Motorschaden -> blijkt dat auto gechiptuned was

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

Re: Motorschaden -> blijkt dat auto gechiptuned was

#16 , 18 aug 2020 12:29

Zoals ik kan lezen zou dus elke merk of onafhankelijke dealer de wagen moeten kunnen uitlezen en via controle zoals een online systeem ODIS dit moeten te weten komen.

De vraag is of elke merk of tweedehands professional dit wel heeft en doet! Zoals ik snel kan nagaan is dit een programma dat iedereen kan downloaden en gebruiken als hij een account heeft gemaakt. (de VAG groep). Dus een professional wordt dus wel degelijk geacht om de mogelijkheden na te gaan of er aan de software is geprutst. De mogelijkheden zijn er!! (afhankelijk of onafhankelijk verkoper maakt hier geen verschil uit!!)
sommige merken kunnen chiptuning inderdaad op evidente wijze vaststellen, doch vereist nodige kennis
ODIS is specifiek en enkel voor VAG, niet voor andere merken ! ODIS kan je NIET eventjes downloaden en gebruiken (enkel MET specifieke merkgebonden hardware én licentie....en néén ; niet met chinese aftermarket rommel)

zo doet het bedrijf waar ik werk steeds meer expertises voor de rechtbank om ecu's uit te lezen en vast te stellen of er originele, of getunede (gewijzigde) software op staat (uniek in België)

vb : omnium verzekerd voertuig kreeg ongeluk (perte total) - eigenaar DACHT alles vergoed te krijgen - maar helaas
was vermogen dus niet meer conform de polis, dus contractbreuk, en eigenaar kreeg enkel de waarde van oud ijzer :mrgreen:
Concreet mag je het zo stellen ==> je hebt een niet conforme levering verkregen.

In je achtertuin of op een afgehuurd circuit kan je met deze wagen zonder problemen gaan toeren. Eens je ermee op de baan begeeft ga jij in de overtreding omdat deze wagen geen homologatie meer heeft. En een nieuwe homologatie ga je vrees ik niet krijgen... je overtreedt zelf de wet.
als de chiptuning destijds werd aangebracht op een ingeschreven voertuig, dan is en blijft het een inbreuk op KB 15-03-1968 dat niet uitdooft (ongeacht waar er later met het voertuig wordt gereden).
chiptuning uitvoeren op ingeschreven voertuigen is de facto verboden, zowel voor de uitvoerende tuners als voor de opdrachtgevers (eigenaar voertuig)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Monitron
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 aug 2020 12:58

Ik zie net dat iedereen gewoon als klant kan registreren op dit netwerk...en het ook gebruiken.

erwin.audi.com
erwin.volkswagen.de

Zoals je zegt dien je dan nog wel de nodige instrumentatie zoals een VAS tester (of gewone laptop) aan te schaffen en de nodig software te downloaden / licenties aan te vragen. Ook kennis van zaken hoe hiermee om te gaan is belangrijk. Dus afhankelijk van de expertise / grootte van de garage zou je hier ook nog iets over kunnen zeggen Als de tweedehands handelaar een voorkeur heeft voor bv. verkoop van wagens uit de VAG groep en een aanzienlijk aantal wagens omzet draait, dan is hij als professionele verkoper zeker gehouden aan het feit om deze manier van werken toe te passen en had hij dit kunnen zien bij aankoop van de wagen van de particulier. De investering van deze software voor zulk een garage is nihil en verwaarloosbaar voor zijn professionele activiteit uit te voeren. Dit is dan voor de grotere ketens zoals een cardoen, etc.. Grofweg gezegd kunnen wij hier na een aantal uren vertoeven dit momenteel zelf al te weten komen wat de mogelijkheden zijn dat een professional heeft.

