product gekocht dat niet in het gamma staat

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

product gekocht dat niet in het gamma staat

#1 , 08 jul 2020 18:00

Wij kochten begin dit jaar een salon, die niet op de website te zien was. Uitleg, "ze staat op het salon, we staan op de salons met de nieuwe collectie maar ze staan nog niet op de site".
Nu zijn we niet echt blij met de kwaliteit, en stellen we nog steeds vast dat deze salon niet op hun website staat. ze werd gemaakt door een klein Italiaans bedrijfje waarmee zij samen werken. ik heb zelfs geen idee welk bedrijf deze salon heeft gemaakt. kat in zak dus. Is dit reden tot ontbinding van de koop?

groetjes alweer
Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 08 jul 2020 18:04

Er is geen verplichting om koopwaar op een website te zetten.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2020 18:11

Er is geen verplichting om koopwaar op een website te zetten.
Klopt. Maar het product is niet van deze fabrikant. Dat had ik wel vooraf willen weten. Mij ouders hebben al 10 jaar een salon uit die winkel, en die is echt degelijk. Maar wat ik in huis heb staan ....

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 08 jul 2020 18:14

Ook daar zie ik niets mis mee, tenzij men u misleid heeft.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2020 18:18

Misleid? Dat vind ik wel degelijk. Als ik niet weet wie dit heeft gemaakt kan ik ook geen check doen over de fabrikant, en kan ik ook niet de prijzen vergelijken bvb. Misschien heb ik het dubbele betaald van de echte waarde bvb?
Dat valt voor mij onder misleiding. Als de naam van de fabrikant op de salon staat, op op het contract, ja dan heb je een ander verhaal; ik weet niet wat ik in huis heb gehaald. Wel dat de kwaliteit onder de standaard zit dat je in deze winkel kan verwachten.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 jul 2020 18:37

Dat is geen wettelijke verplichting.
Hebt u vooraleer te kopen gevraagd van welke fabrikant dit komt?
Een winkel is niet noodzakelijk fabrikant. Zelfs als dat wel het geval is kan het product in onderaanneming gemaakt zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 08 jul 2020 18:43

Misleid? Dat vind ik wel degelijk. Als ik niet weet wie dit heeft gemaakt kan ik ook geen check doen over de fabrikant, en kan ik ook niet de prijzen vergelijken bvb. Misschien heb ik het dubbele betaald van de echte waarde bvb?
Dat valt voor mij onder misleiding. Als de naam van de fabrikant op de salon staat, op op het contract, ja dan heb je een ander verhaal; ik weet niet wat ik in huis heb gehaald. Wel dat de kwaliteit onder de standaard zit dat je in deze winkel kan verwachten.
Hebt u dan de vraag gesteld wie het gemaakt heeft?

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jul 2020 20:31

Dat is geen wettelijke verplichting.
Hebt u vooraleer te kopen gevraagd van welke fabrikant dit komt?
Een winkel is niet noodzakelijk fabrikant. Zelfs als dat wel het geval is kan het product in onderaanneming gemaakt zijn.
De mondelinge uitleg is achteraf niet bewijsbaar he. ze werd door de verkoopster van de gelijknamige winkel (naam fabrikant) voorgesteld als een model van de nieuwe collectie. Zij doet beurzen en was van de vliegende ploeg; Bij vervolgbezoek was het de gerant zelf. hij vertelde pas dan dat het een salon was van een klein Italiaans bedrijf.

Mij gaat het vnl over de bewijsbare zaken, als de lage kwaliteit. ze hebben me nooit gezegd wat de naam van de maker is. Ik ben er van overtuigd dat het goedkoop gerief is dat ik betaald heb aan tarieven van het eigen merk.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 08 jul 2020 21:31

En weet u waar al de producten die u kan kopen bij I.... gemaakt worden want dat zijn de makers en niet I...?
Kunt u de 'slechte' kwaliteit bewijzen???

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jul 2020 22:08

En weet u waar al de producten die u kan kopen bij I.... gemaakt worden want dat zijn de makers en niet I...?
Kunt u de 'slechte' kwaliteit bewijzen???
bewijzen is altijd moeilijk he. er is een interventie geweest omdat de poten te kort zijn, ofwel zit de relax te laag in vergelijking met deze in de winkel. verder is er al vervorming (putvorming) in de mousse na 3 maand. de houten boord van de zetel vooraan word al beter voelbaar wanneer je vooraan gaat zitten en de te zachte vulling komt in google revieuw vaker voor blijkt achteraf. Niet zo bij de salon die mijn ouders hebben; Die vulling blijft na 10 jaar wel in orde.
Maar ja, ervaringen en juridisch sluitende bewijzen zijn 2 dingen he.

Ik zou wel eens willen weten wie de zetels maakt en eens rondkijken welke prijzen zij hanteren. Dat ga ik ze nogmaals gaan vragen. Daar is het mij het meeste om te doen. De vulling en die poten werk ik zelf bij indien nodig. ik heb gewoon het idee dat deze salons van hun partner overprijsd verkocht worden via dit truukje. Los dan van de kwaliteit.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jul 2020 10:26

Maar wanneer is er reden tot ontbinding van de aankoop en wanneer niet? daar zijn toch, los van de speculatie's hier, wetteksten van?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 jul 2020 10:52

U heeft toch de salon gezien eer je die kocht ?

En weet u welke fabrikant is van de producten die je in de supermarkt koopt ? en ook grote merken kopen bij verschillende leveranciers, op dit punt kan je nooit gelijk halen .

Er kan geen verborgen gebrek zijn als je de salon gezien heeft eer je deze kocht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jul 2020 09:34

De supermarkt is geen fabrikant. ik kocht een salon rechtstreeks bij een fabrikant (tenminste in eengelijknamige winkel). Dan mag ik er van uit gaan dat deze gemaakt is door de fabrikant, tenzij anders vermeld op de contracten.
Laatst gewijzigd door Abramelin op 10 jul 2020 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12811

#14 , 10 jul 2020 09:37

Op basis van welke wetgeving gaat u daarvan uit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 jul 2020 11:06

De supermarkt is geen fabrikant. ik kocht een salon rechtstreeks bij een fabrikant (tenminste in eengelijknamige winkel). Dan mag ik er van uit gaan dat deze gemaakt is door de fabrikant, tenzij anders vermeld op de contracten.
U heeft toch een raar denkpatroon .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”