Aankoop nieuwe auto

Rudolfje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aankoop nieuwe auto

#1 , 03 sep 2020 12:37

Besten,

Wie kan me meer duidelijkheid geven.....

situatieschets >>

*Aankoop nieuwe wagen ( ondertekening bestelbon) begin februari
*Uiterste leveringsdatum op bestelformulier eind september.
*In de klein lettertjes te lezen dat deze onder heirkracht kan oplopen tot 1/4 dagen = uiterste datum ergens midden september.

Volgens de wet moet de constructeur bij niet tijdig kunnen leveren een aangetekende zending sturen waarin staat dat ze niet kunnen leveren op data >> hebben ze niet gedaan !!

> Bij navraag constructeur : wegens corona zou de constructeur later mogen leveren met een maand extra >> dus ergens midden oktober !!

Echter hierover is er wettelijk geen enkele tekst of wetgeving te vinden op het internet !! ??

Nu mijn vraag :

* is er iemand hier die me wegwijs kan maken waar ik hierover iets kan terug vinden over die maand extra levertijd ? ( ze kunnen dit zo blijven trekken straks zijn we een jaar verder ).......

*Zijn ze defacto zelf in fout door me geen aangetekende zending te sturen ( verplicht volgens de wet ) of staat corona boven de wet (lees in corona tijd is dit niet verplicht) ??

Alle info is welkom ☺

Bedankt !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2020 13:00

Begrijp uw probleem niet.
Levering eind september ( kan 30.09.2020 zijn ) + 4 dagen = begin oktober.
Dus zij hebben nog een maand, en u reclameert al.
En in deze coronatijden moeten wij allemaal een beetje tolerant zijn. Is een periode die niemand tot hier toe meemaakte en waaraan wij en de constructeur geen fout hebben.
Dus zou ik toch uiterste datum afwachten. is nog 30 dagen.

Ook bij de constructeur kunnen tijdelijke werkloosheden plaats hebben gehad gezien corona = heirkracht.

Rudolfje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2020 15:53

Beste,

Voor alle duidelijkheid >> ik "reclameer" niet !! Ik wil gewoon wat duidelijkheid hierin.....
1/4 = niet vier dagen maar extra dagen ( te rekenen van dag dag bestelling tot op datum levering op contract)
bvb >> stel 100 dagen >> mogen ze er 25 bijtellen en daarna is de kous af ! (is enkel een vb , niet in mijn geval ! ).
Nu komen ze af met nog extra dagen....zo kan men natuurlijk blijven rekken wat niet de bedoeling is natuurlijk.
En ja hoor, ik ben tolerant , maar men mag hiervan ook geen misbruik beginnen maken.
Dus >> waar kan ik ergens in een wettekst vinden dat ze wegens corona extra tijd mogen nemen buiten de wettelijke gegevens?? iemand??
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat corona alle wetten mag / kan negeren ??

Reclame

Rudolfje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2020 16:00

correctie bij # 1 >> uiterste leveringsdatum op contract is niet eind september ( zoals eerder vermeld) maar was eind juli !!
met 1/4 dagen + is dit ergens rond 10 september.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2020 16:34

Beste,

Voor alle duidelijkheid >> ik "reclameer" niet !! Ik wil gewoon wat duidelijkheid hierin.....
1/4 = niet vier dagen maar extra dagen ( te rekenen van dag dag bestelling tot op datum levering op contract)
bvb >> stel 100 dagen >> mogen ze er 25 bijtellen en daarna is de kous af ! (is enkel een vb , niet in mijn geval ! ).
Nu komen ze af met nog extra dagen....zo kan men natuurlijk blijven rekken wat niet de bedoeling is natuurlijk.
En ja hoor, ik ben tolerant , maar men mag hiervan ook geen misbruik beginnen maken.
Dus >> waar kan ik ergens in een wettekst vinden dat ze wegens corona extra tijd mogen nemen buiten de wettelijke gegevens?? iemand??
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat corona alle wetten mag / kan negeren ??
[b]Juiste info weergeven is uiterst belangrijk om een degelijke reactie te geven : 1/4 dagen : beschouw ik als 1 tot 4 dagen. en niet 25 % levertijd.
Ook de levertijd is 2 maand verkeerd ??

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... to-te-laat
zie puntje : wat als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt


U schrijft in enkel vb. niet in mijn geval.
daaronder : nu komen ze af ... ik ben tolerant ... geen misbruik van maken ...

Is het nu een hypothetisch of echt voorval. Topic onduidelijk.

Met juiste info zullen forum leden u een degelijk antwoord kunnen geven, nu is het natte vinger werk.
[/b]

Rudolfje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2020 17:34

Om te antwoorden op bovenstaande:
*met 1/4 bedoelde ik idd 25%
*Is echt voorval
*uiterste datum ( wettelijk ) is rond 10 september >> maar ze gaan later leveren + geen aangetekende zendingen ontvangen.... + zogezegd wegens corona hebben ze maand meer ( is hierover niets te vinden op internet om de dit te wettigen) >ik ben tolerant , maar er zijn grenzen !! ( 8 maand is reeds verstreken sinds bestelling tot nu ) >> mss zijn er nog mensen die dit te horen krijgen??
*wat zijn nu mijn rechten als particulier, kan / mag ik het contract annuleren?


Rudolfje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 sep 2020 18:50

Bedankt LYNX XX voor de tips.
Heb toch nog een bedenking bij de wettelijk aangetekende zendingen ( bij niet tijdig kunnen leveren) , hier is de constructeur in de fout gegaan door deze niet te sturen ook al is hij dit verplicht te doen ( corona of niet) ...... wat zijn mijn rechten in dit geval??
Andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten als ik of meer hierover weten mogen verder reageren !!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 03 sep 2020 20:04

Als je niet tevreden bent, annuleer dan uw bestselling en wacht opnieuw 4 maanden op uw nieuwe wagen (tenzij je een stockwagen kiest)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 03 sep 2020 20:57

U kan dat op de spits drijven, en stellen dat u noch het voertuig geleverd gekregen heeft, noch een verplichte aangetekende melding van verlate levering .

Tip: Informeer eerst naar de wachttijden bij andere merken ...

Terug naar “Consumenten Koop”