Tweedehands auto gekocht

Mazda 2 2008
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tweedehands auto gekocht

#1 , 04 sep 2020 20:12

Graag jullie advies, ik heb een tweedehands auto gekocht op 2dehands gekeurd voor verkoop. Ik ging ervanuit dat alles in orde is aangezien er geen opmerkingen op het groen document stonden en de wagen maar 90000 km heeft. Na enkele keren ermee gereden te hebben wil de motor nt meer starten. Blijkt nu dat de motor vervangen moet worden. Wat moet ik nu doen? De auto is een mazda 2 van 2008. Kan ik de vorige eigenaar laten opdraaien voor de kosten? Is het mijn fout omdat ik de auto bij aankoop nt goed heb gecontroleerd? Ben nl. geen autokenner.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 04 sep 2020 21:54

Ik ging ervanuit dat alles in orde is aangezien er geen opmerkingen op het groen document stonden en de wagen maar 90000 km heeft.
Die groene kaart geeft aan dat de veiligheid van de auto in orde is. Niet of de motor en dergelijke in orde is. Dat had u zelf moeten controleren. Geen autokenner? Breng er dan een mee. Een particulier geeft geen garantie!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2020 22:15

Als je geen kat in een zak wil kopen ga naar een diagnose center zoals deze van de VAB , en daar testen ze u motor 100% uit

https://www.vab.be/nl/auto/diagnosecentrum
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 sep 2020 09:42

IK heb destijds voor mijn echtgenote enkel maar 2de hand-wagens aangekocht, en ben telkenmale van Leuven naar Antwerpen gereden voor een VAB diagnose
IK bedong telkens met de verkoper dat ik de wagen een ganse dag mocht uitproberen

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 05 sep 2020 09:44

Als je geen kat in een zak wil kopen ga naar een diagnose center zoals deze van de VAB , en daar testen ze u motor 100% uit

https://www.vab.be/nl/auto/diagnosecentrum
Ik ben daar ook al geweest met een tweedehands, alvorens te kopen. Zeer tevreden van hun zeer volledige diagnose.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2020 10:25

Eerste vraag die hier zou moeten gesteld worden: gekocht van een particulier of van een autohandelaar? In het eerste geval: als u kan aantonen dat de particulier op de hoogte was van problemen met de motor op het moment van de verkoop, hebt u een puint, maar begin dat maar eens te bewijzen.

In het tweede geval (gekocht van een autohandelaar) hebt u gewoon recht op garantie.

Maar ik heb een licht vermoeden dat u van een particulier gekocht hebt?

Terug naar “Consumenten Koop”