Motorschaden -> blijkt dat auto gechiptuned was

arsene
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Motorschaden -> blijkt dat auto gechiptuned was

#1 , 28 jul 2020 18:37

Hallo, in november 2018 heb ik een Audi A6 Allroad 2015 gekocht met 95k km voor 30.5k€, heb er mee tot 125k km gereden tot dat de motor twee weken geleden plots stilviel terwijl ik aan het rijden was op de snelweg. Ik heb hem naar de audi garage getakeld en ik krijg nu een telefoontje dat mijn motor gechiptuned was voor meer paardenkracht en dat de motor daarom is vastgelopen en dat de audi een nieuwe motor nodig heeft (25k€!).

Heb me een klein beetje verdiept over chiptuning en kwam dit te lezen "2) chiptuning is onschadelijk voor de motor = fabel > als je het extra vermogen 1% vd tijd aanspreekt geen probleem, kent je gaspedaal alleen maar de bodem dan is iedere km een slijtageslag (verschilt uiteraard per auto en onderhoud/olie kwaliteit)"

Ik druk mijn gaspedaal wel vaker tot de bodem maar wist niet dat mijn audi gechiptuned was. Er staat ook op geen enkel aankoopsdocumenten dat mijn audi gechiptuned was, er staat op elk document dat de motor 200kW/272pk telt (zoals normaal/zoals audi ze produceren). Waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar de audi gechiptuned en aan de tweedehands autohandelaar verkocht zonder dit er bij te vermelden?

Ik ga morgen naar de audi garage maar ik zou me al wat willen informeren, ik ben een jong volwassene en dit was mijn eerste auto, ik vraag me af welke stappen u zou ondernemen in mijn situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 28 jul 2020 18:56

Tweedehands aangekocht wil meestal zeggen slechts 1 jaar garantie, dus die piste kan u al niet bewandelen.

Verborgen gebrek kan mogelijk. Was de verkoper een Audi handelaar die de systemen kon inlezen? Anders zal het waarschijnlijk zoals u zegt gedaan zijn door de oorspronkelijke eigenaar en dat is ook deze piste een dood spoor.

Ik denk dat u vooral moet gaan nadenken of u wil laten repareren of niet.

arsene
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2020 19:31

Tweedehands aangekocht wil meestal zeggen slechts 1 jaar garantie, dus die piste kan u al niet bewandelen.

Verborgen gebrek kan mogelijk. Was de verkoper een Audi handelaar die de systemen kon inlezen? Anders zal het waarschijnlijk zoals u zegt gedaan zijn door de oorspronkelijke eigenaar en dat is ook deze piste een dood spoor.

Ik denk dat u vooral moet gaan nadenken of u wil laten repareren of niet.
Danku voor uw hulp

Ik heb de auto op autoscout24 gevonden van naam verwijderd - JurecaBE - moderator hij kon het systeem niet inlezen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 jul 2020 17:30

Er staat ook op geen enkel aankoopsdocumenten dat mijn audi gechiptuned was,
Uiteraard niet

Dit is volledig illegaal:
-milieunorm
-verboden wijziging aan motor / aan gehomologeerd autotype
-verzekeringstechnisch niet in orde

Waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar de audi gechiptuned en aan de tweedehands autohandelaar verkocht zonder dit er bij te vermelden?
Mogelijk kan de dealer je vertellen wanneer de chiptuning ingeladen is

Als je dat niet te weten kan komen, heb je niet eens een partij om aan te spreken ...
Ik ga morgen naar de audi garage maar ik zou me al wat willen informeren,
Repareren bij merkgarage zal veel meer kosten dan elders

Je kan proberen een motor te vinden elders -moet exact zelfde type zijn- maar is ook niet zonder risico ...
En laten wisselen buiten Audi netwerk, ook weer niet zonder risico ...


