van toestellen zijn. Waarom is dat andere type dan niet goed genoeg voor u?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 07 sep 2020 11:56

Dat is volledig naast de kwestie. Er is een overeenkomst en voorschot voor een toestel met bepaalde specificaties. Verkoper kan dit toestel niet leveren door een fout van zijn kant.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 07 sep 2020 11:58

Is er ook geen bijkomende schadevergoeding (dubbel voorschot) verschuldigd door de verkoper?

vincentrousseau
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 sep 2020 14:57

Als het om hetzelfde type laptop ging, kan het gewoon een verwisseling van toestellen zijn. Waarom is dat andere type dan niet goed genoeg voor u?

de laptop die mij gepresenteerd werd was van hetzelfde merk maar had helemaal niet de specificaties van de laptop die ik gereserveerd had

ik had een Acer aspire e5 gereserveerd met een 17,3inch scherm , i5 processor (10de generatie ), 8 Gb ram geheugen , losse grafische chip van nvidia, een ssd harde schijf van 256Gb en een harde schijf van 1 Tb dit allemaal met een originele en geactiveerde windows 10 (laptop was van februari 2020)

en wat ik voorgeschoteld kreeg was een Acer aspire e3, met een 15,3 inch scherm , een i3 processor (3de generatie ), 4Gb ram geheugen , geen losse grafische chip , een harde schijf van 0,5 Tb en een windows 10 die niet geregistreerd was en dus ook niet geactiveerd (wat betekent dat je dan nog een activatiesleutel moet aankopen bij microsoft
deze laptop was rond de 5jaar oud

vincentrousseau
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 sep 2020 15:00

wat kan ik doen om mijn voorschot terug te krijgen ,
gisteren stuurde deze persoon mij dat hij mij niets verschuldigd is en dat ik een idioot was
ik wil gewoon niet dat hij hiermee gewoon weg geraakt

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 07 sep 2020 15:06

In volgorde:

- Aangetekend schrijven sturen om uw voorschot terug te eisen
- Laten oproepen in verzoening bij de vrederechter
- Dagvaarden voor het vredegerecht
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 07 sep 2020 16:46

En uiteraard die berichten meenemen naar vrederechter ... ook een schermafdruk van wat hier op het forum is geschreven.

Terug naar “Consumenten Koop”