product gekocht dat niet in het gamma staat

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: product gekocht dat niet in het gamma staat

#16 , 10 jul 2020 11:17

Als uw familienaam "fabrikant" is dan wil dat toch niet zeggen dat je alles zelf maakt?
Tenzij het keukenman DD is die alles zelf maakt in Balgië (alsof het voor hem zelf is).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#17 , 10 jul 2020 11:54

U mag ervan uitgaan dat de verkoper uw contactpunt is inzake garantie en aankoop (verantwoordelijkheid)
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... escherming
www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/chang ... 2013122123

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 jul 2020 11:55

Om van misleiding te kunnen spreken, moet de fabrikant u voorgelogen hebben, de onderneming moet u dus wijs gemaakt hebben dat de salon door hemzelf werd gemaakt, terwijl dit niet het geval is. De rechter zal dit moeten onderzoeken.
.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 10 jul 2020 12:53

De rechter zal dit moeten onderzoeken.
Hij zal dat uiteraard niet zelf doen, maar een expert daarvoor aanstellen, en van die expert zal jij het voorschot moeten voorschieten (gezien mogelijk buitenland, kan dat zeer hoog zijn) Als je wint kan je dat terugkrijgen, maar een dergelijke procedure kan zeer lang duren. Is dat die rommelzetel wel waard?

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 jul 2020 15:46

Om van misleiding te kunnen spreken, moet de fabrikant u voorgelogen hebben, de onderneming moet u dus wijs gemaakt hebben dat de salon door hemzelf werd gemaakt, terwijl dit niet het geval is. De rechter zal dit moeten onderzoeken.
Wel hier zit het hem net. De salon was een 3-zit en een 2-zit. Ik vroeg of dat ook 2x een 3-zit kon worden. De verkoopster zei dat dit geen probleem was, precies omdat ze de zetels ZELF maken. Dus is mijn denkpatroon niet zo vreemd als wat sommigen hier denken te moeten vaststellen op basis van 'aannames'. Ik voel me nu even te kakken gezet, als ik dit even mag melden.

Dus het is een aangepaste versie, omdat zij ze zelf maken, werd me voorgelegd. Om dan later van de gerant zelf te moeten horen dat het in feite een klein bedrijfje is waarmee ze samen werken.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#21 , 10 jul 2020 15:50

De rechter zal dit moeten onderzoeken.
Hij zal dat uiteraard niet zelf doen, maar een expert daarvoor aanstellen, en van die expert zal jij het voorschot moeten voorschieten (gezien mogelijk buitenland, kan dat zeer hoog zijn) Als je wint kan je dat terugkrijgen, maar een dergelijke procedure kan zeer lang duren. Is dat die rommelzetel wel waard?
Zo een procedure kost makkelijk 6 of 7000 euro liet mijn advocaat weten. dat was ivm onze terrasoverkapping waar een fabricagefout is gemaakt. Maar dat is een ander verhaal. Ik ken dit soort procedures reeds. Bedankt voor deze toelichting Mava. Dat stel ik op prijs.
Laatst gewijzigd door Abramelin op 10 jul 2020 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12840

#22 , 10 jul 2020 15:51

Dan hebt u een punt. Alleen, hoe gaat u bewijzen wat er gezegd is als de winkel moeilijk doet en de verkoopster dit ontkent?

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 jul 2020 15:56

Dan hebt u een punt. Alleen, hoe gaat u bewijzen wat er gezegd is als de winkel moeilijk doet en de verkoopster dit ontkent?
Daar zit inderdaad de moeilijkheid he. In het contract en de rest staat enkel de naam van de fabrikant. Ook de winkel heeft dezelfde naam. Als ik goed begrijp wat hierboven allemaal staat kan een andere fabrikant dus makkelijk overprijsde rommel in de toonzaal te koop zetten en grof verdienen op die rommel, en je kan daar niets tegen ondernemen?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#24 , 10 jul 2020 16:11

Neen dat staat er niet.
Er kan steeds legaal met onderaannemers of uitbesteding worden gewerkt.
Dat is een doodnormale situatie.
Tenzij u op papier heb staan dat mr.X het gekochte voorwerp zal produceren.
Wat staat er op de bestelbon?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#25 , 10 jul 2020 16:18

Neen dat staat er niet.
Er kan steeds legaal met onderaannemers of uitbesteding worden gewerkt.
Dat is een doodnormale situatie.
Tenzij u op papier heb staan dat mr.X het gekochte voorwerp zal produceren.
Wat staat er op de bestelbon?
Ik werk tot 22u deze avond. Eenmaal thuis ga ik dat nog eens goed bekijken. dank u wel voor de toelichting.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#26 , 11 jul 2020 09:24

ik zal dit zaakje zelf verder bekijken. gezien bepaalde commentaren in deze topic lijkt me dat het beste.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#27 , 11 jul 2020 09:51

De supermarkt is geen fabrikant. ik kocht een salon rechtstreeks bij een fabrikant (tenminste in eengelijknamige winkel). Dan mag ik er van uit gaan dat deze gemaakt is door de fabrikant, tenzij anders vermeld op de contracten.
U heeft toch een raar denkpatroon .
Hier wil nog nog even op inpikken. er is een electromerk dat ieder apparaat dat van de band rolt test, merk A. Het is fabrikant B die de producten maakt, en deze (B) verkoopt dezelfde producten onder eigen naam. De producten van B zijn minder duur omdat maar 1 op 100 apparaten die van de productieband rollen getest word; dat spaart werkuren. Hier is er sprake van een duidelijke en eerlijke fabrikant. Los van wat er in de wetteksten staat geschreven. Mij is in de winkelketen van een fabrikant verteld dat zij de producten op maat kunnen maken, wat ook is gebeurd. eenvoudig omdat ze ze zelf maken (er werd niet gezegd dat de onderaanneming zal gevraagd worden om... en de prijzen van ons product zijn niet beduidend lager ook. Na dit voorbeeld is mijn denkpatroon niet zo vreemd. het is eerder een feit dat de wetgeving te lang werd uitgehold waardoor de producenten in staat worden gesteld om rommel van hun vriendjes te verkopen aan woekerprijzen. De wetgeving over produceren in onderaanneming moet maar eens herschreven worden.

Ik geef u een voorbeeldje mee uit de praktijk.
kijk, 29 jaar terug werkte ik in een bedrijf waar een product werd gemaakt dat het etiket draagt 'made in Belgium'.
Na de sterker wordende vakbonden in Spanje en Portugal werden er fabrieken gebouwd in Polen en Tsjecoslovakijë. de producten (de grote orders) werden achter het vroegere ijzeren gordijn geproduceerd. De afwerking werd in België uitgevoerd en de producten krijgen tot en met vandaag een etiket dat zegt 'made in Belgium'.

Als u dit leest weet ik nietprecies wat raar is. mijn denkpatroon, of de delocalisatie en de uiverkoop van alles wat Belgisch is. maar dat er iets fout is met de wettexten weet ik al bijna 30 jaar. Maar ik heb daar mee leren leven. want de wetgeving word nu eenmaal opgesteld door mensen. En mensen maken nu eenmaal fouten. De wetgeving is dus ook niet perfect, en niemand beweert dat ook.
maar als je de wetgeving niet voor 100% naleeft betaal je wel voor je fouten. Dat vind ik pas raar.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#28 , 11 jul 2020 10:36

Bestudeer de volgende relevante wettelijke bepalingen ter zake: art. VI. 92 tot 100 WER en art. VI.2 WER, zie: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... &imgcn.y=9
.

Terug naar “Consumenten Koop”