Ander type vervangmotor vereist voorgaande toelating constructeur, of komt administratief niet in orde

arsene
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2020 00:56

Er staat ook op geen enkel aankoopsdocumenten dat mijn audi gechiptuned was,
Uiteraard niet

Dit is volledig illegaal:
-milieunorm
-verboden wijziging aan motor / aan gehomologeerd autotype
-verzekeringstechnisch niet in orde

Waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar de audi gechiptuned en aan de tweedehands autohandelaar verkocht zonder dit er bij te vermelden?
Mogelijk kan de dealer je vertellen wanneer de chiptuning ingeladen is

Als je dat niet te weten kan komen, heb je niet eens een partij om aan te spreken ...
Ik ga morgen naar de audi garage maar ik zou me al wat willen informeren,
Repareren bij merkgarage zal veel meer kosten dan elders

Je kan proberen een motor te vinden elders -moet exact zelfde type zijn- maar is ook niet zonder risico ...
En laten wisselen buiten Audi netwerk, ook weer niet zonder risico ...


Ander type vervangmotor vereist voorgaande toelating constructeur, of komt administratief niet in orde
Ik ben vandaag naar de audi garage geweest en zij hebben ondervonden dat de tuning op 2017 jan 27 - 57091 km is gebeurd, ik denk dat ik best rechtsbijstand inschakel voor contractueel geschil bij de aankoop van mijn auto?

Aangezien ik er zelf al 30k km mee heb gereden, en aangezien een nieuwe motor naar mijn vermoeden de waarden van mijn auto zou verhogen, zou ik al blij zijn dat degene die illegaal een auto heeft verkocht zonder te melden dat hij gechiptuned was, de helft betaald voor een nieuwe motor en ik de andere helft.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 30 jul 2020 01:02

Die partij heeft niets te maken met de aankoop van uw wagen, dat is immers tussen u en de garagist. Dus ik betwijfel uw kansen op succes hier.

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2020 19:10

Ik ben vandaag naar de audi garage geweest en zij hebben ondervonden dat de tuning op 2017 jan 27 - 57091 km is gebeurd, ik denk dat ik best rechtsbijstand inschakel voor contractueel geschil bij de aankoop van mijn auto?

Aangezien ik er zelf al 30k km mee heb gereden, en aangezien een nieuwe motor naar mijn vermoeden de waarden van mijn auto zou verhogen, zou ik al blij zijn dat degene die illegaal een auto heeft verkocht zonder te melden dat hij gechiptuned was, de helft betaald voor een nieuwe motor en ik de andere helft.
De verkoper heeft u een goed verkocht welk niet conform de gelijkvormigheid is. U kan tuning onmogelijk "zien" of weten.
Verkoper is verantwoordelijk ; als (professioneel) garagehouder is hij geacht de nodige beroepskennis te hebben om alvorens verkoop o.a. tuning vast te stellen. Vaststellen is wel niet zo evident.
De verkoper moet maar op zijn beurt de vorige eigenaar aanklagen, of bijkomend diegene die de illegale tuning heeft uitgevoerd.

Als ik u was ; klacht bij onderzoeksrechter met burgerlijke partijstelling, tegen garagist én die wat de tuning heeft uitgevoerd
(als feitelijke veroorzaker van de schade)

"tuningen" zijn altijd vatbaar voor vervolging ; 'bedrog vernietigt alles' , er bestaat geen enkele toelating, is de facto verboden, tuningen hebben géén enkel kwaliteitslabel en zijn niet goedgekeurd door overheid of andere instanties.
sterker : zijn wettelijk verboden, zowel naar uitvoer als naar gebruik ervan (rijden op openbare weg)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 aug 2020 08:45

Zie weinig kans tot succes.

1/ de particulier die deze wagen verkocht heeft aan de garage moet geen garantie geven , waar is de eerste eigenaar ??

2/De garantie van 1 jaar bij u garage is al lang voor bij.

