Problemen met mijn verkochte hond

David1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Problemen met mijn verkochte hond

#1 , 04 aug 2020 01:28

Hallo,

Ik had mijn hond aangeboden op een 2dehands site.
Dit heel nauwkeurig met de bedoeling het beste baasje te vinden voor mijn hond.
Ik kreeg reactie van een vrouw en ze kwam dezelfde dag nog langs om met de hond kennis te maken.
Ik had bij de kennismaking een heel goed gevoel en alles ging vlot en heb de hond meegegeven samen met de documenten van de hond.
Er is contant betaald geweest zonder verkoopovereenkomst te tekenen.
De eerste dagen die daarop volgende verliepen prima, en we hadden elkaar toegevoegd op facebook.
Opeens kreeg ik het bericht dat de hond agressief zou gereageerd hebben en dat ze licht gebeten had.
De vrouw in paniek, ook omdat ze 2 jonge kinderen heeft.

Begrijpelijk.

Nu wil ze de hond afstaan, doorverkopen of asiel.
Het chipnummer van de hond staat nog op mijn naam, dus officieel is de hond nog van mij denk ik.
Ze vroeg me of ik de hond terug wou nemen, waarop ik zei dat ik daar even over moest nadenken.

- Kan ze de hond zomaar herplaatsen of verkopen zonder mijn toestemming?
- Kan ze de hond zomaar herplaatsen of verkopen zonder dat de hond op haar gegevens staat ingeschreven?
- Kan ik de hond weer opeisen zonder het betaalde bedrag terug te betalen?

Ik heb ondertussen een heel slecht gevoel over deze vrouw en het laatste wat ik wil is dat de hond naar het asiel gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 04 aug 2020 08:04

Ik zou zeggen, volg uw hart, en als dierenliefhebber wil dat zeggen neem de hond terug en betaal de dame terug.
Het is niet noodzakelijk slechte wil, ook met dieren kan je relaties hebben die lukken of die gedoemd zijn te mislukken.

Een hond staat niet "ingeschreven" hé, het is geen wagen hoor!
De chip geeft geen eigendomsrecht over de hond, dit is enkel een hulpmiddel om verloren dieren met hun baasje te kunnen herenigen, en ervoor te zorgen dat men ze niet naar een asiel moet brengen doordat het baasje niet vindbaar zou zijn...

Ik heb trouwens ook mijn bedenkingen met het "verkopen" van een huisdier, een vergoeding voor gemaakte kosten zoals het chippen (en aanpassen naam), inentingen etc tot daar aan toe...
Een huisdier zou eigenlijk een familielid moeten zijn, en je broertje/kind verkoop je ook niet, zelfs al zou je liever een beter/mooier exemplaar willen!

Uiteraard zijn er uitzonderingen, gezondheidsredenen kan een geldige reden zijn bijvoorbeeld...

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 04 aug 2020 08:50

De hond is van haar, de koop is gesloten na de betaling. Juridisch gezien hebt u niets meer te zeggen over de hond.

Voor het overige akkoord met hierboven, geef de dame haar geld terug, eventueel nog wat extra voor haar kosten te dekken, en vraag of u de hond terug mag hebben.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2020 10:54

Ik zou zeggen, volg uw hart, en als dierenliefhebber wil dat zeggen neem de hond terug en betaal de dame terug.
Het is niet noodzakelijk slechte wil, ook met dieren kan je relaties hebben die lukken of die gedoemd zijn te mislukken.

Een hond staat niet "ingeschreven" hé, het is geen wagen hoor!
De chip geeft geen eigendomsrecht over de hond, dit is enkel een hulpmiddel om verloren dieren met hun baasje te kunnen herenigen, en ervoor te zorgen dat men ze niet naar een asiel moet brengen doordat het baasje niet vindbaar zou zijn...

Ik heb trouwens ook mijn bedenkingen met het "verkopen" van een huisdier, een vergoeding voor gemaakte kosten zoals het chippen (en aanpassen naam), inentingen etc tot daar aan toe...
Een huisdier zou eigenlijk een familielid moeten zijn, en je broertje/kind verkoop je ook niet, zelfs al zou je liever een beter/mooier exemplaar willen!

Uiteraard zijn er uitzonderingen, gezondheidsredenen kan een geldige reden zijn bijvoorbeeld...
Als fervent dierenliefhebber kan ik enkel Berenod 200% gelijk geven.
Dieren verhandelt men niet op tweede hands websites. Die sites zijn bedoeld voor zaken/goederen ...
Op vele van die websites zitten malafide personen. In Nederland is er reeds jaren protest tegenover Marktplaats.nl over het verhandelen van dieren.
Maar zulke sites hanteren andere normen en waarden.

Indien u toch door een van redenen aangehaald door Berenod een dier niet kunt houden; probeer dan de eerste tijd zeker in uw omgeving ( kennissen, familie, dorp ) een geschikte persoon te vinden voor het dier, en zeker dat u die persoon samen met uw diertje kunt opvolgen.

Zeker bij personen op afstand, heeft u geen enkele zekerheid of mogelijk een beetje toezicht ( indien u diervriendelijk bent ) op het houden van het afgestane dier.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2020 12:37

Hallo,

Ik had mijn hond aangeboden op een 2dehands site.
Dit heel nauwkeurig met de bedoeling het beste baasje te vinden voor mijn hond.
Ik kreeg reactie van een vrouw en ze kwam dezelfde dag nog langs om met de hond kennis te maken.
Ik had bij de kennismaking een heel goed gevoel en alles ging vlot en heb de hond meegegeven samen met de documenten van de hond.
Er is contant betaald geweest zonder verkoopovereenkomst te tekenen.
De eerste dagen die daarop volgende verliepen prima, en we hadden elkaar toegevoegd op facebook.
Opeens kreeg ik het bericht dat de hond agressief zou gereageerd hebben en dat ze licht gebeten had.
De vrouw in paniek, ook omdat ze 2 jonge kinderen heeft.

[b]Dit wil absoluut niet zeggen dat de hond agressief is. Hond en kleine kindjes zijn dikwijls een hekel punt. Kindjes gebruiken een hond ( dier ) al eens als speelgoed. Bij een hond aan de staart trekken, vanachter tussen de pootjes = voor de hond pijnlijk en zelfs een zachtaardig dier reageert hierop.
Hoe zou u zelf zijn ? :mrgreen: .
Bij veel van die voorvallen zijn er acties van kindjes voorafgegaan ( dikwijls niet opgevallen door de ouders ).
Daarom : dieren zijn geen speelgoed. Maar de hond is dan gewoonlijk de boosdoener.[/b]


Begrijpelijk.

Nu wil ze de hond afstaan, doorverkopen of asiel.
Het chipnummer van de hond staat nog op mijn naam, dus officieel is de hond nog van mij denk ik.
Ze vroeg me of ik de hond terug wou nemen, waarop ik zei dat ik daar even over moest nadenken.

- Kan ze de hond zomaar herplaatsen of verkopen zonder mijn toestemming?
- Kan ze de hond zomaar herplaatsen of verkopen zonder dat de hond op haar gegevens staat ingeschreven?
- Kan ik de hond weer opeisen zonder het betaalde bedrag terug te betalen?

Ik heb ondertussen een heel slecht gevoel over deze vrouw en het laatste wat ik wil is dat de hond naar het asiel gaat.

Terug naar “Consumenten Koop”