vooruitbetaalde aankoop in winkel annuleren

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

vooruitbetaalde aankoop in winkel annuleren

#1 , 03 sep 2020 12:04

Goeiemiddag,

Ik kocht een meubel in een meubelzaak deze week, ik betaalde het volledige bedrag vooraf. Er moest enkel een voorschot betaald worden maar ik betaalde liever meteen het volledige bedrag dus deed ik dat ook. De winkel moest het meubel nog bestellen en zou even duren voor levering.
Echter wens ik mijn aankoop te annuleren en ging ik terug naar de winkel, aankoop werd geannuleerd maar ik krijg mijn geld niet terug ik kreeg enkel een waardebon. Kan de winkel dit doen? Weigeren van mijn geld terug te geven en mij enkel voor het volledige bedrag een waardebon te geven? Terwijl er eigenlijk enkel een voorschot moest betaald worden? Indien waardebon mag i.p.v. geld, kan ik dan eisen een waardebon voor het voorschot dat diende gegeven te worden en het overige bedrag in cash terug vragen? Of mogen zij mij het volledige bedrag als waardebon geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 03 sep 2020 12:08

Graag iets meer details
- Waar plaatste u de bestelling, van op afstand of in de winkel zelf?
- Gaat het om op maat gemaakte meubels of een standaardmodel?

jasondp22
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2020 12:11

Graag iets meer details
- Waar plaatste u de bestelling, van op afstand of in de winkel zelf?
- Gaat het om op maat gemaakte meubels of een standaardmodel?
Was een standaardmodel
Bestelling werd geplaatst in de winkel zelf, niet van op de site of dergelijke.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 03 sep 2020 12:15

Verkoop in de winkel zelf wil zeggen geen herroepingsrecht (= "bedenktijd 14 dagen").

Hierdoor mag de winkel het voorschot houden. Men zou zelfs kunnen stellen dat de koop definitief is geworden aangezien u volledig betaald hebt.

Dus eigenlijk hebben ze een mooi gebaar gedaan door de annulering te aanvaarden en u krediet te geven voor het volledige bedrag.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2020 12:52

Ik sluit mij bij LeenW aan in # 4

Betaal toch nooit het volledige bedrag indien goederen nog moeten besteld worden bij hun leverancier, en zeker niet wat betreft meubelen.
Wat is reden van die plotse ommekeer in aankoop ?

Uw volledige betaling kan zeker als voorschot beschouwd worden. De winkel is toch wel ernstig met het geven van een waardebon voor het volledige bedrag.

Terug naar “Consumenten Koop”