3/ hoe heeft u zelf met deze wagen gereden ??? men kan alle wagens opblazen !!.

4/ op de rechtbank is er veel kans dat dit geseponeerd word .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 aug 2020 12:52

Zie weinig kans tot succes.

1/ de particulier die deze wagen verkocht heeft aan de garage moet geen garantie geven , waar is de eerste eigenaar ??

2/De garantie van 1 jaar bij u garage is al lang voor bij.

3/ hoe heeft u zelf met deze wagen gereden ??? men kan alle wagens opblazen !!.

4/ op de rechtbank is er veel kans dat dit geseponeerd word .
Correct, maar nu STEL dat de koper, 18 maanden NA aankoop plots ontdekt dat de km-stand werd gewijzigd op een datum VOOR zijn aankoop ..... staat koper dan ook in de kou, of op welke wijze kan koper dan wél ingrijpen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2020 14:37

Als de koper een carpas gekregen heeft en dit was in orde !
en deze is in November 2018 goedgekeurd en we zijn 22 maanden verder ??

dan heb ik mijn bedenkingen er bij van het succes .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 aug 2020 16:05

Als de koper een carpas gekregen heeft en dit was in orde !
en deze is in November 2018 goedgekeurd en we zijn 22 maanden verder ??

dan heb ik mijn bedenkingen er bij van het succes .
.
carpass heeft tussen elke km-stand een willekeurig tijdsinterval
carpass is géén absoluut bewijs want de km-stand kan gewijzigd zijn tussen 2 opeenvolgende carpass-opnames

Mijn vraag was (ongeacht of de carpass een lineair verloop kent) of er bij een door koper latere vaststelling van
km-wijziging (plaatsgevonden VOOR datum verkoop), de koper alsnog (zelfs jaren later) de verkoper kan 'vervolgen' ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 aug 2020 17:55



carpass heeft tussen elke km-stand een willekeurig tijdsinterval
carpass is géén absoluut bewijs want de km-stand kan gewijzigd zijn tussen 2 opeenvolgende carpass-opnames

Mijn vraag was (ongeacht of de carpass een lineair verloop kent) of er bij een door koper latere vaststelling van
km-wijziging (plaatsgevonden VOOR datum verkoop), de koper alsnog (zelfs jaren later) de verkoper kan 'vervolgen' ?
Als u de carpas bekijkt zie je de km vanaf aankoop, ieder banden wissel en alle km bij ieder keuring.

Als een autobestuurder zie je toch ook als er daar mee geknoeid is door bv een jaar met zeer weinig km, ook kan je dit zlf even schatten aan de aantal keren bandenwissel met hun km.

Welke garage gaat nu na 20 maanden carpas en keuringen dus zeker 2 u een verklaring tekenen dat er geknoeid is met km, de nieuwe bestuurder heeft zelf al alleen naar de keuring geweest in November 2019, u heeft zo goed als geen kans op slagen !

U moet de zaak eens zeer nuchter bekijken !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Monitron
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 aug 2020 12:59

Wat betreft de carpass... in dit geval zullen er op de carpass enkel de onderhoudsbeurten staan..omdat het voertuig in 2015 werd ingeschreven en pas op 2019 voor een eerste keer naar de keuring moest.

Nu op de keuring kunnen ze chiptuning niet nagaan! Ze hebben daar geen geschikt uitleesmateriaal voor. Echter bij AUDI klopt dit wat je vertelt dat enkele in Duitsland dit wordt gemerkt en dat dit in de systemen komt te staan. De audi dealer wordt daar niet automatisch van op de hoogte gebracht. Enkel als hij het systeem raadpleegt en of als men een regeling wil treffen. Dit moet via een gelijkaardig systeem.

ls dit een professionele verkoper was dan wordt hij wel geacht om alle gebreken te kennen. Op verschillende website's wordt zeker wel vermeld dat als je dit van een professionele verkoper dit voertuig koopt wat hij allemaal moet doen. Dit gaat van controle tot inschrijven in het garageregister, tot het opstellen van een verkoop overeenkomst met de vorige eigenaar waarop alle specifieke zaken vermeld staan.

