Ongeveer een half jaar geleden kochten wij bijmeubelwinkel - JurecaBE - moderator nieuwe stoelen aan. Hier blijkt echter een mankement aan te zijn. We lieten dit via mail weten aan de winkel en wensten een omruiling. Zij stellen echter een herstelling voor. Is het volgens de wet mogelijk om de herstelling af te wijzen en om omruiling te eisen (indien de stoelen nog op voorraad zijn)?
Volgens de Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen artikel 1649quinquies 2de lid zou dit mogelijk zijn volgens mij, aangezien ik hieruit afleid dat de consument zelf mag kiezen tussen herstelling of omruiling (indien de omruiling mogelijk is).
In de algemene voorwaarden van meubelwinkel - JurecaBE - moderator (die wel niet op de koopovereenkomst vermeld stonden, maar die ik wel vond op de website) staat er omtrent garantie:
"Bijgevolg heeft iedere klant recht op herstel indien hij, ná de levering, een verborgen gebrek vaststelt in het geleverde product, conform de wettelijke voorschriften.",
en een beetje verder: "Indien voldaan wordt aan bovenstaande voorwaarden heeft de klant in de eerste plaats recht op een kosteloze reparatie of vervanging, naargelang de situatie. " ([url]https://www.meubelwinkel - JurecaBE - moderator .be/nl/algemene-voorwaarden[/url]).
Nu begon ik dus te twijfelen of zij een vervanging toch mogen afwijzen.
Bij deze is mijn vraag dus of de garantiewetgeving (en in het bijzonder artikel 1649quinquies 2de lid) zeker dwingend recht is. Want indien dit het geval is, vervalt sowieso de vage uitleg in hun algemene voorwaarden.
Alvast bedankt voor de hulp