Hoe het eigenlijk zit met een verkoper, zoals er velen zijn, die gewoon links en rechts alle merken verkopen..dat durf ik niet zeggen. Ik zou kunnen denken dat hij dat mogelijks niet zou kunnen weten, maar wel binnen zijn netwerk de mogelijkheden kan benutten om toch de wagen te controleren.

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 aug 2020 15:17

Hoe het eigenlijk zit met een verkoper, zoals er velen zijn, die gewoon links en rechts alle merken verkopen..dat durf ik niet zeggen. Ik zou kunnen denken dat hij dat mogelijks niet zou kunnen weten, maar wel binnen zijn netwerk de mogelijkheden kan benutten om toch de wagen te controleren.
deze allereerste eenvoudige vaststelling is gratis ;

als verkoper maak je ongetwijfeld meerder testritten ;
professionele verkopers "voelen" (bij het doortrekken/optrekken) zonder twijfel het extra vermogen in relatie tot de standaard (niet-getunede) voertuigen van hetzelfde model/merk.

Als dit vermoeden hiermee w bevestigd, ga dan naar een (eerlijke) dealer voor verder en dieper onderzoek.

Reclame

Monitron
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#19 , 19 aug 2020 14:45

Klopt als een bus en als testritten niet het uitsluitsel geven. Laat ons zeggen een randgeval dan is uitlezen een must voor de professionele handelaar. De grote conclusie is dat elke professionele handelaar voldoende mogelijkheden heeft om zijn case waterdicht te maken tov zijn verkoper of zijn koper.

Bovendien, maar zeker nog niet in dit geval, heeft elke consument recht op garantie na de wettelijke garantie..heel simpel op het net te vinden.. uiteraard zullen advocaten proberen roet in het eten te gooien door niet relevante zaken mee te betrekken in zulke zaken, waardoor rechters beïnvloed worden en soms niet naar de kern oorzaak terug grijpen.

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... n-gebreken

Monitron
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#20 , 25 aug 2020 23:41

Laat ons ook maar zeggen dat je niet verzekerd bent indien je een accident zou hebben. De wetgever is daar duidelijk over.

Wie rijdt met een niet gehomolgeerde wagen (=lees meer vermogen in dit geval) en een ongeval veroorzaakt moet weten dat de verzekerde zal geconfronteerd worden met een regresvordering ook al is er geen oorzakelijk verband tussen het rijden met zulke en wagen en het ongeval. Dit zegt de vordering in het onderstaand artikel. (C.11.0751.F)

http://www.danckaerts.be/strafrecht/chiptuning/

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 aug 2020 17:31

Het artikel van Danckaerts is deels NIET correct. Ik citeer ;

Chiptuning is niet opgenomen in de lijst van uitzonderingen. Meer nog, motortuning wordt door de hoger vermelde Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 uitdrukkelijk verboden. Wanneer een voertuig toch zodanig wordt getuned dat het méér vermogen heeft dan vermeld in het certificaat van goedkeuring, dan kan dit bijgevolg enkel met de uitdrukkelijke goedkeuring van de constructeur (zie hoger). Zonder die goedkeuring wordt het voertuig eenvoudigweg niet toegelaten op de openbare weg.

Er wordt dus gesuggereerd dat chiptuning zal worden toegelaten MITS goedkeuring constructeur....maar dat manifest niet juist.


Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg Artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 niet van toepassing is op de in omzendbrief omschreven verbouwingen.

Chiptuning is niet opgenomen in de lijst van de toegelaten, niet in de toegelaten-mits-goedkeuring en niet in de toegelaten mits validatieverslag, -verbouwingen.
Chiptuning is in élk geval verboden (punt 27), dus een goedkeuring constructeur vragen is zinloos.

Sterker nog, zelfs mét een (hypothetische) goedkeuring v/d fabrikant is het verboden.

Het mag dus nooit, never, jamais, noch naar uitvoeren ervan (tunen van ingeschreven voertuigen), noch naar het gebruik ervan.

Terug naar “Consumenten Koop”