Bij de ontvangst van het voertuig moet de vakman de technische staat ervan controleren.
Het optreden van een verborgen gebrek kan dus wel degelijk de verkoper aansprakelijk stellen. Er zal echter rekening worden gehouden met zijn hoedanigheid als professional bij de beoordeling van het verborgen gebrek. Die hoedanigheid kan het veranderen in een zichtbaar gebrek waarover dus de verkoper niet kan klagen. In tegenstelling tot een niet-professional beschikt hij over de vaardigheden en de technische installaties, waardoor hij de nodige controles kan uitvoeren om afwijkingen op te sporen. De bewijslast ligt bij de verkoper in dit geval.

Het is niet zozeer dat de verkoper kan zeggen ik kan dit niet nagaan omdat ik hier niet het geschikte materiaal voor heb. Hij is zich terderge wel van bewust dat hij binnen zijn netwerk de nodige acties kan ondernemen om bv. deze wagen uit te laten lezen. (wat in praktijk ook wel degelijk gebeurd...)

Dus in dit geval is de verkoper nog steeds aansprakelijk ongeacht of je dit nu X km's later hebt ontdekt. Een vermindering in prijs of een herstelling lijkt me hier dan ook zeker toepasselijk.

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 aug 2020 21:14

Nu op de keuring kunnen ze chiptuning niet nagaan! Ze hebben daar geen geschikt uitleesmateriaal voor. Echter bij AUDI klopt dit wat je vertelt dat enkele in Duitsland dit wordt gemerkt en dat dit in de systemen komt te staan. De audi dealer wordt daar niet automatisch van op de hoogte gebracht. Enkel als hij het systeem raadpleegt en of als men een regeling wil treffen. Dit moet via een gelijkaardig systeem.
Het is niet omdat de keuring niets ziet/meet dat het dan gedoogd of toegelaten is.

Ook in België wordt 'chiptuning' gedetecteerd door het uitgelezen bestand (vd motorcomputer) te vergelijken met een origineel bestand (via ODIS online). Indien dit afwijkt (bv verschillende checksums) krijgt de dealer hier WEL melding van en dan is het voor Audi duidelijk dat er "gesjoemeld" is aan het voertuig.
De GOODWILL van de dealer bepaalt dan garantie, of coulance, of betaling voor de klant !

(trouwens bij alle VAG, ook BMW etc....)

Theoretisch MOET de dealer de originele software terugplaatsen (tuning is dan wég), want door zijn beroepsverantwoordelijkheid moet hij een conforme wagen afleveren na herstelling (ongeacht welke herstelling) !

De vraag blijft of chiptuning als "verborgen gebrek" wordt aanzien, want dan heeft de koper 'slechts' 2 jaren tijd om de verkoper in gebreke te stellen.

Omdat chiptuning een illegale verbouwing is luidens KB 15 maart 1968 juncto omzendbrief 12 maart 2010, en de strafmaat deze inbreuk als wanbedrijf definieert, denk ik dat de koper dan 5 jaren tijd heeft ?

Monitron
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 aug 2020 11:37

Zoals ik kan lezen zou dus elke merk of onafhankelijke dealer de wagen moeten kunnen uitlezen en via controle zoals een online systeem ODIS dit moeten te weten komen.

De vraag is of elke merk of tweedehands professional dit wel heeft en doet! Zoals ik snel kan nagaan is dit een programma dat iedereen kan downloaden en gebruiken als hij een account heeft gemaakt. (de VAG groep). Dus een professional wordt dus wel degelijk geacht om de mogelijkheden na te gaan of er aan de software is geprutst. De mogelijkheden zijn er!! (afhankelijk of onafhankelijk verkoper maakt hier geen verschil uit!!)

Een verborgen gebrek dat pas na 2 jaar wordt vastgesteld blijft bij wet een verborgen gebrek, zeker bij professionele verkoop, waarbij binnen redelijke termijn de verkoper op de hoogte dient gesteld te worden vanaf het moment dat jij het gebrek weet. Dit hoeft niet persé het moment te zijn waarop anderen dit weten. Jij als consument bent hier de spilfiguur. Je doet er best aan dit zo snel mogelijk aangetekend te laten weten aan de verkoper met ontvangstbevestiging.

Ik denk dat er nog steeds een verschil is tussen consumenten verkoop en de wettelijke garantie na het verstrijken van deze 2 jaar. Wat velen niet weten is dat je na de consumenten garantie ook nog een garantie hebt die gevallen als verborgen gebreken dekken. Op dit forum staat hieromtrent een mooie tekst..

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... e-betaalde


In dit geval ....

Dus tuning is bewezen door software uitlezing dat deze voor uw aankoop is gebeurd. (ik zou nog durven stellen dat je daar zelf een deurwaarder bij haalt om dit vast te stellen!! juridisch heeft dit een meerwaarde!) - De tuning staat niet vermeld op uw bestelbon/factuur.
Een essentiëel bestanddeel van de koop-verkoop overeenkomst was dus afwezig : overeenstemming over het goed.
Kijk zeker de algemene voorwaarden na op de kleine letters.

Concreet mag je het zo stellen ==> je hebt een niet conforme levering verkregen.

In je achtertuin of op een afgehuurd circuit kan je met deze wagen zonder problemen gaan toeren. Eens je ermee op de baan begeeft ga jij in de overtreding omdat deze wagen geen homologatie meer heeft. En een nieuwe homologatie ga je vrees ik niet krijgen... je overtreedt zelf de wet.

Of het gebrek nu zichtbaar of niet zichtbaar is kan je als volgt vergelijken... (heb ikzelf ooit eens op het internet tegen gekomen)

Je gaat voor je vrouw naar de juwelier en besteld daar een 21 karaats witgouden ring in een zwart doosje volgens de promo die er op dat moment heerst. Je hebt zelfs de flyer die via de reclame in je bus kwam bij op moment van bestellen. Alles wordt netjes op de bestelbon geschreven. Op het moment je deze kan gaan afhalen wordt de ring geleverd met een wit doosje. Dit is niet volgens je opgave en dus zichtbaar. Indien je dit aanvaardt dan kan je achteraf niet meer klagen omtrent het doosje. Nu met de ring is dit een ander verhaal. Of de ring nu 14 - 18 -21 of 24 karaat is, ga jij als leek niet te weten komen, het is immers een witgouden! (meestal is het goud omgeven door rhodium om dit wit te maken) De professionele handelaar wordt geacht om het goed dat hij verkoopt te kennen, ook al besteld hij deze elders!! Jijzelf kan dat niet zien of bepalen. Je gaat verder op het certificaat dat er bij wordt geleverd. (net zoals de carpass, en andere papierwerk) Wat zeker wel jouw verplichting is dat je aan de ring op moment van aflevering geen zichtbare gebreken ziet, zoals in dit geval bv. een kras, daar zou je niet van kunnen terugverhalen. Enkel door deze te laten taxeren zou je de kwaliteit van de ring te weten kunnen komen, maar gelet op de professionaliteit van de verkoper sta je als consument daar niet bij stil en hoef je dit ook niet te doen. Zou de wereld op zijn kop zijn. Stel nu je wilt na 2,5 jaar je ring verkopen omdat het goud een hogere prijs staat, of welke reden dan ook. Op dat moment komt men tot de conclusie dat de vorige eigenaar je heeft opgelicht. Dit is nog altijd een verborgen gebrek.

Terug naar “Consumenten Koop”